Téma

V Česku se vedou slevové války

Ondřej Hloupý ví o slevách hodně. Řešil je v projektu AkcniCeny.cz, který funguje jako agregátor slevových letáků, i ve své současné práci ve společnosti Sprinx Systems. Ta se specializuje na rozsáhlá e-commerce řešení a připravila e‑shop například pro společnosti Mountfield či CK Fischer.
AddThis

Jaký máme vztah ke slevám?
Češi slevy milují a vyžadují je. Speciálně v maloobchodě s rychloobrátkovým zbožím jsou pro obchodníky slevy v podstatě povinností. Hodně je to vidět zejména na příkladech velkých obchodních řetězců. České hypermarkety a supermarkety mezi sebou vedou už dlouhá léta doslova slevovou válku. Ročně chrlí stovky druhů slevových letáků a většina z nich už poté nemá prostor pro jinou komunikaci se zákazníky. Nenabízí jim jinou přidanou hodnotu, například ve formě kvalitnějších služeb. 

Vyžadujeme i slevy vyšší než jinde? 
Výše slevy, která pro nás začíná být zajímavá, je někde na hranici dvaceti procent. Další stupeň je v rozmezí 40 až 50 procent, kde slevu začínají považovat za důvod k nákupu i lidé, kteří mají více peněz a jsou na slevy méně citliví.

Připadá mi ovšem, že v porovnání se zahraničím nemáme tak masivní slevové akce, jako je například Černý pátek.
To přesně souvisí s naším požadavkem mít slevy k dispozici neustále. V zahraničí je zvykem slevit zboží v určitý moment a jít s cenami opravdu razantně dolů. Když jsem žil ve Spojených státech, pamatuji si, jak lidé na výprodej zboží na Černý pátek čekali i několik měsíců, ale mohli potom nakoupit zboží za zlomek původní ceny. Pokud to srovnám s našimi takzvanými výprodeji, tak se v nich cena prodávaného zboží oproti zbytku roku až tak výrazně neliší. Černý pátek bývá světlou výjimkou, ale prosazuje se spíše v posledním roce, dvou.

Obejde se někdo u nás bez slev?
V tomhle směru jsou u nás výrazně dál online obchody, které nabízejí zákazníkům více nadstandardních služeb, třeba personalizované nabídky. Je zajímavé, že české e‑shopy patří, pokud jde o úroveň služeb, ke světové špičce. Kamenné prodejny jsou oproti nim více pozadu a často tyto nedostatky nahrazují právě slevovými akcemi. 

Berou si kamenné prodejny z online prostředí příklad a chtějí se tak zbavit závislosti na slevách? 
Některé firmy se o to snaží. Je to dobře vidět na prodejcích potravin, kteří zavádí online nákup s dovozem. Míří tak na lidi s vyššími příjmy ve velkých městech, kterým mohou nabídnout jiné výhody, než slevy. Pro takového člověka je důležitější i to, že se nemusí tlačit v obchodě, čekat u pokladny a vláčet se s taškami domů. Obecně jsou čeští zákazníci v online světě velmi nároční, resp. zvyklí na vysokou úroveň služeb. Například rychlé doručení a obecně doprava zdarma je něco, co funguje jako největší lákadlo. Takovému e‑shopu pak dají přednost i před takovým, kde mají zboží o něco málo levnější, ale museli by na něj čekat a připlácet si za dopravu.

Jaký je současný stav obliby slevových portálů? 
Slevové portály se u nás staly doslova fenoménem, hlavně během prvních dvou let, kdy jich celkově vznikly až stovky. Už tehdy se ale předpovídalo, že jich takové množství nemůže vydržet, což se teď potvrzuje. Domnívám se, že ziskových jich je jen málo, jelikož udržení úrovně služeb je poměrně náročné.

Proč na nich firmy vůbec inzerují? Nevzbuzují tak dojem, že své zboží jinak neudají? 
Záleží na tom, jak s nimi pracují. Na jedné straně jsou firmy, které k sobě chtějí za každou cenu přilákat zákazníka, ale potom jsou mu schopni naservírovat menší porci nebo ho ubytovat v horším pokoji. A to jen proto, že jde přece o člověka, který nakupuje ve slevách. Nahlíží na to zcela špatně, jelikož na akci nic moc nevydělají a ještě se jim zákazníci nikdy nevrátí. Naopak by jim měli nabídnout v akci něco extra, aby podnik lépe poznali, a nejít s cenou příliš nízko, jinak si u nich za standardní cenu již zákazníci nenakoupí. Na druhou stranu jsou ale třeba majitelé restaurací, kteří díky slevovým akcím vykrývají například sezónní propady a vyhýbají se tak situaci, kdy k nim nikdo nepřijde, protože vidí prázdnou hospodu. Znám i případ hote­liéra, který díky zvýhodněné ceně udržel hosty v hotelu i během probíhající rekonstrukce a byl tak schopen pokrýt velkou část jejích nákladů. 

Dá se na slevách ušetřit? Nebo je to něco jako hra v kasinu, ve které vždycky vyhrává obchodník? 
Na slevách se dá ušetřit, ale zdaleka ne tolik, jak by se mohlo zdát. Určitě fungují výjimečné případy, kdy například firma otvírá novou pobočku a je ochotna jít s cenou výrazně dolů. Ať už u konkrétních produktů, nebo třeba paušální slevou na celý sortiment. Tam když zákazník dává pozor a je ve správný čas na správném místě, tak opravdu ušetří. Stejně tak se vyplatí sledovat některé výjimečné akce např. v rámci už zmíněného Černého pátku, kdy jde za velmi výhodnou cenu do prodeje omezený počet kusů vybraného zboží. Platí ovšem pravidlo, že sleva bývá velmi krátkodobá či omezena skutečně jen na menší počet kusů. Populární jsou také nákupy letenek za velmi výhodné ceny, často v řádu stokorun. Podobně jako u předchozího případu je ovšem třeba reagovat velmi rychle a slevové akce aktivně sledovat. Při nákupech rychloobrátkového zboží (potraviny, drogerie) v kamenných prodejnách je úspora už diskutabilní. Obchodník z typického nákupního koše vždy sleví určité zboží a na to láká zákazníky do obchodů. Lidé ale nechají u obchodníka další sumu peněz i za zboží s běžnou cenou a ten s tím samozřejmě počítá. Slevy jsou tedy výhodné jen při důsledném nákupu pouze zlevněných výrobků. V praxi by to ale představovalo najít například máslo v akci, koupit ho dvacet kusů a skladovat ho v ledničce. Pak ale musíme ignorovat nepřímé ceny, jako jsou náklady na skladování nebo čas věnovaný nakupování. Pokud člověk není ochoten objíždět vícero prodejen a kupovat jen zboží v akci, tak výsledná cena jeho košíku bude stále plus minus stejná. To je ale v pořádku. Obchodník si dokáže vykompenzovat slevy na jiném zboží a zákazník odchází s dobrým pocitem, že výhodně nakoupil.

AddThis
0 comments

Téma

Doba slevová

V Česku slevy milujeme. Ale zdaleka v nich ještě nejsme mistři. I když se u nás bez škrtnuté ceny už neprodá skoro nic, pořád máme co dohánět. Za hranicemi jsou mnohem dál. Máme se na co těšit.

Téma

Milionář se slevou

Možná máte dojem, že slevy mají v oblibě jen lidé nemajetní a boháči se maximálně zajímají o to, jestli k italským obkladačkám dostanou zlaté kohoutky zdarma. Existují ale i velmi bohatí lidé, kteří nejenže nepohrdnou žádnou slevou, ale naopak si na nich slušně ujíždí.

Podobné články: Téma

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Dojemně přehnaná show

Češi své herce milují a vztahu s nimi věnují nebývalé úsilí.

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Kam to dotáhli

Jesse Ventura to v USA dotáhl na guvernéra Minnesoty, Arnold na guvernéra Kalifornie a Ronald Reagan k tomu přihodil roli prezidenta. U nás ale máme taky herce velkých rolí.

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Jací vlastně jsou?

Lidí, kteří se s herci znají a vídají je dnes a denně, jsme se zeptali, v čem jsou herci zvláštní. Co je dělí od nás, normálních smrtelníků. Výpovědi byly upřímné, a tak jsme u některých odpovídajícíh radši změnili jména.
COOKIES
Google+