Fenomén

Každý film potřebuje svého černocha

Machři od filmu a od televize to nemají vůbec jednoduché. Musí podkuřovat homogenní většině, zároveň ale dávat bacha, aby nenaštvali ostražité strážce multikulturní spravedlnosti.
AddThis

Beef Hop

Kdybyste ukázali mimozemšťanům náhodný vzorek současné kinematografie, nabyli by nevyhnutelně dojmu, že naše planeta je obydlená bílými, vydepilovanými tvory s perfektním chrupem a těsně po liposukci. 
Kánony stanovující poměr vyrovnátkovaných, bílých hetero herců k „těm ostatním“ byly sepsány v dřevních televizních dobách, kdy se na politickou korektnost a práva menšin moc nehrálo. Dnes ovšem jejich důsledky působí trochu divně. Vezměte si jen etnické složení televizní tvorby. Obyvatelé hispánského původu v celých Spojených státech tvoří už skoro šestinu populace. Když si spočítáte televizní hvězdy a hvězdičky, Hispánců jsou mezi nimi jenom tři procenta. Dokonce i v seriálech a televizních šou odehrávajících se v Los Angeles (kde Hispánců žije skoro polovina) jich najdete pouze 14 %. Relativně lépe jsou na tom herci asijského původu, kterých jsou v televizích také tři procenta, což zhruba odpovídá jejich zastoupení v populaci. Smůla je, že jejich postavy mají většinou za úkol vést čistírnu a mluvit s legračním přízvukem. Zdaleka nejhůř jsou na tom američtí indiáni, kteří podle televizního zastoupení dávno vymřeli – snad kromě posledního Mohykána Bobby Sixkillera, který přežívá v reprízách strašlivého seriálu Odpadlík. 

Twofer

Twofer je akronym vzniklý zkrácením slov „two for one“, česky něco jako „dva za cenu jednoho“. Twofer vzniká, pokud mají producenti malý rozpočet nebo bujnou fantazii a spojí dvě povinné minority v jednu.

Tímto procesem vznikli například: 

Thad Stone z filmu Základ rodiny, který je gay, hluchý, a navíc žije s Afroameričanem.
Hooper X z Hledám Amy. Gay a Afroameričan předstírající, že je Černý panter, aby zvedl prodej svých komiksů. 


James Spurlock ze seriálu Studio 30 Rock. Afroameričan a geek z Harvardu, kterému se kvůli tomu přezdívá Toofer.


Lamar Latrell z Pomsty šprtů. Afroameričan a gay. To, že je šprt, se nepočítá, protože ve filmu o šprtech není šprt menšina. 


Max z filmu Past na rosomáka. Gay, lilipután a upoutaný na vozík, což z něj dělá zástupce málo vídaného druhu „threefer“.

Proč je tu tak bílo? 

Obviňovat filmové a televizní tvůrce ze záměrné ignorace menšin dost dobře nejde. Filmaři kolem sebe sice rádi šíří auru snílků a fantastů, kteří přenášejí smělé vize na stříbrné plátno. Ve skutečnosti je ale jejich svět tvrdý byznys, ve kterém se bez lítosti eliminuje cokoliv, co by mohlo negativně ovlivnit návratnost vložených investic. Než se jakákoliv myšlenka, námět nebo scénář připustí k realizaci, musí projít hustým sítem testování na  vybraných skupinách modelových diváků. Co se jim nelíbí, to se nemilosrdně škrtne.

Token Fat Friend

Obézní kamarád/ka se vyskytuje v teenagerských komediích, kde se přejídá a trpí zažívacími problémy (Týden bez závazku). Pak ještě v holčičích filmech, kde tvoří protiklad anorektickým hlavním hrdinkám, a především v komediích ze svatebního prostředí. Nejstrašlivější kombinací je Megan z romance Ženy sobě, proslulá scénou z dámských toalet, kde si ulevuje do umyvadla. 

Jak testovači ovlivňují současnou popkulturu, hezky dokázal výzkum provedený předloni na univerzitě v Indianě. Osmašedesát vysokoškoláků dostalo k posouzení synopse dvanácti romantických komedií s nástřelem děje, fotografiemi hlavních herců a fiktivními hesly na IMDb. Aniž by o tom testovaní věděli, vzniklo celkem šest verzí hereckého obsazení od výhradně bílého přes různé varianty smíšeného obsazení se smíšeným párem hlavních hrdinů až po kompletně afroamerické obsazení. Výsledky jednoznačně ukázaly, že zájem o film klesal s rostoucím poměrem obsazených Afroameričanů. Autoři studie přitom zdůrazňují, že jejich nižší hodnocení nevyplývá z rasistických předsudků, ale ze zažitého přesvědčení, že film s černými herci není cílený na bílé diváky, a že by se jim tudíž nelíbil.

Token Gay

Homosexuály najdete hlavně v romantických komediích, kde hrají důvěrného kamaráda hlavní hrdinky a jejího průvodce do zákoutí mužské mysli. Fenomén přerostl do takových rozměrů, že se do kin chystá romantická komedie Gay Best Friend. Čestnou výjimkou mezi token gay komunitou je zjizvený cynický drsňák Omar Little z krimiseriálu Špína Baltimoru, který kamarádku nemá a živí se přepadáváním drogových gangů.

…vyhazuje z mejdanu Seana Patricka Thomase se slovy, že povinný černoch je tady on.

Tohle přesvědčení ovlivňuje herecké obsazování napříč kinematografií, včetně blockbusterů, kde hraje hlavního hrdinu jeden z nejžádanějších herců současnosti, Afroameričan Will Smith. Třeba v romantické komedii Hitch se producenti neodvážili dát mu za partnerku ani Afroameričanku (film by tím pádem spadl do kategorie „černošských komedií“), ani původně plánovanou Cameron Diazovou (navozovalo by to dojem, že se ve filmu budou řešit problémy smíšeného soužití). Nakonec dilema rozsekli obsazením Evy Mendesové, původem z Kuby, která si na národnostně neutrálních rolích vybudovala celkem slušnou kariéru. 

Token Female

Povinná ženská postava se vyskytuje logicky hlavně v akčních filmech. Původně měla za úkol budit sexuální napětí a/nebo tišit spory mezi testosteronem přetékajícími hrdiny (oboje zvládla princezna Leia Organa z Hvězdných válek). S postupující emancipací se čím dál častěji vyskytuje jako více či méně schopný parťák hlavních hrdinů (Postradatelní, Pacific Rim a všechny filmy, ve kterých hraje Michelle Rodriguezová). 

Ještě legračnější jsou důsledky jednobarevného uvažování v historických dramatech. Jelikož podle finančních analýz evidentně nikoho nezajímá film, ve kterém nevystupuje hlavní bílý hrdina, musí hrát v samurajském eposu Poslední samuraj Tom Cruise, v Posledním Mohykánovi Daniel Day Lewis a v čínském válečném dramatu Květy války Christian Bale. Ne nadarmo si komik Richard Pryor povzdechl, že až v Hollywoodu natočí sci-fi „Poslední černoch na Zemi“, tak hlavní roli bude hrát Tom Hanks.

Token Geek

Hrdinský matfyzák se nevyskytuje příliš často, ale občas ho můžeme spatřit hlavně v hororech (nové zpracování Smrtelného zla, Nezvratný osud a Útok na Zemi). Poznáte ho podle brýlí a podle toho, že je jediný single člen party sexy hrdinů. Má za úkol najít způsob, jak partu vysekat z neřešitelné situace, a těsně před koncem se obětovat za její záchranu. Odměnou mu je privilegium zemřít v náručí sexy hrdinky, která ho po smrti políbí na čelo a upraví mu brýle s jedním rozbitým sklem. 

Homosexuální muslimku nepotkáte

Do filmů a televize se neprotloukají těžce jen národnostní menšiny. Například gayové se začali ve filmech a televizi objevovat až v polovině 70. let – první televizní film That Certain Summer s Martinem Sheenem a Halem Holbrookem byl odvysílán v roce 1972. Na první polibek ale museli čekat dalších dvacet let, kdy v jedné epizodě Práva v Los Angeles dala Michele Greeneová Amandě Donohoe pusu za to, že dostala v práci přidáno (inzerenti tehdy hrozili, že stáhnou zakoupené reklamní bloky).

Odměnou mu je privilegium zemřít v náručí sexy hrdinky…

uslimy vídáme v kinech teprve pár let, a navíc je bůhvíproč nehrají opravdoví muslimové. Saracénského sluhu Robina Hooda Azeema hraje Afroameričan Morgan Freeman, Araba Ahmada ibn Fadlana ve Vikinzích Španěl Banderas a Íránce Sayida Jarraha ve Ztraceni zase Ind Naveen Andrews. V původních hollywoodských kánonech patřily mezi minority i ženy. Publicistka Katha Pollittová na to poukázala v eseji pro New York Times s titulem „Princip Šmoulinky“. Tvrdí, že ženská postava je ve filmech přidávaná jen jako protiváha hlavních mužských hrdinů a sleduje fenomén až  filmům pro děti a pohádkám – Želvy Ninja mají svou April, kámoši medvídka Pú klokanici Kangu a banda šmoulů Šmoulinku. 

Když je menšina povinná

Plnit plátna kin a televizní obrazovky kompletně bílým, heterosexuálním a většinou mužským osazenstvem nemůže ve 21. století projít. Organizace jako NAACP, Television and Film Diversity Initiative, Minority Media Telecommunications Council, Media Action Network for Asian Americans a další vlivné iniciativy čím dál více tlačí na režiséry a producenty, aby do filmů přibírali menšiny. Aby se neodstrašil divák a organizace pro politickou korektnost zůstaly spokojené, nastupuje k záchraně postava zvaná „token minority“ neboli povinně přibraná minorita. Má různé, krásně anglicky pojmenované druhy…

Token black guy

Filmy se osamělými černochy ve scénáři doslova hemží. Nejslavnější je pravděpodobně profesionální gambler, pašerák a vesmírný žoldák Lando Calrissian, původní majitel a kapitán lodi Millenium Falcon. Jelikož vystupuje v  nejanalyzovanější filmové sérii všech dob (Hvězdných válkách – pokud vám to nedošlo), je často zmiňován jako zářný případ povinně obsazeného Afroameričana v sáze, kde je „temná strana“ synonymem zla. V novějších dílech ho zastupuje (kdo jiný než) Samuel L. Jackson. Jinak je sestava povinných černochů velmi pestrá. Figuruje v ní například slavný Pelé ve filmu Victory, Reginald VelJohnson coby policista ve Smrtonosné pasti nebo Ernie Hudson aka Winston Zeddemore – jediný černý Krotitel duchů. Nejlegračnější případy se samozřejmě vyskytují v parodiích a záměrně politicky nekorektních filmech. V parodii na teenagerské komedie Not Another Teen Movie vystupuje postava Malik Token, který v jedné scéně vyhazuje z mejdanu Seana Patricka Thomase (jediný Afroameričan ve Velmi nebezpečných známostech) se slovy, že povinný černoch je tady on. V Southparku pak kromě Šéfa existuje pouze jeden malý Afroameričánek jménem Token Black

AddThis
0 comments

Osobnost

V reálu působí šoubyznys papundeklově

„Je to bezpochyby bizar,“ říká o světě televizních celebrit režisér dokumentárního filmu Show! Bohdan Bláhovec, „ale devadesáti procentům lidí to připadá správné.“ O filmu, který popisuje fungování dívčí skupiny 5Angels, už se mluvilo leckde, my se zeptali, co bylo za natáčením.

Sporák

Borščí dopuštění

V Rusku co kuchař, to jiný boršč. Asi jako u nás svíčková nebo zelí. Takže jsme byli zvědaví, jak si s ruskou klasikou poradí máma Iva. Poradila.

Podobné články: Fenomén

2017 | 9 | Rodiče, k tabuli!

Filmové paralelní vesmíry

Ponořte se s námi do filmového vesmíru. Je možná ještě hlubší než ten normální, kterému stejně nikdo nerozumí.

2017 | 7 | Strach má velká křídla

Když mají muzikanti veletrh

Colours Of Ostrava se stávají největším hudebním festivalem u nás. Patří k nim i různé doprovodné akce. Muzikanti tam například mají něco jako konferenci nazvanou Crossroads. Před vlivnými lidmi světového hudebního byznysu se představují kapely od nás i od sousedů a ucházejí se o možnost zahrát si za hranicemi. Na práci týmu Crossroads se podílí i dramaturg Colours Jiří Moravčík, tak jsme se zeptali, co znamená, když mají hudebníci byznys zasedání.

2016 | 11 | Řemeslník – nová šlechta

Všechna poprvé se snažím zapomenout

Když se díváte, jak Martin Janecký pracuje, pravděpodobně vám to vyrazí dech. Disciplínu, kterou ovládá, je obtížné jen tak potkat, natož popsat. Stručně řečeno dělá sochy z foukaného skla a své jedinečné umění vyučuje po celém světě. V létě. V zimě fouká na Aljašce.
COOKIES
Google+