Přílohy

S onlinem je život lepší

V USA a zemích západní Evropy má k tabletu a počítači přístup zhruba 80 % dětí. Internet je pro ně samozřejmostí. Na internetu žijí, baví se i pracují a zaměřuje se na ně prakticky každý vývojář.

AddThis

Vyprávěj digitálně 

Původní aplikace pro děti vycházely hlavně z knih. Ty dnešní kombinují text, animaci, interaktivní dotykové ovládání, zvuk a hudbu do úplně nového vyprávěcího stylu, někde mezi filmem, televizí, literaturou a hrami. Směrů, kudy se vývojáři ubírají, je celá řada, většina z nich ale zapojuje kreativitu každého dítěte. Například aplikace vyvinutá londýnskou Tate Gallery Noisy Neighbours umožňuje dětem vytvářet kreslené příběhy. Díky TeleStory zase mohou natáčet vlastní televizní programy. 

Škola z Minecraftu

Filmové internetové kanály jsou nacpány materiálem, který dětem pomůže rozvíjet jakoukoliv vlastní zálibu. Jenže co když budou raději hrát hry? I na to vývojáři myslí. Už dlouho například probíhá vývoj aplikací a webových stránek navazujících na online hry typu Minecraft. K průkopníkům patří jeden z top světových youtuberů Joseph Garrett, známý jako Stampylonghead. Poté, co jeho herní videa nasbírala skoro osm milionů odběratelů, vytvořil separátní kanál, který funguje ve světě hry Minecraft, ale má děti nejen bavit, ale i učit. Zkuste například 12. epizodu první série kanálu Wonder Quest, kde se vysvětlují fyzikální a chemické principy na příkladu pečení dortu. 

Aplikace, které učí dělat aplikace

Už dnes je počítačová gramotnost základním předpokladem úspěchu na trhu práce. Brzy se stane nezbytností. Kvůli super­rychlému vývoji internetu a výpočetních technologií je tu ale problém. Děti by se měly se základy programování seznamovat už od prvního stupně, ale na to není dost kvalifikovaných učitelů. Ti aktivnější zapojují žáky například do školní soutěže Bobřík informatiky (www.ibobr.cz). Role pedagogů se ale ujímají aplikace samotné. Vzniká čím dál tím více interaktivních programů, které formou hry pomáhají dětem osvojovat si základní vývojářské principy. Nejznámější jsou například Tynker, ScratchJr. nebo Code Quest. 

S internetem ven

Největší výtkou digitálnímu dětství je, že kvůli internetu a počítačům děti zanedbávají pohyb. Vést děti k aktivnímu pohybu musejí samozřejmě hlavně rodiče, ale internet k tomu naopak můžou využít. Aplikací na měření uběhnutých kilometrů a vyšlapaných schodů je bezpočet a trendem posledních pár měsíců jsou aplikace propojující počítačovou hru s reálným světem. Krásným příkladem jsou noví Pokémoni. Dostali děti i s jejich mobily ven.

AddThis
0 comments

Přílohy

Hrozby z displeje

Zatímco vývojáři pracují na školních aplikacích, jiná zákoutí internetu nejsou tak lákavá. Rodiče to často ani netuší, hlavně proto, že za svými dětmi ve znalostech online světa zaostávají. Zatímco čeští školáci obsazují ve srovnávacích studiích první místa, počítačová gramotnost dospělých Čechů je spíš podprůměrná. Čtvrtina dětí od dvou do pěti let umí surfovat po internetu a v podstatě každé dítě funguje na sociálních sítích. Ale chybí jim sociální dovednosti a životní zkušenosti. Každý rodič by měl znát rizika, kterým děti v online světě čelí.

Podobné články: Přílohy

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Jak jsme se poprali

Do rodinky, kterou znáte z našich reklam, přibyl letos o Vánocích nový člen – strejda Karel, kterého v novém spotu hraje Ondřej Sokol. Ze začátku jim to s tátou trochu drhlo, ale nakonec všechno dobře dopadlo. Režie se opět ujal Vojta Kotek. Podívejte se, jak to probíhalo.

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Vojta Kotek: Mosty nepálím

Když už jsme na place potkali režiséra našeho vánočního klipu Vojtu Kotka, tak jsme se ho rovnou na Vánoce zeptali. A na herce taky.

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Slepičí lajky pro duši

Sociální sítě často proklínáme a viníme z toho, že trávíme půlku života s obličejem přilepeným na displeji. Ne tak často se už přiznává, že se na jejich stránkách prostě často dějí zajímavější věci než kolem nás. A že nebýt jich, bylo by někdy na světě o něco hůř.
COOKIES
Google+