Fenomén

Jak taky mohly vypadat kultovní filmy

Práce filmového scenáristy je nevděčná, zdlouhavá a plná nekonečného přepisování. Než se jeho vize zhmotní na plátně, nezbude z její první verze častokrát skoro nic. Občas to ovšem není na škodu.
AddThis

Návrat z Pluta v budoucnosti

Krásným příkladem scenáristické anabáze je kultovní komedie Roberta Zemeckise „Návrat do budoucnosti“. Na titulce scénáře, který Robert psal společně s kolegou Bobem Galem, se původně skvěl nadpis: „Vesmířan z Pluta“. To už samo o sobě zní hrozně a následující stránky ten dojem moc nevylepšily. Vezměte si třeba hned hlavní postavu Martyho. Známe ho jako supercool týpka na skejtu, který se kamarádí s poněkud šíleným vědcem dr. Brownem a podniká výpravy časem ve vymazleném bouráku. První verze scénáře ho ovšem popisovala jako depresivního lůzra, který se jednoho dne rozhodl skoncovat se svým mizerným životem prostřednictvím sebevražedné budky bůhvíproč instalované v automyčce. Jak asi tušíte, budka místo automatu na smrt ukrývala stroj času dr. Browna, která Martyho přenese do minulosti, kde se odvíjí hlavní dějová linie. 

KDO MOHL TUŠIT, ŽE SE HOLČIČKY BUDOU CHTÍT ZAMILOVÁVAT DO KRVEŽÍZNIVÝCH NEMRTVÝCH PREDÁTORŮ?

Zemeckis s Galem si naštěstí včas uvědomili, že hrdina se sebevražednými tendencemi se do komedie nehodí, ale jejich scenáristické anabáze tím neskončily. Bafuňáři studia Universal do nich totiž neustále hučeli, že zmatení obyvatelé dávného pravěku (60. let) mají Martyho považovat za mimozemšťana. Buď proto, že jim depresivní sebevrah, považovaný hysterickými vesničany za emzáka, připadal vtipný, anebo proto, že chtěli zopakovat komerční úspěch Spielbergova E. T. (v duchu logiky – když mimozemšťan fungoval jednou, bude fungovat i podruhé). Nakonec si naštěstí Zemeckis a Gale dokázali prosadit svou. 
Legrační je, že se řada nepoužitých nápadů dočkala recyklace. Třeba automat na sebevraždy se zjevil ve Futuramě a závěrečná scéna, kdy Doc posílá Martyho zpátky do budoucnosti v ledničce poháněné atomovým výbuchem, se bůhvíproč ocitla v posledním Indiana Jonesovi.

Vetřelec ve dřevě

Třetí pokračování Vetřelce je film, který si prošel kompletním produkčním peklem. Mluvilo se o tom, že by se měl odehrávat na Zemi, pak ho přesunuli do vesmíru, pak z něj odešla Sigourney, načež zase přišla, a nakonec můžeme být rádi, že z těch pár dolarů, co v rozpočtu zbyly, dokázal David Fincher vyrubat celkem slušný biják. 
Moc se ale neví o úplně první verzi scénáře, kterou má na svědomí Novozélanďan Vincent Ward. Ten měl za sebou poměrně úspěšný film Navigátor, ve kterém se parta středověkých Angličanů prokope tunelem do 20. století. Když mu producenti Vetřelce nabídli pozici scenáristy a režiséra, neváhal svou osvědčenou formuli zrecyklovat. 

2016-10-CILICHILI-Instantni_strach-Fenomen-Jak_taky_mohly_-vypadat_kultovni_filmy-2B
Jelikož mohl těžko poslat Vetřelce do středověku, nechal loď se zamrznutou Ripleyovou přistát na podivné vesmírné základně vyrobené kompletně ze dřeva a obývané ještě podivnějším mnišským řádem. Celá zápletka se stejně jako ve finální verzi točí kolem Ripleyové, která v sobě nese vetřelčí miminko. To samozřejmě mniši považují za ďábla a bojují proti němu pomocí brutálního exorcismu. Což, přiznejme si, zní naprosto super a je věčná škoda, že scénář skončil v koši. Naštěstí se dá dohledat na internetu a můžete si ho aspoň před spaním přečíst.

Se žralokem se nežertuje

Třetí díly slavných franšíz jsou vůbec zapeklité a plné kopanců jako plyšoví Ewokové nebo blonďatí Terminátoři. Málokterá filmová sága ale s třetím pokračováním narazila tak jako Čelisti. Všeobecně se tvrdí, že se Universal do natáčení dalších dílů vůbec neměl pouštět, a když už, tak to měl zapíchnout u druhého dílu. Ten dopadl jakž takž, hlavně díky hercům z jedničky, kteří v něm hráli víceméně z donucení a rozhodně si ten zážitek nechtěli zopakovat ještě jednou. 

2016-10-CILICHILI-Instantni_strach-Fenomen-Jak_taky_mohly_-vypadat_kultovni_filmy-3A
Studio proto muselo hledat úplně novou dějovou linii i obsazení. Zatímco se scenáristé pachtili se synopsemi, producent Čelistí David Brown lanařil talenty, kde se dalo. Jednoho dne si zašel na oběd s Mattym Simmonsem, šéfem komediální produkce National Lampoon. Dali se do řeči o žraločí anabázi a Matty z legrace nadhodil ideu pojmout třetí díl jako komedii. Brown to z nějakého důvodu považoval za super nápad (asi proto, že byl konec 70. let a v Hollywoodu frčel kokain) a dal mu dva miliony dolarů na napsání scénáře. Matty Simmons sice v té době ještě dělal hlavně časopis a filmové scenáristy neměl, ale nenechal se tím vůbec rozhodit. Nakráčel do redakce, ukázal prstem na první dva chlapíky, které uviděl, a oznámil jim, že budou psát scénář filmu s názvem „Čelisti 3: Lidé 0“.
Za pár týdnů pak do Universalu hrdě přinesl scénář pseudodokumentu o zoufalé filmové produkci, která se snaží natočit film o lidožravém žralokovi a jejíž členové štábu jsou postupně v čím dál bizarnějších situacích hlavním hrdinou požíráni. Projekt šel kupodivu i do předprodukce (asi proto, že byl konec 70. let) a stopnul ho až prezident Universalu. Prý volal sám Steven Spielberg a pohrozil mu, že jestli si z jeho zubatého miláčka bude někdo dělat srandu, tak se sbalí a odejde ke konkurenci. Celá příhoda má ale šťastný konec. Ne tedy v hrozně blbých Čelistech 3D, ale v tom, že jeden ze scenáristů nerealizované komedie byl John Hughes. Ten se díky stopnutému filmu dostal k psaní a režírování a mohl stvořit kultovní osmdesátkové teen komedie jako Sixteen Candles, Breakfast Club nebo Ferris Bueller's Day Off.

Opatrnost se vyplácí…

2016-10-CILICHILI-Instantni_strach-Fenomen-Jak_taky_mohly_-vypadat_kultovni_filmy-5B

Může se zdát, že zánik prvních verzí scénářů mají zpravidla na svědomí zbabělí producenti, ale ve skutečnosti je jejich opatrnost naprosto pochopitelná a oprávněná. Jejich zásah kupříkladu zachránil film Příběh hraček, který je všeobecně považován za klasiku nové vlny animovaného filmu a základní kámen úspěchu studia Pixar. Všechno ale mohlo být jinak. Zápletka prvního draftu scénáře se totiž netočila kolem přátelské rivality kovboje Woodyho a Buzze Rakeťáka, ale byla založena na temném příběhu skupiny hraček terorizované obří břichomluveckou loutkou. Příběh vrcholil povstáním hraček proti tyranovi a jeho defenestrací, což je sice na první pohled spravedlivý trest, ale hodí se spíš do historického dramatu než do dětské komedie. Na popud producentů byl scénář přepsán a Pixar se díky tomu stal jedním z nejvlivnějších studií současnosti.

…i nevyplácí

Opatrnost může zafungovat i naprosto opačně, o čemž by mohli vyprávět ve studiu Paramount. Šéfovi jejich divize MTV Films přistál v roce 2004 na stole rukopis románu Stmívání od jakési Stephenie Meyerové s poznámkou, že by bylo fajn koupit k němu filmová práva. Studio práva opravdu koupilo, ale producentům se to celé nějak nezdálo. Na začátku nového milénia do kin proudily velkorozpočtové akčňáky a pojmout příběh o upírech jako ubrečenou love story jim připadalo jako mrhání kvalitním jatečním materiálem. Jejich scenáristé se tedy vytasili ze svou vlastní verzí Twilightu. Edward a jeho klan v něm putuje Amerikou, neustále se mydlí se speciálními jednotkami a najatými lovci upírů. Bella v něm vypadá jako kříženec Buffy a Beatrix Kiddo z Kill Billa. Scénář si pak prošel zhruba třemi lety produkčního pekla a skončilo to tím, že Paramount prodal celá práva nezávislé produkci Summit Entertainment. Jejich scenáristka Melissa Rosenbergová akční rubačku vyhodila do koše, během pár týdnů napsala scénář kopírující děj knižní předlohy a její kolegové podle něj za 40 dní a směšných 37 milionů natočili film, který v premiérovém roce vydělal skoro půl miliardy. V Paramountu za to prý padají hlavy dodnes, ale ruku na srdce – kdo mohl tušit, že se holčičky budou chtít zamilovávat do krvežíznivých nemrtvých predátorů?

2016-10-CILICHILI-Instantni_strach-Fenomen-Jak_taky_mohly_-vypadat_kultovni_filmy-4B

 

AddThis
0 comments

Kácíme modly

Na apokalypsu buď připraven!

Skoro každý druhý film se odehrává po nějaké světové katastrofě. Na netu si apokalyptici vyměňují tipy na voděvzdorné sirky. I takový Václav Cílek prý u sebe neustále nosí filtr na vodu, aby mohl pít z Vltavy, až to bouchne. Když takhle vyvádí vědec z flegmatických Čech, tak to v survivalistických vodách pravých paranoiků musí vřít.

Sporák

Vybublaná jablka

Čas lesních malin a dalšího sezonního ovoce skončil. Už už byste se loučili i s bublaninami. Těm ale ještě neodzvonilo. Naopak, tuhle buchtu si můžete upéct i během podzimního nečasu. Stačí sáhnout do špajzky pro pár jablek a máte zaděláno na rychlý dezert.

Podobné články: Fenomén

2016 | 11 | Řemeslník – nová šlechta

Všechna poprvé se snažím zapomenout

Když se díváte, jak Martin Janecký pracuje, pravděpodobně vám to vyrazí dech. Disciplínu, kterou ovládá, je obtížné jen tak potkat, natož popsat. Stručně řečeno dělá sochy z foukaného skla a své jedinečné umění vyučuje po celém světě. V létě. V zimě fouká na Aljašce.

2016 | 6 | Všechno, co jsme milovali

Osm hitů, které jsou o něčem jiném, než si myslíte

Někdy si říkáte, že alespoň v tomhle máte jasno. Tohle je prostě ta nejlepší písnička o lásce a tahle zase o rozchodu. A pak se někde náhodou dostanete třeba k vyjádření autora a zjistíte, že je všechno jinak.

2016 | 5 | Lesk a bída kulturáků

Napodobovat realitu je čím dál dražší

Production Designer bývá v závěrečných titulcích filmů a seriálů hodně vysoko. Málokdo ale ví, co dělá. Přitom by stačilo podívat se do kanclu k Ondřejovi Nekvasilovi. Všude nákresy a modely scén, dekorací a rekvizit od náklaďáku po snubní prsten. Bohužel se sem dostane málokdo, protože všechno tohle je tajné. Prozradit design nového dílu Underworldu před premiérou by byl průšvih jak vrata.
COOKIES
Google+