Fenomén

Česká béčka

„Všecko co je od B je dobré,“ zpívají Elektrick Mann. A mají pravdu. Zvrácenost a nízkost béčkových filmů je neodolatelná. A v českém podání se takové filmové skvosty propadají ještě o několik úrovní níž. Prostě lahoda.

AddThis
Jirka Krampol a zbytek party

Jirka Krampol a zbytek party

Nahota na prodej 

Exploze, přestřelky se samopaly, sex s automobilem, bitky na ulicích, drsný soukromý detektiv Jirka Krampol a jeho nejlepší přítel Fernet. Vít Olmer využil uvolněné atmosféry devadesátých let ke stvoření nesmrtelných děl české béčkové kinematografie – Playgirls 1 a 2, a především prvního a jediného českého akčního filmu Nahota na prodej. Scény typu: „Jirka Krampol likviduje německého sexuálního devianta s výkřikem ‚za Julka Fučíka‘ nebo „hrdinové se spolčují s bandou skinheadů, aby pronikli do libeňského romského ghetta“ už pravděpodobně nikdo nepřekoná.

Brak 

Klasický béčkový námět – dva kamarádi, mrtvá prostitutka Paula Wild a nájemný vrah Jirka Korn – se samozvanému českému Tarantinovi Karlu Spěváčkovi bohužel nepodařilo zpracovat do jakéhokoliv koukatelného tvaru. Možná si za spolutvůrce neměl zvolit šíleného Michaela Vrtulníka.

Byl jsem mladistvým intelektuálem 

Málo známý, ale o to kultovnější kraťas redaktorů sci-fi časopisu Ikarie. Dokonalé béčko natočené za pár korun na video, zato se spoustou krve, vybuchujících hlav a popkulturních hlášek. Názvem odkazuje ke klasickému hororu Byl jsem mladistvým vlkodlakem, tématem zdivočelých intelektuálů přenášejících kousnutím touhu číst Nietzscheho míří daleko výš.

Choking Hazard 

Za filmem stojí duo Marek Dobeš / Štěpán Kopřiva, které si pocvičilo béčkovou filmařinu na Mladistvém intelektuálovi a do boje se zombiemi a Jaroslavem Duškem vytáhla s regulérním rozpočtem. Bohužel se kvůli tomu drželi moc zpátky a mdlý dojem nezachránil ani závěrečný příjezd Dády Patrasové na tanku.

Stalloneho bývalka Brigita Nielsenová

Stalloneho bývalka Brigita Nielsenová

Zvláštní případ: Král Lloyd Simandl 

O Lloydu Simandlovi se u nás skoro neví, ale jeho životní příběh by určitě sám vydal na béčkovou filmovou sérii. Neúspěšný filmař, který zcestoval svět, aby se po revoluci vrátil do Čech a v bývalé bramborárně poblíž Milína u Příbrami vybudoval monumentální filmové studio chrlící desítky filmů ročně. Oficiálně je Lloyd jako režisér a producent podepsán pod 45 celovečerními filmy, ve skutečnosti jich je několikanásobně více a jeho studii prošla řada velmi zvučných hereckých jmen od Brigity Nielsenové (Stalloneho bývalka) až po Karla Rodena a Lucku Vondráčkovou. Kromě neoficiálního titulu nejproduktivnějšího českého producenta požívá mezi českými filmaři bezmezný respekt za to, že nikdy nikomu nedlužil ani korunu.

AddThis
0 comments

Fenomén

Nejvlivnější béčkaři

Natočit béčkový biják je kumšt. Máte podřadné herce, papundeklové kulisy a nezbývá vám, než z toho udělat legendu pomocí umělé krve, prsou a hororových sci-fi efektů. A pak se vypracujete na mistra všech béček. Jako tihle.

Fenomén

Bestiálně brutální béčkové bijáky

Zeptáte-li se filmového fandy na definici béčkového filmu, pravděpodobně vyplodí něco ve smyslu: „Biják, co je tak špatnej, až je dobrej.“ V podstatě bude mít pravdu, ale ne úplnou. Mezi obyčejným nepovedeným filmem a čistokrevným béčkem je totiž tenká, ale přece jen znatelná hranice. Její kořeny sahají až do zlaté éry Hollywoodu.

Podobné články: Fenomén

2017 | 10 | Úžasná robobudoucnost

HOL–LI–WOOD

Možná se vám stává, že jdete do kina na pořádný blockbuster – takový ten hodně barevný film ve 3D, ve kterém všechno vybuchuje a od kterého nečekáte duchovní povznesení, ale jenom zábavu. Jak tak sedíte a polykáte popcorn, začne vám připadat, že i přes vaše nízké intelektuální nároky to producenti trochu přehánějí. Děj nedává smysl. Sem tam se zdá, že chybí nějaká scéna, vtipy vás tlučou po hlavě, místo aby lechtaly bránici, a 3D vypadá přirozeně jako umělý nehet v oku. Když jdete z kina, máte pocit, že ten film nebyl vyloženě blbost, ale že byl natočený pro někoho s dost jinou představou o tom, jak má film vypadat. Není to náhoda, protože filmy se mění. A hlavní důvod těch změn je Čína.

2017 | 9 | Rodiče, k tabuli!

Filmové paralelní vesmíry

Ponořte se s námi do filmového vesmíru. Je možná ještě hlubší než ten normální, kterému stejně nikdo nerozumí.

2017 | 7 | Strach má velká křídla

Když mají muzikanti veletrh

Colours Of Ostrava se stávají největším hudebním festivalem u nás. Patří k nim i různé doprovodné akce. Muzikanti tam například mají něco jako konferenci nazvanou Crossroads. Před vlivnými lidmi světového hudebního byznysu se představují kapely od nás i od sousedů a ucházejí se o možnost zahrát si za hranicemi. Na práci týmu Crossroads se podílí i dramaturg Colours Jiří Moravčík, tak jsme se zeptali, co znamená, když mají hudebníci byznys zasedání.
COOKIES
Google+