Fenomén

Bijáky, co šly na vejškrab

Myslíte si, že se natočení dočkají jenom ty nejlepší scénáře a ve fázi přípravy skončí ty slabší? Omyl, o bytí či nebytí filmu často rozhoduje spousta různých okolností a kvalita nebývá zrovna to hlavní. Na jeden dobrý existující film existují nejméně dva ještě lepší, které studia zařízla už ve fázi scénáře.
AddThis

Jestli jste někdy usnuli u DVD a vzbudili se u bonusového dokumentu z natáčení, můžete nabýt dojmu, že filmaři jsou jedna velká parta. Všichni drží spolu a jediným cílem všech je přivést na stříbrné plátno další nesmrtelné dílo světové kinematografie. Ve skutečnosti to chodí trochu jinak.

Ještě než padne první klapka, odehrává se ve filmovém světě zuřivá bitva o každý film. Při všech těch bojích režisérů proti scenáristům, herců proti režisérům a producentů proti všem je zázrak, že se vůbec nějaké filmy dokončí. Takže není divu, že spousta snímků skončí svou pouť dávno před tím, než se začnou natáčet. A mezi nimi jsou i takové, pro které stojí za to brečet.

Klub osamělých srdcí Pána prstenů

Může to znít jako fáma vypuštěná ze střižny Žluté ponorky, ale na konci své kariéry byli Beatles opravdu jen krůček od zfilmování Tolkienova eposu. Paul prý chtěl hrát Froda, Ringo Sama, George Gandalfa a John Lennon Gluma (který by ovšem spíš slušel Yoko Ono). Režie se měl chopit tvůrce Žluté ponorky Heinz Edelmann a studio United Artists dokonce údajně zakoupilo v roce 1969 ke knize práva. Pak se ale začaly věci měnit. Producenti nejdřív rozhodli, že film nebude kreslený, ale hraný. Do režisérského křesla posadili Johna Boormana (některé zdroje uvádějí, že se o ně zajímal i Stanley Kubrick) a jali se přepisovat scénář. Než ho dokončili, Beatles se rozpadli a United Artists poslali projekt k ledu. Boorman po pár letech zužitkoval připravený materiál při natáčení Excaliburu, což je celkem slušný biják, ale vidina McCartneyho se špičatýma ušima a Harrisona Šedého ho daleko přebíjí. A to nemluvíme o eventualitě, že by se režie mohl chopit beatlesácký dvorní filmař Richard Lester, který natočil Tři mušketýry, Supermana dvojku a další epické akčňáky!

Než stačil dopsat scénář, japonský film se ocitl v krizi a přišla éra levných bijáků o Godzille.

Maska rudé smrti

Jméno Akira Kurosawa je u nás známo skoro výhradně intoušům, co sjíždějí filmový klub na ČT2. Ve skutečnosti se tomuhle japonskému pánovi klaní největší mistři západní kinematografie, kteří ho kopčili, co jim kamery stačily. Sedm statečných bylo ve skutečnosti Sedm samurajů, Pro hrst dolarů Sergia Leoneho je okno po okně předělaný Jodžimbo a scénář Star Wars místy až trochu moc nápadně vykrádá Skrytou pevnost. Kurosawa dokázal do japonského prostředí adaptovat Shakespeara, Dostojevského, točil dramata i komedie, ale (což je divné) nikdy nenatočil horor. Jenže jednou chtěl. Podle E. A. Poea. Povídka Maska rudé smrti o zhýralých šlechticích, které na makabrózním maškarním plese dostihne morová nákaza, je děsivá už na papíře. Kurosawa ji navíc chtěl zasadit do Ruska na začátku 20. století, které geniálně zachytil v eposu Stopař Děrsu Uzala. Jenže než stačil dopsat scénář, japonská kinematografie se ocitla v krizi a začala radši chrlit levné bijáky o Godzille a jejích kamarádech. Kurosawa byl pět let bez práce a Rudá smrt šla do archivu. Nedávno proběhla zpráva, že podle nezrealizovaného scénáře vznikne animák, ale zatím se tak nestalo.

Duna. Bohužel ta špatná.Duna. Bohužel ta špatná.

Duna

Kniha Franka Herberta je kult všech kultů, jehož filmové zpracování svěřil velký Dino De Laurentiis Davidu Lynchovi. Jenže pan Twin Peaks sci-fi neumí a namísto splněného snu hardcore fanů vyplodil zmatenou nudu. O to víc nás může mrzet prokoučovaný projekt, který měl realizovat Alejandro Jodorowsky. Kdo viděl šíleně symbolický western El Topo nebo surrealistickou náboženskou halucinaci Svatá hora, může namítnout, že Jodorowsky sám není zárukou čehokoliv srozumitelného. Seznam dalších lidí, kteří se na filmu měli podílet, ale mluví za všechno: Mobius, francouzský komiksový bůh, který inspiroval Hvězdné války, Trona, Vetřelce a Blade Runnera. Dan O’ Bannon, animátor Hvězdných válek, který napsal scénář k prvnímu Vetřelci. Švýcarský úchyl H. R. Giger, který vesmírnému zabijákovi dal vizuální podobu. Hlavní role měli ztvárnit David Carradine, Mick Jagger, Orson Welles, Alain Delon a Salvator Dalí. Hudbu měli dostat do drápů Pink Floyd. Proč se film nikdy nerealizoval, není dost dobře jasné. Pravděpodobně kvůli vlekoucí se přípravě, rostoucímu rozpočtu a Jodorowského podivínství. O celém případu se natáčí dokument, který (snad) bude vypuštěn letos. V traileru se režisér nechává slyšet, že „chtěl střízlivým lidem zprostředkovat pocit na LSD tripu“. Věčná škoda, že to nevyšlo.

Napoleon

Jako režisér obřího kasaštyku 2001: Vesmírná Odysea se Stanley Kubrick rozhodl zrealizovat svůj celoživotní sen a zfilmovat osudy zakrslíka z Korsiky, který bůhvíjak ovládnul půl Evropy. Jenže než došlo na natáčení, do kin přišel film Sergeje Bondarčuka jménem Waterloo. Dopadl přesně tak jako slavná bitva, všechny napoleonské náměty se dostaly na černou listinu a investoři zařadili zpátečku. Na celé story je nejlépe vidět, kolik peněz jsou schopni filmaři obětovat. Do filmu zahučely tisíce hodin příprav, rešerší a výzkumů. Existoval hotový a stokrát přepsaný scénář. Byly vybrané lokace, ušité kostýmy, zaplacené zálohy, nasmlouvaní herci v čele s Jackem Nicholsonem a uzavřená dohoda s rumunskou armádou, která měla poskytnout 50 000 vojáků a 10 000 koní pro natáčení válečných scén. To všechno šlo do kopru a naštvaný Stanley si svou touhu natočit rozvláčný historický epos ukojil až o pět let později u Barryho Lyndona.

PRODUCENTI  NAJALI STAROU SLÉVÁRNU OLOVA A STOVKY SUPER VETŘELCŮ NAHRADILI JEDNÍM LEVNÝM PRCKEM.

Malý princ

Z nerealizovaných projektů Orsona Wellese by se dala sestavit kniha. V plánovači podivínského režiséra, herce, scenáristy, spisovatele a vizionáře zůstala třeba Hlava 22, Moby Dick, Král Lear a další a další filmy. Největší škoda je ale nerealizované adaptace Exupéryho Malého prince. Welles na něm původně pracoval s nezávislým producentem Alexanderem Kordou, ale jeho touha natočit velkolepý, napůl hraný a napůl animovaný biják ho nakonec přivedla do jediného studia schopného záměr realizovat. K Disneymu. Legenda praví, že se dva velikáni setkali na jednání se studiovými exekutivci. Když Welles odešel, Disney prý prohlásil: „Pánové, v tomto studiu je místo jen pro jednoho génia.“ A odmítnul se na filmu podílet.

Vetřelec pro chudéVetřelec pro chudé

Vetřelec 3

Moment, říkáte si, vždyť tenhle film byl v kinech, točil ho David Fincher a nebyl vůbec špatný. Máte pravdu, jenže třetí díl měl být o něčem úplně jiném než o pobíhání po planetární věznici, kde mají všichni holou hlavu a čumí do zdi. Měl se odehrávat na Zemi. Pokud možno na takové, jakou ji známe z Blade Runnera. Temné, zmáčené deštěm, zalité jedovatým světlem neonových reklam. Všude létající auta, dealeři virtuálních drog, zuřivé příšery s kyselinou místo krve a mariňáci na steroidech s pulzními kvéry. V závěru mohla bouchnout atomovka. Jenže pak se něco zvrtlo. Vzniklo asi třicet verzí scénáře (jednu z pera Williama Gibsona najdete na internetu). Natočily se hodiny scén, a pak se vyhodily. Stavěly se kulisy, a pak se bouraly. Sigourney chtěla víc peněz, a pak si to zase rozmyslela. To všechno trvalo tak dlouho, dokud z původního rozpočtu nezbylo jen 50 mi–lionů. Producenti dali hlavy dohromady, najali starou slévárnu olova, stovky Vetřelců nahradili jedním prckem a do režisérského křesla posadili týpka, který do té doby točil videoklipy Madonně. Z původního filmu, vedle kterého by všechny ostatní díly vypadaly staré jako E. T., zbyl jen teaser. Koukněte na něj na YouTube. Kamera pomalu najíždí vesmírem na obraz Země a hrozivý hlas prohlásí: „Na Zemi vás všichni uslyší řvát.“ Nám nezbývá než řvát zklamáním.

Možná, že je to dobře

Jediná útěcha, která nám zbývá, je, že díky své neexistenci tyhle perly zůstanou navždy perfektní. Kdyby to doopravdy dotáhly až na filmové plátno, mohly by dopadnout jako Spiderman. Sága jeho filmové adaptace trvala skoro 25 let. Nakonec scénář stvořil David Koepp (Carlitova cesta), režíroval kultovní režisér béčkových krváků Sam Raimi (Evil Dead), hlavního záporáka hraje Willem Dafoe. A když se na to člověk dívá, tak by taky řval. Zklamáním.  Na jeden špatný film ale naštěstí připadá aspoň pět ještě horších, které taky do kin nedoputovaly.

AddThis
0 comments

Osobnost

Useknutou hlavu děláme zvlášť

Dveře nám otevírá dívka, co má místo úsměvu plátek melounu a účes jako oběť hurikánu. Z kuchyňky vychází další a ta má pro změnu do krve rozdrásanou tvář a v náručí zjevně pár týdnů mrtvé mimino. Jdeme dělat rozhovor s divadelním a filmovým maskérem Petrem Fadrhonsem.

Sporák

Zelená játra

Slovo salát se kdysi používalo jako nadávka. Třeba ve filmu Škola základ života se říká, že „slávisti jsou saláti“. Taky odrbaná knížka bývá označovaná jako salát. Přitom by to měla být pochvala. V létě není nad salát. Když můžete koupit čestvý salát nebo si urvete na vlastním záhonku, je to paráda. Poslouží jako lehký oběd nebo jako prima večeře, po které nepadnete přežráním na stůl. Můžete ho využít i jako sexy předkrm. My jsme zkusili salát s kuřecími játry.

Podobné články: Fenomén

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Abbey Road: studio všech studií

„Nahrávací studia budou postupně zanikat, ale kdyby mělo zůstat jen jedno, tak je to Abbey Road,“ prohlásil kdysi Fatboy Slim. Tohle studio proslavili Beatles. Je ale unikátní opravdu jen díky nim?

2017 | 10 | Úžasná robobudoucnost

HOL–LI–WOOD

Možná se vám stává, že jdete do kina na pořádný blockbuster – takový ten hodně barevný film ve 3D, ve kterém všechno vybuchuje a od kterého nečekáte duchovní povznesení, ale jenom zábavu. Jak tak sedíte a polykáte popcorn, začne vám připadat, že i přes vaše nízké intelektuální nároky to producenti trochu přehánějí. Děj nedává smysl. Sem tam se zdá, že chybí nějaká scéna, vtipy vás tlučou po hlavě, místo aby lechtaly bránici, a 3D vypadá přirozeně jako umělý nehet v oku. Když jdete z kina, máte pocit, že ten film nebyl vyloženě blbost, ale že byl natočený pro někoho s dost jinou představou o tom, jak má film vypadat. Není to náhoda, protože filmy se mění. A hlavní důvod těch změn je Čína.

2017 | 9 | Rodiče, k tabuli!

Filmové paralelní vesmíry

Ponořte se s námi do filmového vesmíru. Je možná ještě hlubší než ten normální, kterému stejně nikdo nerozumí.
COOKIES
Google+