Fenomén

Česká béčka

„Všecko co je od B je dobré,“ zpívají Elektrick Mann. A mají pravdu. Zvrácenost a nízkost béčkových filmů je neodolatelná. A v českém podání se takové filmové skvosty propadají ještě o několik úrovní níž. Prostě lahoda.

AddThis
Jirka Krampol a zbytek party

Jirka Krampol a zbytek party

Nahota na prodej 

Exploze, přestřelky se samopaly, sex s automobilem, bitky na ulicích, drsný soukromý detektiv Jirka Krampol a jeho nejlepší přítel Fernet. Vít Olmer využil uvolněné atmosféry devadesátých let ke stvoření nesmrtelných děl české béčkové kinematografie – Playgirls 1 a 2, a především prvního a jediného českého akčního filmu Nahota na prodej. Scény typu: „Jirka Krampol likviduje německého sexuálního devianta s výkřikem ‚za Julka Fučíka‘ nebo „hrdinové se spolčují s bandou skinheadů, aby pronikli do libeňského romského ghetta“ už pravděpodobně nikdo nepřekoná.

Brak 

Klasický béčkový námět – dva kamarádi, mrtvá prostitutka Paula Wild a nájemný vrah Jirka Korn – se samozvanému českému Tarantinovi Karlu Spěváčkovi bohužel nepodařilo zpracovat do jakéhokoliv koukatelného tvaru. Možná si za spolutvůrce neměl zvolit šíleného Michaela Vrtulníka.

Byl jsem mladistvým intelektuálem 

Málo známý, ale o to kultovnější kraťas redaktorů sci-fi časopisu Ikarie. Dokonalé béčko natočené za pár korun na video, zato se spoustou krve, vybuchujících hlav a popkulturních hlášek. Názvem odkazuje ke klasickému hororu Byl jsem mladistvým vlkodlakem, tématem zdivočelých intelektuálů přenášejících kousnutím touhu číst Nietzscheho míří daleko výš.

Choking Hazard 

Za filmem stojí duo Marek Dobeš / Štěpán Kopřiva, které si pocvičilo béčkovou filmařinu na Mladistvém intelektuálovi a do boje se zombiemi a Jaroslavem Duškem vytáhla s regulérním rozpočtem. Bohužel se kvůli tomu drželi moc zpátky a mdlý dojem nezachránil ani závěrečný příjezd Dády Patrasové na tanku.

Stalloneho bývalka Brigita Nielsenová

Stalloneho bývalka Brigita Nielsenová

Zvláštní případ: Král Lloyd Simandl 

O Lloydu Simandlovi se u nás skoro neví, ale jeho životní příběh by určitě sám vydal na béčkovou filmovou sérii. Neúspěšný filmař, který zcestoval svět, aby se po revoluci vrátil do Čech a v bývalé bramborárně poblíž Milína u Příbrami vybudoval monumentální filmové studio chrlící desítky filmů ročně. Oficiálně je Lloyd jako režisér a producent podepsán pod 45 celovečerními filmy, ve skutečnosti jich je několikanásobně více a jeho studii prošla řada velmi zvučných hereckých jmen od Brigity Nielsenové (Stalloneho bývalka) až po Karla Rodena a Lucku Vondráčkovou. Kromě neoficiálního titulu nejproduktivnějšího českého producenta požívá mezi českými filmaři bezmezný respekt za to, že nikdy nikomu nedlužil ani korunu.

AddThis
0 comments

Fenomén

Nejvlivnější béčkaři

Natočit béčkový biják je kumšt. Máte podřadné herce, papundeklové kulisy a nezbývá vám, než z toho udělat legendu pomocí umělé krve, prsou a hororových sci-fi efektů. A pak se vypracujete na mistra všech béček. Jako tihle.

Fenomén

Bestiálně brutální béčkové bijáky

Zeptáte-li se filmového fandy na definici béčkového filmu, pravděpodobně vyplodí něco ve smyslu: „Biják, co je tak špatnej, až je dobrej.“ V podstatě bude mít pravdu, ale ne úplnou. Mezi obyčejným nepovedeným filmem a čistokrevným béčkem je totiž tenká, ale přece jen znatelná hranice. Její kořeny sahají až do zlaté éry Hollywoodu.

Podobné články: Fenomén

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Abbey Road: studio všech studií

„Nahrávací studia budou postupně zanikat, ale kdyby mělo zůstat jen jedno, tak je to Abbey Road,“ prohlásil kdysi Fatboy Slim. Tohle studio proslavili Beatles. Je ale unikátní opravdu jen díky nim?

2017 | 10 | Úžasná robobudoucnost

HOL–LI–WOOD

Možná se vám stává, že jdete do kina na pořádný blockbuster – takový ten hodně barevný film ve 3D, ve kterém všechno vybuchuje a od kterého nečekáte duchovní povznesení, ale jenom zábavu. Jak tak sedíte a polykáte popcorn, začne vám připadat, že i přes vaše nízké intelektuální nároky to producenti trochu přehánějí. Děj nedává smysl. Sem tam se zdá, že chybí nějaká scéna, vtipy vás tlučou po hlavě, místo aby lechtaly bránici, a 3D vypadá přirozeně jako umělý nehet v oku. Když jdete z kina, máte pocit, že ten film nebyl vyloženě blbost, ale že byl natočený pro někoho s dost jinou představou o tom, jak má film vypadat. Není to náhoda, protože filmy se mění. A hlavní důvod těch změn je Čína.

2017 | 9 | Rodiče, k tabuli!

Filmové paralelní vesmíry

Ponořte se s námi do filmového vesmíru. Je možná ještě hlubší než ten normální, kterému stejně nikdo nerozumí.
COOKIES
Google+