Téma

Doba slevová

V Česku slevy milujeme. Ale zdaleka v nich ještě nejsme mistři. I když se u nás bez škrtnuté ceny už neprodá skoro nic, pořád máme co dohánět. Za hranicemi jsou mnohem dál. Máme se na co těšit.
AddThis

Normálně obslouží londýnský obchodní dům Selfridges asi tak 250 000 zákazníků týdně, tedy něco přes 35 000 denně. Hned první den předloňských povánočních slev, tedy 26. 12. 2014, to ale bylo zákazníků 120 000. Ten samý den vyšlo v australském deníku The Age upozornění pro rodiče, aby ve víru nákupní horečky nezapomínali, že s sebou mají děti, protože se jich prý čím dál tím víc ztrácí. Slevy prostě zbožňuje celý vyspělý svět. 

Mozek ve slevě

Citovat v souvislosti se slevami profesora Zelí z povídky Exkurze do ZOO je trochu klišé. Jenže lepší popis celého fenoménu než „nechci slevu zadarmo“ prostě nenajdete. Respektive, realita je taková, že ji sice zadarmo chceme, ale nikdo nám ji nedá. Proč tedy málokdy odoláme pokušení výhodně nakoupit? Podle psychologů to není vůbec nic zvláštního. Lidé mají ve svém podvědomí zakódovanou tendenci vyhledávat příjemné pocity a zároveň se vyhýbat nepříjemným. Situace, kdy se octneme tváří v tvář možnosti na něčem ušetřit, v nás vyvolá obojí. Vzedme se v nás touha udělat si dobře výhodným nákupem a zároveň se budeme snažit podvědomě vyhnout eventualitě, že se budeme za pár dnů tlouct hlavou do stolu, proč jsme si nechali utéct tak super nabídku. Existuje samozřejmě možnost, že tou hlavou budeme tlouct proto, že jsme se zase nechali napálit. To nám ale zpravidla dojde až později. 

Štěstí v aktuální nabídce

Z neurologického hlediska je nakupování komplexní proces. Spatříme-li objekt naší touhy, zapne se nám „centrum potěšení“. Výzkum amerických vědců z roku 2007 o činnosti našeho mozku během nakupování uvádí, že čím více dané zboží chceme, tím je mozek  aktivnější. A když pak výzkumníci seznámili zákazníka s cenou, jeho přední kůra mozková spustila proces rozhodování. Tedy zda mít, či nemít. To staví mozek do „hédonistického sporu mezi okamžitým potěšením z koupě a stejně okamžitou bolestí z placení“. Tedy čím výhodnější koupě, tím větší potěšení. „Zdá se, že přední kůra mozková reaguje nejen na cenu, či na to, jak moc dané zboží chceme, ale srovnává oboje,“ říká Scott Rick, jeden z autorů studie z katedry marketingu na Michiganské univerzitě. Neradujeme se tedy jen proto, že jsme sehnali to, co chceme a potřebujeme, ale i díky tomu, že jsme nakoupili výhodně. A proto jsme šťastní, když koupíme něco, co nepotřebujeme, když je to výhodné. 

Sleva od Bonda

I to se teď mění. Americký Urban Land Institute publikoval v roce 2013 studii zaměřenou na nakupování a zábavu americké Generace Y, které je dnes mezi 18 a 35 lety. Podle ní polovina mužů a 70 % žen považuje nakupování za formu zábavy, kterou si užívá s přáteli a rodinou. A přestože se tento společenský rozměr netýká online nákupů, 91 % dotázaných nakupovalo na netu. A více než 45 % z nich pak online nákupy trávilo více než hodinu denně. Třeba získávali slevové kupóny a hledali speciální akce. Generace Y je zvyklá používat různé nakupovací „kanály“ a zároveň se nerada nudí. V obchoďáku už nechce jen koupit tričko. A co že tam teda hledá? Cosi, co vědci nazvali „faktorem vzrušení“. Provozovatelům obchodních center, pokud chtějí stále rostoucí počet online nákupů ustát, doporučují často měnit interiéry, zavést pop-up obchody a stánky pro výdej online objednaného zboží a organizovat různé „eventy“ a kulturní akce. To může vypadat jako trapná estráda lokálního komika dávno za zenitem. Ale také jako třiapůlhodinová varietní show plná boybandů, sexy div, zářivých kostýmů, kouzelnických triků a vtipů Kevina Spaceho a Daniela Craiga přímo přenášená největší satelitní televizí z olympijského stadionu v Pekingu.

A přesně to předvedl internetový konkurent obchodních center, gigant mezi nákupními portály čínský Alibaba.com 11. listopadu  2015, u příležitosti slevové akce známé jako Singles Day. Celá show vrcholila o půlnoci, kdy se na 24 hodin zlevnil svět. V prvních osmi minutách utratili Číňané miliardu dolarů. Na konci „největšího nákupního dne online“ hlásil Alibaba neuvěřitelných 14 miliard dolarů. Což je o polovinu více než loni. Neboli bingo. Alibaba dokonale spojil zábavu a nakupovaní a trefil se hned z několika důvodů. Televizní přenos zasáhl i diváky, kteří do vod internetového nakupování ještě nevstoupili, vytvořil prostor pro reklamu, umožnil svým zákazníkům nějak zabít čas do začátku akce a zároveň je pod režijní taktovkou renomovaného čínského filmaře opakovaně žádal, aby na svých chytrých telefonech soutěžili o další slevové kupóny na již zlevněné zboží neboli se správně nažhavili. A pak společně vytvořili nový světový rekord v online nakupování. 

Dobrá zpráva na závěr

Dobrá zpráva je, že naše záliba ve slevách nám občas přinese i něco jiného než salát z nahnilých rajčat. Stejná touha po slevě z nás dokáže minimálně jednou za rok udělat národ milovníků věd a umění. Vzpomeňte si na to, až budete příště při Muzejní noci obrážet během jednoho večera čtvrtou výstavu.

 

AddThis
0 comments

Rozjezd

Rozjezd

V dalším Rozjezdu se dozvíte, že Ministerstvo práce a sociálních věcí bude chytat nezaměstnané do sociálních sítí, do voleb prezidenta USA se přihlásil sysel, Filip Renč odjel na Bali, protože tam prý dobře obdělávají rejži, a záhada Bermudského trojúheníku byla vyřešena.

Téma

V Česku se vedou slevové války

Ondřej Hloupý ví o slevách hodně. Řešil je v projektu AkcniCeny.cz, který funguje jako agregátor slevových letáků, i ve své současné práci ve společnosti Sprinx Systems. Ta se specializuje na rozsáhlá e-commerce řešení a připravila e‑shop například pro společnosti Mountfield či CK Fischer.

Podobné články: Téma

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Dojemně přehnaná show

Češi své herce milují a vztahu s nimi věnují nebývalé úsilí.

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Kam to dotáhli

Jesse Ventura to v USA dotáhl na guvernéra Minnesoty, Arnold na guvernéra Kalifornie a Ronald Reagan k tomu přihodil roli prezidenta. U nás ale máme taky herce velkých rolí.

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Jací vlastně jsou?

Lidí, kteří se s herci znají a vídají je dnes a denně, jsme se zeptali, v čem jsou herci zvláštní. Co je dělí od nás, normálních smrtelníků. Výpovědi byly upřímné, a tak jsme u některých odpovídajícíh radši změnili jména.
COOKIES
Google+