Téma

Domečky z Lega a moředrapy

Růst měst je za posledních 50. let nejstrmější v dějinách. V roce 2050 v nich má žít 75 % světové populace. Taková expanze představuje logicky problém, ale také prostor pro inovace. Takže se mrkneme, jak budou vypadat města v budoucnosti.
AddThis

CO UŽ FACHÁ

DELFÍNÍ HLÍDKA

V Dublinu dal projekt na sledování kvality mořských vod podle počtu mořských živočichů vzniknout aplikaci pro rybáře a restaurace, která hlásí, jaký bude pravděpodobný dnešní úlovek. 


ZDRAVOTNÍ PÉČE

V Honolulu díky crowd-sourcingu spustili aplikaci, která v případě infarktu nabídne nejbližší dostupné defilbrilátory v budovách po městě.


TEP MĚSTA

Firma Screampoint ze Silicon Halley vyvinula městskou „palubní desku“, která monitoruje pulz města od spotřeby energie přes nakládání s odpadem až po volná pracovní místa. Kansas už ji používá, Amsterdam a Barcelona o koupi uvažuje. 


PŘEDPOVĚĎ KRIMINALITY 

Firma AGT spolupracuje s městy po celém světě na shromažďování informací o tom, jak bezpečno je kde v daný okamžik. Na základě podrobných informací pak vytváří algoritmy zločinnosti. 


STROM PRO KAŽDÉHO

V Madridu rozjíždějí schéma, které má občany podpořit v tom, aby si „adoptovali“ vybraný strom a získali pocit, že jsou skutečně spojeni se svým městem a jeho životním prostředím.


DYNAMICKÉ BYDLENÍ

Tým inženýrů společnosti MIT pracuje na bytech s robotnickými stěnami, které se v závislosti na aktuálních potřebách chodu domácnosti přesouvají. 


SDÍLENÍ DAT

V Estonsku mají obyvatelé možnost plánovat si svou vlastní budoucnost díky systému, který sdružuje jejich státní důchody a penzijní připojištění na jedno místo. Ve městě Dubuque v americké Iowě spustilo IBM projekt, který nabízí domácnostem přístup k informacícm o jejich spotřebě vody. Většina účastníků projektu velmi rychle změnila své návyky a zachází s pitnou vodou zodpovědněji. 

Představte si město budoucnosti. Vidíte čisté ulice, létající auta a roboty, co vykonávají veškerou práci? Nebo temné uličky plné zločinu, autoritativní režim a lidi donucené žít v hermeticky uzavřených kobkách, protože globální válka či jiná katastrofa zanechala planetu zcela neobyvatelnou? Nikdo neví, jak bude naše budoucnost vypadat. Realita je ale taková, že naše města jsou přelidněná a špinavá. V New Yorku přibylo za poslední rok 160 000 obyvatel a počet obyvatel Bombaje má do roku 2020 stoupnout o třetinu. Ale jelikož je nutnost matkou invence, již dnes koluje světem celá řada nových nápadů, jak tyto i budoucí megapole udržet obyvatelné.

Město jako skládačka z Ikey

Jak dlouho trvá postavit mrakodrap? Rok nebo deset let? Co takhle dva týdny? Čínský inženýr Zhang Yue postavil koncem roku 2011 v provincii Hunan třicetiposchoďový dům za 15 dní. Není to sice žádný architektonický zázrak, ale ta rychlost stavby, pouhých 360 hodin od základů ke kolaudaci, je ohromující. A navíc jde o budovu ekologicky úspornou, pětkrát skromnější než běžný věžák.

Města zelenější

Experti na udržitelný rozvoj předpovídají města bez uhlíku plná elektrických vozidel a systémů sdílených bicyklů s tak zlepšenou kvalitou vzduchu, že si lidé v kancelářích mohou skutečně otevřít okna. Vize zeleného města často zahrnují plovoucí skleníky a zahrady na střechách mrakodrapů ve snaze zkombinovat urbanizaci a život v přírodě.

MĚSTA VOLNĚ KE STAŽENÍ

Internet může být demokratizující silou. Sociální média stvořila Arabské jaro a dala to vědět celému zbytku světa. Alastair Parvin, architekt z Velké Británie, říká, že web poslouží stejným způsobem i světu stavebnictví. Díky stále se zvyšujícímu objemu dat, který může sítí téct „se posouváme do budoucnosti, ve které je výrobní hala všude a kdekoliv, a to znamená, že designérem je každý,“ říká. Parvin spoluzaložil společnost s názvem WikiHouse, která nabízí zdarma komukoliv konstrukční software CAD a 3D tiskárnu k vytištění stavebních dílů nového domova. Podle Parvina je pak kdokoliv může poskládat „bez formálních stavebních znalostí či strojů“.

Města s citem pro život

Elektronické sensory a mikročipy nikdy nebyly levnější a snadněji dostupné, což znamená, že mohou vyrazit to terénu v masovém měřítku a vyhledávat, analyzovat a měřit různé vzorce jako nikdy předtím. Jak píše americký internetový list The Connectivist, zaměřený na výdobytky digitálního věku, Los Angeles již pracuje na systému „chytrého“ městského osvětlení. Zástupci města chtějí na každou pouliční lampu instalovat kontrolní systém, který umožní sledovat činnost každé jednotlivé lampy zvlášť a informace posílá do kontrolního centra, jež zajistí, že se všude svítí tak, jak je zrovna potřeba. Rovněž řidiče asi brzo vystřídají automatičtí piloti motorových vozidel, z ulic pak zmizí dopravní značky a pojem dopravní nehoda se stane minulostí.  Společnost IBM má v současné době 2000 běžících projektů ve městech po celém světě, které mají zlepšit kvalitu jejich života. Od prevence kriminality v oregonském Portlandu přes databáze vodních zdrojů v Kalifornii k „chytřejšímu“ systému veřejné dopravy v čínském Zhenjiangu. Vlajkovým projektem je pak zbudování „nervového centra“ v Riu De Janeiru, jehož hlavním úkolem je pomáhat zvládat povodně, které město pravidelně ohrožují. Kromě toho poskytuje mobilní aplikace, které udržují obyvatele informované o aktuálním dění ve městě (dopravní informace atd.)

Města budou hyper on-line

Internet je pro nás už nějakou dobu naprostou samozřejmostí, všichni jsme zvyklí být on-line kdekoliv za pomoci chytrých telefonů. Ale v posledních letech se otevřely nové možnosti také pro Wi-Fi a to včetně dálkových letů a stále se zvyšujícího počtu systémů podzemní dopravy. Více než polovina všech systémů hromadné dopravy na světě nabízí připojení na internet. V budoucnosti se pak veřejné Wi-Fi připojení běžně usídlí i v našich parcích, ulicích a veřejných prostorech. 

Města na vodě

A na závěr jedna trochu radikálnější předpověď pro budoucnost vývoje městské zástavby: moředrap. Jeho autor Sarly Adre Bin Sarkum, malajský architekt, vyhrál zvláštní cenu časopisu eVolvo za svůj příspěvek do jeho každoroční soutěže mrakodrapů. Jde o plovoucí, energeticky nezávislou výškovou budovu, jejíž horní část se vznáší nad vodní hladinou. Celý podvodní dům má běžet na energii z vln a jeho střecha má sloužit k ohřívání vody a jídla. Z dnešního úhlu pohledu jde o vzdálenou budoucnost, ale pokud by se měly naplnit hrozby globálního oteplování, jistě se Bin Sarkumův nápad bude hodit. 


AddThis
0 comments

Téma

Kmeny bez pokroku

Ne každý je posedlý vývojem. Jsou i takové lidské tlupy, které našly svoji nejoblíbenější chvíli v dějinách a rozhodly se v ní zůstat.

Čumenda

Svět podle Maddie

Theron Humphrey dělal fotografa v dobré firmě, měl dost peněz a máma na něj mohla být pyšná. Ale z focení dalších a dalších produktů na prodej mu bylo smutno.

Podobné články: Téma

2017 | 7 | Strach má velká křídla

Strč hlavu mezi kolena

Příčin, proč se létání bojíme, je spousta. Od strachu z výšek přes klaustrofobii až po nepříjemné asociace pilně krmené médii, která se po létání vozí už od doby, co spadla vzducholoď Hindenburg.

2017 | 7 | Strach má velká křídla

Co vám reálně hrozí

I když jsou dnešní letadla plná bezpečnostních fíčur a vychytávek, tak v nich stejně číhá nebezpečí. Často od věcí, na které byste si ani nevzpomněli.

2017 | 7 | Strach má velká křídla

Jak vybrat sedadlo

Ještě než se vrhnete na sedačky, je dobré vědět, že existuje ideální doba k nákupu letenky. Vyhledávač levných letenek CheapAir si dal tu práci, že zanalyzoval vývoj cen u skoro tří milionů letů a zjistil, že nejlevněji se letenky prodávají 54 dní před startem. No a když už je budete kupovat takhle hezky s předstihem, tak si můžete rovnou vybrat nejlepší místo. Podle toho, co chcete nejvíc.
COOKIES
Google+