Téma

Koťátka zachraňují lidskost

Pokud jste si toho nevšimli, kočky vládnou internetu. Sem tam si sice na sociálních sítích užije svých pět minut slávy panda, želva nebo lenochod, ovšem kočky jsou v online světě v přesile. Proč zamořují internet? Co z videí s kočkovitou tematikou dělá virály? A proč je to dobře?
AddThis

Možná jste to taky viděli. Video, ve kterém se po prázdném chodníku prohání chlapeček na odrážedle. Z ničeho nic na bezmocné stvoření zaútočí pes. A přiběhne kočka, agresora zažene a děťátko zachrání. Video netrvá ani minutu, ale napětím a následnou úlevou se může měřit s akčním celovečerákem. Ale je tohle důvod, proč se z něj stal hit? Ne. Je to proto, že je v něm kočka, vyvolává silné a intenzivní emoce  a dělá z nás lepší lidi. Jak to?

CHLUPATÉ PROJEKČNÍ PLÁTNO

Na první pohled to může vypadat jednoduše. Kočky jsou vtipné, chlupaté a jejich velké oči nám připomínají naše vlastní mláďata. Jenže spousty „roztomilých koťátek“ pověšených v kyberprostoru zkrátka neuspějí. Co nikdo nesdílí, jako by neexistovalo. Experti z různých oblastí, od psychologů po přírodovědce, teprve do fenoménu sdílení pronikají, nicméně už teď je jasné, že klíčem k úspěchu jsou emoce. Silné emoce. „Lidé sdílejí věci, na které mají sami silnou emotivní reakci, zvláště pak pozitivní reakci,“ uvedla v interview pro The New York Times sociální psycholožka z texaské univerzity. Elspeth Rountreeová, expertka na virály a spoluzakladatelka online databáze Know Your Meme, zdůrazňuje, že kočky jsme milovali vždycky, internet a sociální sítě jen umožnily sdílet tuto naši slabost jedním kliknutím. „V našich hektických životech jsou perfektním rozptýlením. K tomu, abychom jim rozuměli, nepotřebujeme žádné speciální znalosti. Kočičí videa a obrázky jsou roztomilé a zároveň nabízejí zábavu ve stravitelných dávkách,“ říká. A Ben Huh, specialista na zvířecí virály a šéf The Cheez-burger Network, dodává: „Kočky mají velmi výraznou řeč těla a expresivní výraz obličeje. Jsou perfektním plátnem pro projekci lidských emocí.“

DOBŘE, A PROČ NE PSI?

S kočkami se dobře identifikujeme také proto, že jsou běžnou součástí našich životů. Jenže to samé platí (ne-li více) i pro psy. A ti zdaleka nedosahují ve virtuálním světě takové popularity. Odpovědí na tuto otázku mohou být opět naše emoce. Burnell Yow, osobní asistent internetové kočičí hvězdy, pianistky Nory, se domnívá, že: „Kočky jsou perfektně spokojené s tím, jaké jsou. Nesnaží se nikomu zavděčit a žijí okamžikem, což je stav, který bychom rádi zažívali konstantně také. Proč myslíte, že všichni cvičíme jógu?“ A Matt Smith, strategický ředitel v The Viral Factory, dodává, že na rozdíl od psů uspokojují kočky také naši zlomyslnost. „Kočky jsou perfektním zdrojem internetového humoru, protože jsou jednak sladké, ale také velmi sebestředné, doslova překypují arogancí a pompou,“ říká. „A je velmi snadné si z nich dělat legraci, propichovat tu jejich pompézní bublinu. Není nic, co by internet miloval víc.“

CO Z TOHO MÁME?

Otázka, co nás nutí ke sdílení virálních videí, už přišla na přetřes i v populární neurovědě. Na kalifornské univerzitě provedli dva profesoři psychologie Matt Lieberman a Emily Falková se studenty pokus, kdy natočili skupinu, kterak diskutuje nad různými tématy,

Proč máme rádi koťátka

Souvisejí nějak s rozmnožováním, respektive s mláďaty a péčí o ně. Naše vlastní mláďata, zejména radostná a usměvavá, i jiná podobná, třeba koťata či štěňata, a hmatový vjem z nich, pocit sametové hebkosti a tepla, máme dědičně zafixované jako krásné a příjemné. Dá se zcela darwinovsky představit, že pokud tohle všechno bylo někomu odporné, potomstvo nejspíš nezanechal a někde pohodil. 

video pustili další skupině, která některé myšlenky převzala a poslala zas dál… Zkrátka proběhlo mezi nimi takové nevirtuální sdílení na nevirtuální sociální síti. A přitom se samozřejmě skenovali, co se jim děje v hlavě. A výsledky je samotné překvapily. Sdílení myšlenek aktivuje v mozku oblast zvanou temporoparietální junkce, což je mozková kůra na hranicích pravého spánkového a temenního laloku. A co to znamená? 

TO LEPŠÍ V NÁS

„Čekali jsme, že se aktivují spíše ty části mozku, které ukládají věci do paměti nebo je hlouběji zpracovávají a díky tomuto hlubšímu zpracování je pak umíte lépe sdělit,“ říká pan profesor Lieberman. „Místo toho vidíme tuto síť, která souvisí s přemýšlením o tom, jak myslí druzí. Nemyslím si, že si vůbec uvědomujeme, že tímto způsobem filtrujeme své myšlenky.“ Na tomto místě byste mohli namítnout, že některé věci sdílíme proto, abychom o sobě vytvořili žádoucí dojem. Vědci s tím ale nesouhlasí a tvrdí, že stojíme teprve na začátku cesty k pochopení této mentální sítě, zodpovědné za náhlé zvýšení naší schopnosti chápat sociální vazby a vcítění se do myšlenek, pocitů a reakcí druhých, tedy empatie. A proto, až budete příště váhat, jestli sdílet další roztomilé kotě, vězte, že právě aktivně přispíváte k rozvoji svého vlastního mozku, vaší „sociální lupy“ i schopnosti empatie.  

Grumpy Cat

Nejznámější kočka planety se proslavila věčně naštvaným výrazem. Své majitelce údajně vydělává miliony – objevila se v reklamě, v knížce a točí se o ní i rodinná komedie. Grumpy má svého vlastního manažera, na Facebooku ji sleduje osm a půl milionu lidí a fotí se s ní desítky celebrit.

Lil Bub

Bub se narodila jako nejslabší kočka z vrhu, nemá zuby a jazyk jí neustále visí ven z tlamy. Nikdo ji proto nechtěl adoptovat. Nakonec se jí ujal mladý zachránce, který z ní udělal hvězdu internetu. Dokument o Bub dokonce vyhrál cenu Tribeca Online Festivalu za nejlepší film.

Kocour Bob

Kočičák Bob se proslavil svým partnerstvím s potulným zpěvákem Jamesem Bowenem, kterého prý kdysi svojí oddaností zachránil před bezdomovectvím. Zrzavý kocour s šálkou a jeho zpěvák uhranuli statisíce žen. Vydali knižní bestseller Kocour Bob (koupíte i u nás) a jejich příběhu už se ujali filmaři.

AddThis
0 comments

Téma

Kluci žerou růžovou

Proč je oblíbená barva pro předškoláky a nejmenší školáky tak důležitou a velkou věcí?

Téma

Příjemno za všechny prachy

Pocit, kdy je vám příjemně, je prostě k nezaplacení...

Podobné články: Téma

2017 | 5 | Harddiskobolos

Clicky místo kliků

„Neseď už u toho kompjůtru a mazej se proběhnout ven.“ Tuhle větu zaslechlo snad každé dítě vyrůstající v době počítačové. Rodiče to mysleli dobře, protože jak známo, pohyb na čerstvém vzduchu je půl zdraví, a když v něm dítko nalezne zalíbení, existuje i šance, že coby profesionální sportovec někdy v budoucnu zajistí rodinu. Než ale začnete nahánět svou ratolest v pět ráno do vymrzlé lední haly, tak zpomalte. Možná že byste ho radši měli nechat v klidu pařit gamesy.

2017 | 5 | Harddiskobolos

Kolik máš APM?

Deset hodin denně, šest dní v týdnu - tak vypadá trénink špičkových e-sportovců.

2017 | 5 | Harddiskobolos

Jak vydělat na e-sportech

Hrajete gamesy a chcete, aby vám to hodilo nějakou tu kačku? Tak mrkněte na náš návod, jak se toho zhostit.
COOKIES
Google+