Téma

Za co vděčíme kulturákům

Kulturní domy sice vznikly jako realizace zrůdného konceptu centrálně řízené kultury, ale nemůžeme šmahem říct, že by byly k ničemu. Naopak.

AddThis

HUDEBNÍ SUBKULTURY

O roli, kterou kulturní domy hrály ve vytváření alternativních subkultur, se moc nemluví, protože se v podstatě měly zasazovat o pravý opak. Hlavně ve větších městech se ale začátkem osmdesátých let některá střediska začala žánrově profilovat a v jejich programech začaly převládat režimem velmi neoblíbené styly. V Brně se jezdilo na bigboš do Tuřan, v Praze se tak nějak vědělo, že do Barči (KD Barikádníků) se chodí na metal, do Opatova a Na Chmelnici na alternativu a na Petynce se scházeli folkaři a jiní kotlíci. Časem se staly regulérními centry určitých žánrů a taky jedinými místy, kam se za alternativní muzikou mohlo chodit. Třeba Opatov na Jižáku měl na starosti Vojtěch Lindaur (budoucí šéfredaktor Rock&Popu), který tu začal pořádat koncerty Visacího zámku, Psích vojáků, Garáže, Babaletu a zval sem málo známé mimopražské kapely jako Lauru a její tygry nebo Dunaj. Tahle odvážná dramaturgie z některých kulturáků udělala doslova legendy. O Chmelnici vypráví tehdejší dramaturg Schmidtmajer: „V půlce osmdesátých let jsme dělali i pětačtyřicet představení za měsíc, dělali jsme kombinovaná dvojpředstavení muziky s divadlem. Hudba Praha – tehdy ještě Jasná Páka – tady hrála víkendový maratóny. Pátek, sobota, neděle a všechny tři dny to bylo po dvou koncertech jeden od pěti a druhej od osmi a všech těch šest koncertů bylo vyprodanejch.“

TANEČNÍ

Taneční jsou dalším českým unikátem. Před rokem 1989 bylo absolvování kurzů tance a společenského chování samozřejmostí. Na jejich pořádání mělo samozřejmě vliv místo a tím místem byly většinou kulturní domy. Díky tomu u nás dodnes funguje něco jako plesová sezóna a čím dál tím víc roste popularita kurzů tance pro dospělé. Na ty se chodí, kam taky jinam, do kulturáků. 

Moderní umění

O tom, jak velkou zásluhu měly kulturáky na rozvoji moderního umění, mluví Milan Knížák v seriálu Bigbít: „Když si vezmete první polovinu osmdesátých let, tak zjistíte, že všechny významné věci se děly na okraji Prahy. Poněvadž sídlišti bylo už od začátku něco odpouštěno. Sídliště se chtělo humanizovat, mocipáni měli pocit, že tam musí vznikat nějaká kultura. A tak vznikla jakási ‚tamější‘ kultura. Prostě na odporném místě v odporném domě byly třeba zajímavé výstavy moderního umění.“

RYBIČKÁŘSKÁ VELMOC

První teraristickou burzu uspořádal ještě za hlubokého socialismu Český svaz chovatelů drobného zvířectva v Holešovické tržnici, ale největší slávu zažily celostátní burzy v KD Vltavská. V polovině devadesátých let se tu burzy pořádaly už třikrát do roka a pokračovaly až do povodní v roce 2002. Díky tomu, že se celá komunita scházela doslova na jednom místě, měli tu akvaristi a teraristi jedinečnou možnost vyměňovat si zkušenosti a rozvíjet genofond vzácných exemplářů. Dodnes díky tomu platíme za akvaristickou velmoc. 

Sídliště se chtělo humanizovat, mocipáni měli pocit, že tam musí vznikat nějaká kultura.

sexuální revoluce

Devadesátá léta přinesla také revoluci sexuální. Začala to dnes už legendární erotická burza ve strašnickém KD Barikádníků. Všichni se tak pohoršovali, že na pokračování dorazila půlka Prahy. Starosta Prahy 10 se to snažil na poslední chvíli zatrhnout a Barču zamknul. Prodejci rozbalili zboží na chodníku a uspořádali tak první a asi jediný erotický veletrh pod širým nebem na světě. Pověst volnomyšlenkářského národa nám náleží dodnes.

AddThis
0 comments

Téma

Trubičky za kapely

Muzikant Jan Sezima vedl pětadvacet let kulturní dům v Hořicích a o jeho fungování ví první i poslední.

Téma

Naplnit kulturák je jako vyprodat Lucernu

Radimo šéfuje bandu Prago Union a s kapelou už projel kus světa. Kulturáky ovšem mají v životě skupiny výsostné postavení.

Podobné články: Téma

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Dojemně přehnaná show

Češi své herce milují a vztahu s nimi věnují nebývalé úsilí.

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Kam to dotáhli

Jesse Ventura to v USA dotáhl na guvernéra Minnesoty, Arnold na guvernéra Kalifornie a Ronald Reagan k tomu přihodil roli prezidenta. U nás ale máme taky herce velkých rolí.

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Jací vlastně jsou?

Lidí, kteří se s herci znají a vídají je dnes a denně, jsme se zeptali, v čem jsou herci zvláštní. Co je dělí od nás, normálních smrtelníků. Výpovědi byly upřímné, a tak jsme u některých odpovídajícíh radši změnili jména.
COOKIES
Google+