Téma

Vajíčko Betty Crockerové a IKEA efekt

Čím víc se svět kolem nás obejde bez našich mozolů, tím víc si vážíme ruční práce. Vědí to i reklamní experti. Díky nim můžou hračkářské firmy jako Build-a-Bear nabízet příležitost sestavit si vlastního medvídka a cestovky prodávat agroturistické dovolené, na kterých manažeři dostanou k jídlu jen to, co si sami vypěstují a uvaří.
AddThis

 Jeden z nejhezčích příkladů z historie se pojí k případu instantních dobrot Betty Crockerové. V 50. letech to byla možná nejslavnější žena Ameriky. Šlo přitom o fiktivní postavu, jejímž jménem odpovídalo PR oddělení potravinářské firmy General Mills zákazníkům. Netrvalo dlouho a pod Bettyiným jménem začaly vycházet kuchařky. A když v General Mills vymysleli první pečivo v prášku, byla pro ně Betty ideální tváří. Zdálo se to jako milionový nápad. Prášek rozmícháte ve vodě, vrznete to do trouby a vyndáte bábovku, o které psala Betty. Když ale přišly instantní směsi na trh, byl to naprostý propadák. Za několik měsíců vyplněných zoufalým zkoumáním a dotazníkováním vyšel z General Mills upravený produkt. Jediný rozdíl spočíval v tom, že z nové směsi odstranili sušené vejce a na krabičku natiskli „recept“. V něm stálo, že kromě vody se má přidat ještě rozšlehané vajíčko. I to málo ruční práce ale znamenalo, že výrobek šel na dračku a stal se jedním z největších úspěchů v historii potravinářského zboží i marketingu. V jeho učebnicích se dodnes mluví o „teorii vejce“. 

Souvislost mezi úsilím vynaloženým na dosažení cíle a pocitem spokojenosti se prokázala i u laboratorních krys, které dávaly přednost pamlskům, kvůli kterým musely nejdřív prolézt bludiště. V říši lidí tenhle fenomén zkoumal například Dan Ariely, behaviorální ekonom z Harvardu. Sledované dobrovolníky rozdělil na několik skupin a každé z nich zadal jednoduchou manuální práci. Například skládat nábytek, origami nebo stavebnice z Lega. V druhé části experimentu se účastníků ptal, kolik by za sestavené kusy byli ochotni zaplatit. Bez výjimky byly vždy nejvýš hodnoceny kusy, na kterých se dotyčný osobně podílel a jejich cena rostla tím víc, čím většího úsilí bylo na sestavení třeba. Zajímavé je, že se efekt dostavoval, jen pokud úsilí přineslo aspoň trochu přijatelný výsledek a kus zůstal sestavený. Pokud účastník po sestavení dostal za úkol stavebnici opět rozebrat, hotového kusu si už tolik nevážil. Ariely publikoval výzkum v roce 2012 pod titulem IKEA efekt. Vzpomeňte si na něj vždy, když budete z odpadků tahat vlastnoručně batikované tričko a omlouvat se stěhovákům za rozviklanou poličku. Přece byste ji nevyhodili, když jste ji vlastníma rukama sešroubovali.

 

AddThis
0 comments

Téma

Pryč z kanclu. Řemeslníci jsou nová šlechta

Jestli se u nás něco změnilo, tak je to úroveň služeb. Nalejou vám v hospodě podmíráka? Příště se nalejete u konkurence. Vybrousí vám kadeřnice na lebce zuby? Jdete jinam a ještě jí uděláte ilustrovanou ostudu na Instagramu. Když ale přijde na řemeslo, tak nám narostlá ramena hodně rychle splasknou.

Téma

Divná řemesla

Až se všichni vrhnou na řemeslo, nastane velká konkurence. Můžete se jí vyhnout, když se dáte na řemeslo, které nikdo dělat nebude. Tady máte pár tipů:

Podobné články: Téma

2017 | 9 | Rodiče, k tabuli!

Rodiče, k tabuli!

Ještě celkem nedávno panoval mezi rodinou a školou hezky zavedený vztah založený na pravidle „pan učitel má vždycky pravdu, tak si nestěžuj, nebo ti ještě jednu přidám“. Dnes je, zdá se, všechno úplně jinak.

2017 | 9 | Rodiče, k tabuli!

Když vidím Cestu do hlubin študákovy duše, tak těm kantorům skoro závidím

Radomíra Divíšková má s učitelskou a ředitelskou rolí dlouhou zkušenost, a tím pádem i přehled o tom, jak se vztah rodičů a školy mění. Stručně řečeno: mění se hodně.

2017 | 9 | Rodiče, k tabuli!

Co jste nevěděli o školních jídelnách

Školní jídelny dávno nejsou jen o koprovkách a buchtičkách se šodó. Hele!
COOKIES
Google+