Téma

Příjemno za všechny prachy

Pocit, kdy je vám příjemně, je prostě k nezaplacení...
AddThis

Sociální programování 

Před příchodem prohibice ve 20. letech v USA v podstatě neexistovaly cukrovinky. Když bylo potřeba přeprogramovat mozky celého národa, aby neprahly po alkoholu, bylo jim potřeba předhodit nový stimulant center rozkoše. Volba padla na cukr a tak se mezi lety 1920–1933 na trhu octly Milky Way, Kit Kat, Snickers, Reese’s Peanut Butter Cups, Charleston Chew, Butterfinger, Mr. Goodbar, Milk Duds, Heath Bar a v podstatě všechny dodnes populární cukrátka. Výjimku tvoří M&M’s. Ty přišly na trh ve chvíli, kdy se USA zapojily do II. světové války. 

Předpovědi prodejnosti

Pravděpodobnost, že v nás určitý podnět vyvolá příjemný pocit, závisí do značné míry na tom, jak dobře ho známe. Tento fakt využívá leckdo. Například výrobci potravin, kteří na pytlík s polévkou píšou „Jako od maminky“, anebo hudební producenti, kteří už od pradávna dobře ví, že nejjistější způsob, jak vyprodukovat hit, je napodobit hit. Na solidní vědecký základ tuto tendenci postavila psycholožka Valorie Salimpoorová, která v roce 2013 publikovala v časopise Science studii prováděnou na posluchačích hudby. Sledovala procesy v mozku posluchače na PET scanneru a dokázala, že rozhodnutí „líbí-nelíbí“ závisí na tom, jak moc písnička zapadá do neuronových spojení vytvořených v našem mozku předchozí posluchačskou zkušeností. V mozku lidí se širokým hudebním vkusem se dopamin vylučoval daleko častěji než u těch s omezeným. U nich fungovaly právě jen „osvědčené“ hudební postupy, které se na nás tím pádem neustále linou z rádií. Jelikož je lidí s omezeným vkusem daleko víc než hudebních fajnšmekrů, je pro producenty daleko jistější používat právě ona osvědčená a tisíckrát omletá schémata. Což je důvodem, proč všechna populární hudba zní plus mínus stejně. 

Zajímavé je, že tvorba příjemných pocitů v našem mozku funguje dokonce v předstihu. Psycholožka Thalia Wheatleyová, která prováděla podobný výzkum jako Valorie Salimpoorová,  ukázala, že dopamin se vylučuje už při prvních několika vteřinách poslechu neznámé hudby, která aktivuje existující neuronová spojení. Náš mozek v tom případě předpovídá, že se nám asi hudba bude líbit. Další vylučování dopaminu ale záleží na tom, jestli se „předpověď“ vyplní. Pokud nás zklame, příjemný pocit rychle odezní a my se cítíme zrazeni. Pokud se nám hudba líbí víc, než stanovila předpověď, pocítíme intenzivní příjemno, zpravidla doprovázené slovy „To je bomba!“ 

Reverzní psychologie

Starý vtip vypráví o pánovi, který na ulici tluče hlavou o sloup. Když se ho kolemjdoucí ptá, proč to dělá, odpoví, že miluje ten slastný pocit, když přestane. Zní to jako volovina, ale přesně na tomhle principu funguje spousta záležitostí od hororových filmů přes sauny až po byznys s čili omáčkami. Psycholog a biolog Paul Rozin tento efekt nazývá „benigní masochismus“. Tvrdí, že v nás je zakořeněna tendence trošku si užívat bolesti a nepohody a máme potřebu ji čas od času prubnout. Samozřejmě v bezpečných mezích, které máme pod kontrolou. Nejde nám totiž o utrpení samotné, ale o ten slastný pocit, když nás přestane pálit huba (nebo jiná část těla), popřípadě vylezeme z rozpálené sauny a skočíme do studené vody. Pro toho, kdo nemá náturu ani na takhle jemné mukáníčko, pak existuje nepřeberně filmů, knih a webových stránek, které nám umožňují zkoumat, jak děsné věci by se nám mohly dít, kdybychom neměli takové štěstí a neseděli v bezpečí doma na gauči. A to je příjemný pocit k nezaplacení. 

Co jsme měli rádi vždy a co jsme se časem naučili

Některé typy radostí jsou zcela automatické a vrozené. Maliny či meruňky každému voní i chutnají při prvním setkání dobře. Na jiné typy radostí je třeba si zvykat, někdy i pracně a dlouho – na čínská černá vejce, Wagnerovy opery, sex, pivo, kávu či cigarety. Paradoxně jsou to ty, jejichž konzumaci lidé často zmiňují a na které se navzájem často zvou. Kdy vás naposledy někdo pozval na maliny, ba i na maliny se šlehačkou? 

AddThis
1 comments
DanKosyak
DanKosyak

Sex je nám příjemný od chvíle, kdy dosáhneme pohlavní zralosti. Nemusíme si na něj navykat, je to přirozeně příjemny pocit.

Téma

Koťátka zachraňují lidskost

Pokud jste si toho nevšimli, kočky vládnou internetu. Sem tam si sice na sociálních sítích užije svých pět minut slávy panda, želva nebo lenochod, ovšem kočky jsou v online světě v přesile. Proč zamořují internet? Co z videí s kočkovitou tematikou dělá virály? A proč je to dobře?

Téma

Extáze z bublinkové fólie

My lidé se sice považujeme za pány tvorstva, ale přitom se od našich dávných předků zas až tak moc neodlišujeme.

Podobné články: Téma

2017 | 5 | Harddiskobolos

Clicky místo kliků

„Neseď už u toho kompjůtru a mazej se proběhnout ven.“ Tuhle větu zaslechlo snad každé dítě vyrůstající v době počítačové. Rodiče to mysleli dobře, protože jak známo, pohyb na čerstvém vzduchu je půl zdraví, a když v něm dítko nalezne zalíbení, existuje i šance, že coby profesionální sportovec někdy v budoucnu zajistí rodinu. Než ale začnete nahánět svou ratolest v pět ráno do vymrzlé lední haly, tak zpomalte. Možná že byste ho radši měli nechat v klidu pařit gamesy.

2017 | 5 | Harddiskobolos

Kolik máš APM?

Deset hodin denně, šest dní v týdnu - tak vypadá trénink špičkových e-sportovců.

2017 | 5 | Harddiskobolos

Jak vydělat na e-sportech

Hrajete gamesy a chcete, aby vám to hodilo nějakou tu kačku? Tak mrkněte na náš návod, jak se toho zhostit.
COOKIES
Google+