Téma

Kluci žerou růžovou

Proč je oblíbená barva pro předškoláky a nejmenší školáky tak důležitou a velkou věcí?
AddThis

Většinou si děti začnou všímat rozdílů mezi lidmi přibližně kolem třetího roku. Mary Wallaceová, spisovatelka a odbornice na rodičovství, to přibližuje takto: „Já jsem kluk, ona je holka. Ona je blonďatá, já jsem kudrnatý. Zbytek dětství tráví mrňousové tím, že se snaží samy sebe definovat. A oblíbená barva je činí jedinečnými. Tak jako oblíbená hra nebo člověk. Všechno je to o tom, že si mohou vybrat,“ vysvětluje. Zároveň mají děti silnou potřebu někam patřit. Otázka Kdo jsem? je brzy následována otázkou Zapadám mezi ostatní děti? A to je důvod, proč si podle ní většina dětí volí oblíbenou barvu podle svých kamarádů.  

Barva je základ

Je tedy oblíbená barva opravdu jen otázka „náhody“? Marilyn Readová, profesorka designu z oregonské univerzity, souhlasí, že oblíbené barvy jsou u dětí sociálním konstruktem. Zároveň ale věří, že důvody přitažlivosti některých barev pro děti jsou hlubší než jen společenský tlak a očekávání. Přítomnost barev v dětském životě je nutná pro jejich mentální zdraví. Paní profesorka poměřovala vliv barev v mateřských školách. Zjistila, že v prostorách, které mají jednu stěnu červenou, děti spolupracují lépe než v neosobních bílých místnostech. Ale pokud děti vystavíme působení většího množství barev najednou, mají příliš mnoho podnětů a znervózní. „Když jsou děti malé, identifikují věci podle tvaru a barvy,“ říká Marilyn. „Teprve kolem pátého roku začnou popisovat také texturu nebo řadí jednotlivé věci do skupin. Proto jsou pro malé děti barvy stěžejním prostředkem k tomu, aby se vyznaly ve světě kolem sebe.“ A zdá se, že jedna výrazná barva, ať už jde o výmalbu třídy, nebo dětskou sebe­identifikaci, jim poskytuje pocit jistoty. Podle výzkumu, který v současné době Marilyn provádí, to dokonce vypadá, že i děti s poruchami chování a autisti se mnohem lépe soustředí v místnostech, kde převažuje jedna výrazná barva, a je jedno jaká.  

Každý miluje růžovou!

Přesto jsou lidské reakce na jednotlivé barvy biologicky dané. Červená zvedá krevní tlak a také nás může znervózňovat. „Pokud chcete, aby se děti chovaly klidněji, volte modrou nebo jinou studenou barvu,“ doporučuje paní profesorka. A dokonce i holčičí posedlost růžovou se zdá být vrozená. „Růžová nám dodává chuť k jídlu. A mají ji rádi i chlapečkové, dokud jim nevštípíme, že by neměli,“ říká. „Dvouletý chlapeček nebude mít žádný problém, když ho oblečete do růžové, dokonce je dost pravděpodobné, že si ji, k časté hrůze tatínků, i sám vybere. V pěti letech už ale bude vědět, že by byl k smíchu a že růžová je jen pro holky.“ Paní profesorka také zdůrazňuje, že barevné preference dětí by měly být nahlíženy v kontextu. Dítě může mít rádo určitou barvu kvůli své oblíbené panence nebo akčnímu hrdinovi, který je do ní oblečen. 

PROČ MÁME RÁDI KYTKY

PROF. RNDR. STANISLAV KOMÁREK, DR., ČESKÝ BIOLOG, FILOSOF A SPISOVATEL, BÁSNÍK A ROMANOPISEC, ETOLOG, ANTROPOLOG A HISTORIK BIOLOGIE

Vztah ke květům a květinám, z praktického hlediska pochopitelný u včel či kolibříků, ale ne u lidí, je rozšířen zcela univerzálně.  Květy byly vždy chápány jako cosi „nesvětského“ a „čistého“ a zároveň jakýmsi sublimovaným a „slušným“ způsobem pohlavního. Dávno před novověkým důkazem rostlinné pohlavnosti starořecké autority zdůrazňovaly, že rostliny mohou mít pro svou mírnost a nevášnivost pohlavní orgány pestré a umístěné nahoře, zatímco živočichové a člověk pro svou smyslnost naopak nebarevné a dole. Čisté a nehříšné květiny se prakticky ve všech náboženstvích používaly jako zástupné oběti pro božstva i pro zemřelé. Přeneseně proto bývají přinášeny jako „obětiny“ i živým lidem, často ženám, s erotickými podtexty. Typicky bývají květiny řezané, tj. obětované,  usmrcené, ne rostlé – ač by se zdánlivě k projevení přízně lépe hodila konzerva pražské šunky hýřící proteiny a nutričně-spotřební hodnotou, je přece předmětem daru květ. Také je zvláštní, že nám květy velice příjemně voní, ač většinou nebývají příliš jedlé, v případě konvalinek či hyacintů přímo jedovaté. Lidské vůně a pachy nám naopak připadají v nejlepším případě ambivalentní. Kdyby bylo všechno podle představ evolučních biologů, voněla by nám mimina přitažlivě jako řekněme fialky (věci, které „nemáme“ jíst, třeba výkaly či mršiny, nám protivně páchnou).

AddThis
0 comments

Téma

5 smyslů v rauši

Člověk má pět smyslů a každý z nich nám může zprostředkovat příjemné pocity. Aby se tak stalo, musí být splněno pár podmínek.

Téma

Koťátka zachraňují lidskost

Pokud jste si toho nevšimli, kočky vládnou internetu. Sem tam si sice na sociálních sítích užije svých pět minut slávy panda, želva nebo lenochod, ovšem kočky jsou v online světě v přesile. Proč zamořují internet? Co z videí s kočkovitou tematikou dělá virály? A proč je to dobře?

Podobné články: Téma

2017 | 5 | Harddiskobolos

Clicky místo kliků

„Neseď už u toho kompjůtru a mazej se proběhnout ven.“ Tuhle větu zaslechlo snad každé dítě vyrůstající v době počítačové. Rodiče to mysleli dobře, protože jak známo, pohyb na čerstvém vzduchu je půl zdraví, a když v něm dítko nalezne zalíbení, existuje i šance, že coby profesionální sportovec někdy v budoucnu zajistí rodinu. Než ale začnete nahánět svou ratolest v pět ráno do vymrzlé lední haly, tak zpomalte. Možná že byste ho radši měli nechat v klidu pařit gamesy.

2017 | 5 | Harddiskobolos

Kolik máš APM?

Deset hodin denně, šest dní v týdnu - tak vypadá trénink špičkových e-sportovců.

2017 | 5 | Harddiskobolos

Jak vydělat na e-sportech

Hrajete gamesy a chcete, aby vám to hodilo nějakou tu kačku? Tak mrkněte na náš návod, jak se toho zhostit.
COOKIES
Google+