Přílohy

Dolejvá se furt

O víně se traduje spousta věcí, které nám v hlavách drží jako korek v láhvi. Takže víte co? Tady máte vývrtku.

  • Text: Lenka Krbcová
AddThis

1. Suchá vína jsou kyselá

Suchá vína mají sice méně zbytkového cukru, neznamená to ale, že jsou nutně kyselá. Podle podobné logiky by bylo kyselé i pečené vepřové.

2. Stáčené víno – to  je něco!

Sudové víno je mnohdy obětí chytráků, co Pražákovi prodají moravskou „Pálavu“ pečlivě namíchanou v tržnici Sapa.

3. Dobré víno v supermarketu nekoupíš

Mnohé supermarkety (například Globus, Makro či Tesco) značně vylepšily své portfolio vín, jiné řetězce se ale soustředí zejména na cenu a vína běžné kvality. U večerek je kvalitní víno skutečně spíš výjimka.

4. Krásná etiketa krásné víno značí

Může to být i přesně naopak. Na etiketě by hlavně neměly chybět praktické informace – odrůda, vinařská oblast, zbytkový cukr, výrobce, ročník. Stolní víno nesmí být označováno názvem odrůdy ani názvem vinařské oblasti, ty jsou vyhrazeny pro „lepší“ vína – jakostní a s přívlastkem. Zbytečné jsou medaile ze soutěží vín, které nemají dobrou reputaci. Nevypadá ani dobře, pokud je etiketa částečně zakrytá dolepenými medailemi a víno vypadá jako ruský generál – hrdina Rudé armády.

5. Míchání vína je barbarství

Jistým „slabším“ vínům mohou podobné úpravy paradoxně pomoci. Ale asi si nikdo dobrovolně nezohyzdí nový luxusní vůz například posprejováním metalízy.

6. Plastový špunt nebo šroubovací uzávěr? Rychle pryč

Šroubovací uzávěry, různé polymerové, silikonové či skleněné zátky nás mohou informovat o tom, že víno je určeno k aktuální spotřebě, bez nutnosti dalšího zrání. Pro archivaci se tato vína nehodí. Ale pokud chcete pít, a ne archivovat...

7. Kvalitní víno stojí majlant

Přímá úměra mezi cenou a kvalitou vína nutně neplatí. Slušné víno se dá koupit i za dvě stovky, drahá vína za tisíce nemusejí chutnat všem. Momentálně nejdražší láhev světa stojí milion korun a nějaké ty drobné, to se snad ani nedá vychutnat. S drahým vínem se taky můžete stát obětí podvodníků. Slavné značky si radši hlídají, aby se jejich vypité láhve nedostaly do nepovolaných rukou. Vyhlášená vinotéka Palais Coburg ve Vídni si kvůli tomu schovává prázdné láhve od nejdražších vín, aby nebyly zneužity, naplněny patokem a prodávány pod slavným jménem.

8. Dolévat se smí jen červené

Klidně dolévejte červené i bílé, i když ještě není sklenka prázdná. Není to nic proti bontonu, a dokonce ani proti protokolu anglické královny, kdybyste k ní někdy zašli na skleničku.

9. Víno klidně z flašky nebo hořčičáku, nic to nemění

Víno je kulturní nápoj, který si zaslouží důstojný servis. Sklenky jsou součástí tohoto servisu a různé tvary podporují aroma vína, jeden si tak lépe vychutná originalitu a nuance jednotlivých vín.

10. K docenění kvalitního vína je třeba se „propít“

Když budu hrát celý život na klarinet, neznamená to, že budu automaticky filharmonikem. Někteří letití pijáci si skutečně dobrého vína nemusejí ani všimnout. No a některé nuance jsou opravdu určeny pouze pro vyvolené s absolutní chutí.

11. Vína se mají skladovat „na ležáka“

Ležet by měla vína s korkem, která jsou dlouhodobě archivovaná. Vína s alternativními uzávěry klidně postojí a nic jim to neudělá.

12. Víno s usazeninou je na vylití

Vinný kámen v láhvi neznamená, že je víno zkažené. Je to jeho přirozený sediment, který nemá žádný vliv na kvalitu vína v chuti nebo ve vůni, ale je pouze vadou na kráse. Udělejte si intimno se svíčkami, nalévejte opatrně a nikdo si ničeho nevšimne.

13. Čím starší víno, tím lepší

K archivaci se hodí pouze nepatrné procento celosvětové produkce. Dnešní trend je vyrábět vína, která se spotřebují ihned. Věk z průměru hvězdu neudělá.

Za spolupráci na článku děkujeme Ivo Dvořákovi z webu www.winemanshow.cz

AddThis

Přílohy

Marek Špalek – Vinař provokatér

Marek Špalek je mezi vinaři tak trochu revolucionář: „V životě se řídím heslem, že na čím větší odpor narážím, tím spíš jdu správným směrem,“ říká.

Přílohy

Pikantní kyselinka

Chcete být za znalce vín? Házejte kolem sebe metaforami a rozhodně nezapomeňte na „pikantní kyselinku“. Nikdo nebude vědět, co to znamená. Protože to neznamená nic.

Podobné články: Přílohy

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Jak jsme se poprali

Do rodinky, kterou znáte z našich reklam, přibyl letos o Vánocích nový člen – strejda Karel, kterého v novém spotu hraje Ondřej Sokol. Ze začátku jim to s tátou trochu drhlo, ale nakonec všechno dobře dopadlo. Režie se opět ujal Vojta Kotek. Podívejte se, jak to probíhalo.

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Vojta Kotek: Mosty nepálím

Když už jsme na place potkali režiséra našeho vánočního klipu Vojtu Kotka, tak jsme se ho rovnou na Vánoce zeptali. A na herce taky.

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Slepičí lajky pro duši

Sociální sítě často proklínáme a viníme z toho, že trávíme půlku života s obličejem přilepeným na displeji. Ne tak často se už přiznává, že se na jejich stránkách prostě často dějí zajímavější věci než kolem nás. A že nebýt jich, bylo by někdy na světě o něco hůř.
COOKIES
Google+