Téma

Za co vděčíme kulturákům

Kulturní domy sice vznikly jako realizace zrůdného konceptu centrálně řízené kultury, ale nemůžeme šmahem říct, že by byly k ničemu. Naopak.

AddThis

HUDEBNÍ SUBKULTURY

O roli, kterou kulturní domy hrály ve vytváření alternativních subkultur, se moc nemluví, protože se v podstatě měly zasazovat o pravý opak. Hlavně ve větších městech se ale začátkem osmdesátých let některá střediska začala žánrově profilovat a v jejich programech začaly převládat režimem velmi neoblíbené styly. V Brně se jezdilo na bigboš do Tuřan, v Praze se tak nějak vědělo, že do Barči (KD Barikádníků) se chodí na metal, do Opatova a Na Chmelnici na alternativu a na Petynce se scházeli folkaři a jiní kotlíci. Časem se staly regulérními centry určitých žánrů a taky jedinými místy, kam se za alternativní muzikou mohlo chodit. Třeba Opatov na Jižáku měl na starosti Vojtěch Lindaur (budoucí šéfredaktor Rock&Popu), který tu začal pořádat koncerty Visacího zámku, Psích vojáků, Garáže, Babaletu a zval sem málo známé mimopražské kapely jako Lauru a její tygry nebo Dunaj. Tahle odvážná dramaturgie z některých kulturáků udělala doslova legendy. O Chmelnici vypráví tehdejší dramaturg Schmidtmajer: „V půlce osmdesátých let jsme dělali i pětačtyřicet představení za měsíc, dělali jsme kombinovaná dvojpředstavení muziky s divadlem. Hudba Praha – tehdy ještě Jasná Páka – tady hrála víkendový maratóny. Pátek, sobota, neděle a všechny tři dny to bylo po dvou koncertech jeden od pěti a druhej od osmi a všech těch šest koncertů bylo vyprodanejch.“

TANEČNÍ

Taneční jsou dalším českým unikátem. Před rokem 1989 bylo absolvování kurzů tance a společenského chování samozřejmostí. Na jejich pořádání mělo samozřejmě vliv místo a tím místem byly většinou kulturní domy. Díky tomu u nás dodnes funguje něco jako plesová sezóna a čím dál tím víc roste popularita kurzů tance pro dospělé. Na ty se chodí, kam taky jinam, do kulturáků. 

Moderní umění

O tom, jak velkou zásluhu měly kulturáky na rozvoji moderního umění, mluví Milan Knížák v seriálu Bigbít: „Když si vezmete první polovinu osmdesátých let, tak zjistíte, že všechny významné věci se děly na okraji Prahy. Poněvadž sídlišti bylo už od začátku něco odpouštěno. Sídliště se chtělo humanizovat, mocipáni měli pocit, že tam musí vznikat nějaká kultura. A tak vznikla jakási ‚tamější‘ kultura. Prostě na odporném místě v odporném domě byly třeba zajímavé výstavy moderního umění.“

RYBIČKÁŘSKÁ VELMOC

První teraristickou burzu uspořádal ještě za hlubokého socialismu Český svaz chovatelů drobného zvířectva v Holešovické tržnici, ale největší slávu zažily celostátní burzy v KD Vltavská. V polovině devadesátých let se tu burzy pořádaly už třikrát do roka a pokračovaly až do povodní v roce 2002. Díky tomu, že se celá komunita scházela doslova na jednom místě, měli tu akvaristi a teraristi jedinečnou možnost vyměňovat si zkušenosti a rozvíjet genofond vzácných exemplářů. Dodnes díky tomu platíme za akvaristickou velmoc. 

Sídliště se chtělo humanizovat, mocipáni měli pocit, že tam musí vznikat nějaká kultura.

sexuální revoluce

Devadesátá léta přinesla také revoluci sexuální. Začala to dnes už legendární erotická burza ve strašnickém KD Barikádníků. Všichni se tak pohoršovali, že na pokračování dorazila půlka Prahy. Starosta Prahy 10 se to snažil na poslední chvíli zatrhnout a Barču zamknul. Prodejci rozbalili zboží na chodníku a uspořádali tak první a asi jediný erotický veletrh pod širým nebem na světě. Pověst volnomyšlenkářského národa nám náleží dodnes.

AddThis
0 comments

Téma

Trubičky za kapely

Muzikant Jan Sezima vedl pětadvacet let kulturní dům v Hořicích a o jeho fungování ví první i poslední.

Téma

Naplnit kulturák je jako vyprodat Lucernu

Radimo šéfuje bandu Prago Union a s kapelou už projel kus světa. Kulturáky ovšem mají v životě skupiny výsostné postavení.

Podobné články: Téma

2017 | 10 | Úžasná robobudoucnost

Čeká nás robotopie

Vzestup myslících strojů bude buď nejlepší, nebo nejhorší věc, která se lidstvu přihodí, říká Stephen Hawking.

2017 | 10 | Úžasná robobudoucnost

Budou roboti makat za nás?

Kdybyste se měli rozhodnout, jestli zaměstnáte člověka, nebo na jeho místo posadíte robota, kterou možnost byste zvolili? Robota, že ano? Nebojte, v roli zrádců lidské rasy nejste sami. S výhodami zaměstnávání robotů se totiž dá těžko polemizovat. Pracují přesně, rychle, nechodí na záchod ani na cigáro a neotravují s dovolenou.

2017 | 10 | Úžasná robobudoucnost

Nové verze zábavy

Víc než polovina mileniálů se v průzkumech vyjádřila, že před televizí dává přednost YouTube. Kromě kanálů se přitom mění i samotná zábava. V budoucnosti ji budou mít v rukách a hlavách sami uživatelé. Budou její součástí, budou ji v reálném čase ovlivňovat, vstupovat do ní a prožívat ji všemi smysly. Roboti nám dají čas zábavu si užít, a ještě ji sami připraví.
COOKIES
Google+