Téma

Jak bejt fachman

Chcete-li být řemeslníkem, odbornost ve své profesi vám zdaleka nestačí. Základem úspěchu je zvládání jednání se zákazníkem, které se řídí přesnými pravidly.

AddThis

00:00 Příchod

Hned ze začátku musíte dát najevo, že v této epizodě hrajete hlavní roli vy a ostatní aktéři vám přinejlepším sekundují. Nějakým plácáním o zákazníkovi, který má vždy pravdu, se nenechte zatěžovat, když krotitelé duchů vlítli do knihovny s plazmovými děly, tak se taky nestarali o to, co mektá knihovník. K navození správného dojmu vám pomůže sirka v koutku a dlouho neprané montérky. To, že přicházíte hodinu po konci domluveného časového úseku (mezi osmou ranní a čtvrtou odpolední), snad není třeba zdůrazňovat. 

00:01 Pozdrav

Pozdrav má potvrdit dojem navozený příchodem. Ideálně si vystačíte s klasickým „dobrej“ následovaným vhodným oslovením, tedy „mladej pane“ / „mladá pani“ (popřípadě „paninko“), při kterém neberete ohled na věk zákazníka. Pozdrav zakončíte postěžováním. Stěžovat si můžete nad množstvím schodů a podobně. Úvodní fráze může tedy znít: „Dobrej, paninko, teda k vám je to ale vejška. Parkovačku pro mě budete mít? Stojím před barákem na tom dětským hřišti na blikačkách.“

00:05 Obhlídka

Jde o první důkaz vaší profesionality, takže se nebojte být nekompromisní. Bez přezutí dorázujte k místu opravy, nasaďte ustaraný výraz a šťourejte se v problémovém zařízení. Občas se ironicky uchechtněte a pronášejte fráze jako: „No, pěknýýýý...“ „Kterej fušer tohle dělal?“, popřípadě „Tak vo tomhle sem jen slyšel vyprávět na učňáku.“

00:15 Vyjednávání

V této fázi se rozhoduje o vaší odměně. Aby o ní váš zákazník nepochyboval, je třeba ho zmást odbornou hantýrkou a navodit dojem, že za všechno může on. Ke stálým klasikám patří věty: „Poslyšte, kdy ste naposled měnil perlátory?“; „Dával ste tam ty aretační šrouby, co vám přibalili v obchodě, žejo?“; „Nojo, vono se to ale musí čistit, víte, paninko.“

00:30 Vytvoření alibi

I když je oprava triviální, je vhodné si předem vytvořit vysvětlení pro případ fiaska. Klidně sáhněte po fungující výmluvě na neexistující náhradní díly a stížnosti na vychytralé výrobce: „Jak tam máte ten simerink, tak ten už se nedělá. Voni ví, že se to kazí, a chtěj, abyste si koupila hned novou pračku.“

00:40 Zjevte se jako spasitel

Poté, co se zákazník vydusí v hrůze a zírá na vás jako na jediného zachránce, uvolte se, že to přece jen zkusíte. Chlapi ve skladu by tam mohli něco vyšťourat. „Honzíku, nazdar. Prosimtě, máš tam někde efkáemko gufero dvaačtyřicetpětku?“ zeptejte se do telefonu kolegy (i když žádného nemáte). Po chvíli uceďte koutkem úst „Tak máte kliku, mladá pani,“ poděkujte Honzíkovi a oznamte, že radši hned jedete do skladu, než to poslední těsnění někdo vyfoukne. Místo toho si zajděte na svačinku. Zdarma, protože cestu do skladu si samozřejmě přimáznete k faktuře.

01:40 Proveďte opravu

Nejnudnější část celé procedury, protože jednak musíte doopravdy něco dělat a pak také musíte dávat najevo, jak strašně složité to je. Zmítání se pod dřezem, hekání a nadávání nad „tím fušerem, co to tam montoval“ může být velmi namáhavé. Ulevte si občas tím, že do utrpení zapojíte zákazníka. Například požadavkem, ať vám hodí dvanáctku voříšek nebo „takhle kafíčko kdyby bylo, paninko“.

02:00 Odchod

Po skončení opravy už u zákazníka pouze maříte svůj čas, takže odchod bývá bryskní. Do krátkého časového úseku musíte vměstnat: Úklid („Ty vobaly někam dáte, žejo? A mop máte? Trochu mi to tu vyteklo, tak si to přemázněte, ať si nenašlapete.“), platbu („Fakturu budete potřebovat? To bude ale s DPH. Ježiš vy máte takhle velký? Já nemám nazpátek. Skočíte do trafiky, nebo to necháme?“) a postěžování si („Tak se mějte, no to je pěkný, já už měl bejt na tý havárce na Vohradě.“).

AddThis
0 comments

Téma

První hobbymarket u nás

Jsme ráj prodejen pro kutily. Působí u nás sedm hobbymarketových řetězců, mají tu asi 150 velkých hal a dalších přibližně 90 prodejen. Celkový obrat kolem 30 miliard korun. Prodej hobby zboží zavedla i internetová Alza a Mall.cz. Nikdy ale nedosáhnou takové proslulosti, jaké požíval jejich praotec – legendární železářství U Rotta.

Téma

Pověsili kancl na hřebík

Uspokojí vás, že se uživíte vlastníma rukama. Vraťte se ke kořenům a k opravdovým hodnotám, bla, bla, bla… Těchhle řečí jste už určitě slyšeli spoustu. Většinou od chytráků, kteří se živí jako koučové anebo hledají zaměstnance pro nějakou montovnu. Když ale to samé uslyšíte od Michaela Bloomberga, člověka, který z ničeho vydupal zpravodajskou agenturu v hodnotě asi miliardy korun, tak je už možná namístě zpozornět.

Podobné články: Téma

2017 | 9 | Rodiče, k tabuli!

Rodiče, k tabuli!

Ještě celkem nedávno panoval mezi rodinou a školou hezky zavedený vztah založený na pravidle „pan učitel má vždycky pravdu, tak si nestěžuj, nebo ti ještě jednu přidám“. Dnes je, zdá se, všechno úplně jinak.

2017 | 9 | Rodiče, k tabuli!

Když vidím Cestu do hlubin študákovy duše, tak těm kantorům skoro závidím

Radomíra Divíšková má s učitelskou a ředitelskou rolí dlouhou zkušenost, a tím pádem i přehled o tom, jak se vztah rodičů a školy mění. Stručně řečeno: mění se hodně.

2017 | 9 | Rodiče, k tabuli!

Co jste nevěděli o školních jídelnách

Školní jídelny dávno nejsou jen o koprovkách a buchtičkách se šodó. Hele!
COOKIES
Google+