Fenomén

HOL–LI–WOOD

Možná se vám stává, že jdete do kina na pořádný blockbuster – takový ten hodně barevný film ve 3D, ve kterém všechno vybuchuje a od kterého nečekáte duchovní povznesení, ale jenom zábavu. Jak tak sedíte a polykáte popcorn, začne vám připadat, že i přes vaše nízké intelektuální nároky to producenti trochu přehánějí. Děj nedává smysl. Sem tam se zdá, že chybí nějaká scéna, vtipy vás tlučou po hlavě, místo aby lechtaly bránici, a 3D vypadá přirozeně jako umělý nehet v oku. Když jdete z kina, máte pocit, že ten film nebyl vyloženě blbost, ale že byl natočený pro někoho s dost jinou představou o tom, jak má film vypadat. Není to náhoda, protože filmy se mění. A hlavní důvod těch změn je Čína.
AddThis

Čínský filmový trh býval ještě nedávno malý. Až do devadesátých let se v místních kinech promítaly skoro jen propagandistické filmy. Odráželo se to na klesající návštěvnosti – v roce 1991 chodilo do kina o 79 % míň diváků než o deset let dřív. Aby pokles zastavili, rozhodli se čínští úředníci pootevřít bránu západní produkci a v roce 1994 pustili do kin film Uprchlík s Harrisonem Fordem. Stal se z něj takový hit, že se rozhodli uvolnit do čínských kin omezené množství zahraničních filmů každý rok. 
Problém byl v tom, že na počátku nového tisíciletí ještě neměli producenti o čínskou distribuci valný zájem. Podíl z tržeb nepředstavoval dostatečný důvod k překonávání cenzurních pravidel, která v Číně vždy platila. 
Zhruba v roce 2010 se všechno změnilo. V čínské společnosti se objevila střední třída a začala velmi rychle bohatnout. Zároveň se chtěla začít bavit. V roce 2012 už byl čínský filmový trh druhý největší po americkém a letos se stal největším na světě. Navíc pořád roste. Kvóta původních deseti zahraničních filmů ročně se sice rozrostla na 34 a do kin jsou vpouštěny i filmy vznikající v čínské koprodukci, ale o zdejší distribuci stejně panuje mezi filmovými byznysmeny obrovský boj. Dost velký na to, aby neváhali přizpůsobovat filmy specifickým představám a požadavkům.

3D

V únoru 2012 proběhla v rámci oficiální návštěvy čínské delegace v USA schůzka, které se zúčastnili i Joe Biden, Si Ťin-pching a Chris Dodd. První dva pány možná znáte jako bývalé viceprezidenty, z nichž se jeden stal prezidentem. Ten třetí, Chris Dodd, je bývalý senátor a tehdejší šéf mocné organizace Motion Pictures Association of America. Společně se dohodli na navýšení počtu amerických filmů na čínském trhu z 21 na 34 a na zvýšení podílu na zisku, který studia z čínského trhu dostanou, z původních 13–17 % na 25 %. Jednou z podmínek bylo, že všechny filmy musí být ve 3D. Zatímco západnímu publiku se kvůli halabala konvertovaným filmům 3D technologie přejedla, v Číně (a taky v Rusku) se jí naopak nemůžou nabažit. Vloni se v Číně otvíralo 22 nových kin denně a až na mizivé výjimky jde o digitální 3D kina nebo IMAXy. Dva rozměry zkrátka pro čínský trh nejsou dost dobré, takže blockbuster s ambicí na účast v elitní čtyřiatřicítce musí být ve 3D.

Vloni se v Číně otvíralo 22 nových kin denně a až na mizivé výjimky jde o digitální 3D kina nebo IMAXy

Product placement

Peníze nerostou na stromech a i do pohádkově bohatého státního kinematografického byznysu je musí někdo nalít. Ideálním zdrojem jsou samozřejmě sponzoři a firmy, které na oplátku ve filmu uvidí svoje zboží. Hezkým příkladem jsou Transformers: Age of Extinction. Odehrávají se sice v USA, ale chroupou se v něm čínské müssli, popíjí čínský (žlutý) Red Bull a Mark Wahlberg, ryze americký hrdina, vlastní kreditní kartu vystavenou China Construction Bank, kterou uprostřed Texasu zastrkává do čínského bankomatu. 
Že to nedává smysl? To vůbec nevadí, protože díky těmto subtilním reklamkám se film stal nejúspěšnějším zahraničním filmem v dějinách čínské kinematografie a americkým producentům přiteklo z východu čtvrt miliardy dolarů. Michael Bay měl takovou radost, že promptně uzavřel dohodu s čínským distributorem hraček a vlastníkem animačních studií Guangdong Alpha Animation. Budou spolu produkovat komiksy a filmy o oblíbených hračkářských sériích.

ČiliChili Všechno, co jsme milovali

Úprava scénářů a cenzura

Každý film, který putuje na čínský trh, musí vyhovovat požadavkům tamějších schvalovačů. Jedním z hlavních požadavků je, aby scénář zobrazoval Číňany v pozitivním světle. V katastrofickém filmu 2012 jsou to tedy oni, kdo vyrobí novodobé archy a zachrání lidstvo před potopou. Ve scénáři sci-fi Příchozí byla připsána celá dějová linie o čínském generálovi, který zabrání celosvětovému konfliktu. Ta ovšem zároveň zničila dokonalou knižní předlohu a pravděpodobně Příchozí připravila o Oscara. Ironmana operují čínští chirurgové, v Marťanovi je Matt Damon zachráněn díky spolupráci s čínskou vesmírnou agenturou. Dr. Strange musí prodělávat trénink ne v Tibetu (jako je tomu v komiksu), ale v Nepálu, protože Tibet je v Číně ožehavé téma. Dokonce i v nezávislém romantickém filmu Lov lososů v Jemenu budují přehradu uprostřed pouště čínští inženýři. 
I takhle předpřipravené filmy musejí ovšem projít finálním schválením cenzorů, kteří se s ničím moc nemazlí. Třeba v Mission Impossible je scéna, v níž jde Tom Cruise Šanghají a podchází šňůru se sušícím se prádlem. Musela být vystřižena, protože v Šanghaji se sice prádlo venku běžně suší, ale je neslušné to ukazovat na plátně. V Bondovce Skyfall zase vtrhne zabiják do centrály banky a cestou postřílí partu sekuriťáků. V čínské verzi záběry neuvidíte, protože by to naznačovalo neschopnost zdejších bezpečnostních složek. No a horor Crimson Peak od Guillerma del Tora nebo film Krotitelé duchů do Číny vůbec nebyly vpuštěny, protože čínské zákony filmy zobrazující duchy nebo cokoliv nadpřirozeného a okultního zakazují. Jediný film, který tímto přísným pravidlem prošel, je Harry Potter. 

Zanikají žánry…

Všimli jste si, že se točí čím dál tím míň komedií? Je to proto, že fóry a humor se dají jen velmi těžko exportovat, a dokonce i komediální superhrdinské filmy jako Guardians of the Galaxy v Číně propadají. Komedie tam generují jen necelých 10 % výdělků a jsou tak pro Hollywood nejméně profitabilním žánrem. No a když něco nevydělává, tak se to prostě nedělá. Zatímco v roce 2010 představovaly komedie 44 % obratu Warner Brothers, o čtyři roky později už to bylo jen 8 % a pokles pokračuje dodnes. Ostatní studia jsou na tom podobně. Stejně jako komedie trpí i sportovní filmy, psychologická dramata, válečné filmy, crossovery (Kovbojové a mimozemšťani) a vůbec cokoliv o kovbojích, pokud to netočí Tarantino. 

… a vznikají zbytečná pokračování

Viděli jste Terminator Genisys? Jestli ne, tak to ani nedělejte, protože ten film je příšerný a na domácím trhu si vydělal jen něco přes půlku 150milionového rozpočtu. Pak ale přišlo uvedení v Číně a na jeho konto přibylo neuvěřitelných 300 milionů dolarů. To samé se stalo s další podivností jménem Warcraft. Výroba stála 160 milionů, dívat se na to nedalo a tržby v USA zamrzly na mizivých 25 milionech. V Číně posedlé počítačovými hrami proti tomu Warcraft vydělal pětkrát tolik jen v prvním týdnu po pre­miéře a je celkem jisté, že se stejně jako Terminátor dočká pokračování. 
A teď si vezměte jeden z nejlepších bijáků posledních let – Mad Max: Fury Road. Na Rotten Tomatoes se film pyšní skórem 97 %, na pokrytí rozpočtu bohatě stačily domácí tržby a Blue Ray verze patřila k nejprodávanějším v historii. Přesto se režisér George Miller svěřil, že pokračování je nejisté. Proč? Protože si film nevedl moc dobře v Číně. Možná proto, že hlavní roli nehrál čínský náklaďák, ale kopřivnická tatrovka.

AddThis
0 comments

Zoom

Festivalové průšvihy

Festivalová sezona už letos odezněla, takže si můžete oddychnout a zrekapitulovat, co se zase událo. A jestli si myslíte, že nejhorší, co se vám může na fesťáku přihodit, je, že nepřijede Krajčo, tak se pletete.

Sporák

Nachmelená jablka

Taky vás rodiče kárali, že když budete pít na ovoce, bude vás bolet břicho? S tímhle receptem to krásně obejdete, protože pivo ani rum nebudete pít, ale jíst. A ráno vám pak špatně rozhodně nebude. Až vyzkoušíte tahle jablka v pivním těstíčku, nebudete je chtít jinak.

Podobné články: Fenomén

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Abbey Road: studio všech studií

„Nahrávací studia budou postupně zanikat, ale kdyby mělo zůstat jen jedno, tak je to Abbey Road,“ prohlásil kdysi Fatboy Slim. Tohle studio proslavili Beatles. Je ale unikátní opravdu jen díky nim?

2017 | 9 | Rodiče, k tabuli!

Filmové paralelní vesmíry

Ponořte se s námi do filmového vesmíru. Je možná ještě hlubší než ten normální, kterému stejně nikdo nerozumí.

2017 | 7 | Strach má velká křídla

Když mají muzikanti veletrh

Colours Of Ostrava se stávají největším hudebním festivalem u nás. Patří k nim i různé doprovodné akce. Muzikanti tam například mají něco jako konferenci nazvanou Crossroads. Před vlivnými lidmi světového hudebního byznysu se představují kapely od nás i od sousedů a ucházejí se o možnost zahrát si za hranicemi. Na práci týmu Crossroads se podílí i dramaturg Colours Jiří Moravčík, tak jsme se zeptali, co znamená, když mají hudebníci byznys zasedání.
COOKIES
Google+