Přílohy

Zázrak na dvou kolech

Bicykl neboli jízdní kolo je mezi námi už něco přes dvě stě let, a přestože se za tu dobu dočkalo spousty vylepšení, jeho základní princip se nijak moc nezměnil. Málokdo ví, že to ani dost dobře nejde. Jízdní kolo je jeden z těch vynálezů, které člověk trefil hned napoprvé a většina změn je k horšímu. Když se na něj podíváte zblízka, zjistíte, že je to doslova zázrak.
AddThis

Z čistě inženýrského pohledu je postavit kolo daleko složitější než postavit dejme tomu formuli 1. Auto, letadlo nebo jakékoliv složité zařízení si totiž můžete vymodelovat v počítačovém programu, spočítat si, co udělá, když támhle uberete kus materiálu a tady přidáte na síle. U kola to nefunguje.

V jeho případě působí na každou jednu součástku tolik neustále se měnících, protichůdných i součinných sil, že si s ním počítače nevědí rady. Jediný způsob, jak něco takového sestavit, je metoda pokusu a omylu. Což je přesně způsob, jakým kola odjakživa vznikají, a důvod, proč nejúspěšnější stavitelé kol pocházejí z praxe. 

Kolo je zdaleka nejúčinnější hýbadlo na planetě. Bicykly s pevným převodem (známé coby hipstrbajky neboli furtšlapy) přenáší na kola až 99 % veškeré energie vložené do pedálů, kola s přehazovačkou jsou jen asi o 10 % méně účinná. Cyklista pohybující se rychlostí 25 km/h díky tomu vynakládá energii srovnatelnou s pomalou chůzí, a je tedy schopen urazit obrovské vzdálenosti při relativně minimálních nárocích na příjem energie. V přepočtu na kalorie spálené na kilometr nechává jezdec na kole daleko za sebou nejen všechny ostatní dopravní prostředky, ale i šampióny ze světa zvířat. 

Přestože je bicykl mezi námi už přes dvě stovky let, nikdo přesně neví, jak to, že se ten vehikl dokáže udržet ve vzpřímené poloze.

JAk to, že nesletí?

Přestože je bicykl mezi námi už přes dvě stovky let, nikdo přesně neví, jak to, že se ten vehikl dokáže udržet ve vzpřímené poloze. Pokud na něm sedí jezdec, dá se to vysvětlit jeho obratným balancováním. Když ale roztlačíte samotné kolo na vyšší rychlost než 13 km/h, pojede samo od sebe vzpřímené. A nikdo neví proč. Vědci se to pokoušeli vysvětlit působením síly, která udržuje rotující předměty ve svislé poloze. Neuspěli. Pak zkoušeli gyroskopický efekt úhlu předního kola vůči rámu. Také nic. Naposled to zkoušeli matematici z univerzit v Nottinghamu, Cornellu a Delftu, kteří vypracovali 62stránkový elaborát plný matematických formulí, a nakonec přiznali, že to asi bude celé jinak. 
Největší nepřítel cyklisty je odpor vzduchu. Při rychlé jízdě na silnici tvoří až 80 % odporu, který musí jezdec překonávat (při pomalé jízdě je největší brzdou valivý odpor pneumatik). Je to důvod, proč se pokusy o překonání rekordů v rychlé jízdě pořádají ve vysokých nadmořských výškách, proč jezdci nosí přiléhavé oblečení a holí si nohy. Mimochodem, absolutní rychlostní rekord (bez vodicího vozidla) drží Sebastiaan Bowier s výkonem 133,78 km/h.

1 mil.

Drahých bicyklů najdete spoustu, ale většinou jde o pitominy jako horal potažený ryzím zlatem se sedlem z krokodýlí kůže (přijde asi na milion dolarů). Jednu dobu držel rekord speciál firmy Trek, který švihlý umělec Damien Hirst (to je ten, co nakládá žraloky do lihu) polepil skutečnými motýlími křídly a vydražil za půl mega.

20

centimetrů měří nejmenší kolo na světě a má kola vyrobená z dolarových mincí. A dá se na něm jezdit. 


5

kilogramů váží nejskladnější kolo na světě Kwiggle designérky Karsten Bettinové. Vejde se do kufříku 55 × 40 × 25 cm. 


38

tisíc dolarů stojí speciál od slavného návrháře Astona Martina. Karbonový One-77 Cycle vznikl ve spolupráci s výrobcem materiálů pro F1 Beru Systems.


20,5

metru měří nejdelší kolo na světě a pohání ho 35 cyklistů.

91,5

kilometru ujel za hodinu zatím nejrychlejší hodinovkář. Byl to Švýcar Francesco Russo v srpnu 2011 a jeho kolo technicky vzato moc nevypadalo jako kolo. Mělo tvar karbonové kapky, v níž byl Russo zavřený. 


200

ultrasvítivých diod, jedenáctirychlostní přehazovačku a dva jezdce uveze zdaleka nejpitomější kolo světa nazvané Fahrradi Farfalla FFX. Při jízdě vypadá jako sportovní automobil a navíc může mávat dveřmi jako motýl křídly.

4

metry měří kolo „Stupidtall“, které postavil americký filmař Richie Trimble. Richiemu to evidentně nebylo dost, takže musel vytvořit model „Stupidtaller“. Ten měří přes šest metrů, váží přes metrák a pohon zajišťuje osm propojených řetězů. 

AddThis
0 comments

Remix

Bůh je horký

Co všechno objevíte na Colours, muzeum diletantů, 130 gayů, blbina léta nebo třeba židle ve filmech. To vše najdete v Konzumu Čilichili.

Přílohy

Cyklostezky

Jezdit pořád kolem domu vás časem přestane bavit. Naštěstí můžete na kole vyrazit na spoustu skvělých míst.

Podobné články: Přílohy

2017 | 3 | e-Bitka

Romantika na zámku

Kouzelné prostředí zámku Château Herálec na Vysočině uvítalo režiséra Vojtěcha Kotka, celý jeho filmařský štáb a především naši známou rodinku, aby tu společně natočili naší novou kampaň. Máme vám totiž co říct. Nejen, že máme podle nezávislého měření za celý rok 2016 nejrychlejší LTE síť v ČR, ale nově si můžete s tarifem Red+ užít neuvěřitelných 40 GB sdílených dat navíc. Fakt! Jestli nevěříte, mrkněte na stranu 74. A takhle to vypadalo při romantickém natáčení.

2016 | 11 | Řemeslník – nová šlechta

Pomoc bez peněz

Hodit kilo do kasičky a cítit se jako filantrop je sice fajn, ale existují i způsoby, jak přispět i bez peněz. A nejsou o nic míň účinné.

2016 | 11 | Řemeslník – nová šlechta

S charitou na tom nejsme špatně

Tereza Pospíšilová působí na Katedře studií občanské společnosti Fakulty humanitních studií UK. Zabývá se neziskovými organizacemi, občanskou angažovaností a dobrovolnickou činností. Tak jsme se jí zeptali, jak jsme na tom s ochotou pomáhat.
COOKIES
Google+