Téma

Pást ovce je taky módní trend

Jaromír Bůbal šéfuje velkým obchodům Templestore, či Megaskate a rukama mu projde podstatná část módy s přízvisky jako skate&snow, urban nebo street. Říká, že až ho móda přestane bavit, půjde pást ovce, což je prý taky módní trend.
AddThis

Jak vzniká módní trend? 
Jestli mám mluvit za street módu, tak jsou zhruba dva způsoby. První je spontánní zrod někde na ulici, v „core“ komunitě, která si něco osvojí, a rozšíří se to z ní. Samovolně, protože je to prostě super nápad. Druhý způsob je cílevědomá práce marketingových oddělení velkých firem.

V jakém poměru jsou ty dva způsoby?
Řekl bych, že marketingová oddělení mají na svědomí tak 90 % trendů. Možná víc. Vlastně bych si asi jen tak z hlavy nevybavil trend, který v urban módě vznikl v posledních pár letech spontánně. V klasickém módním byznysu ten nepoměr bude ještě výraznější. Vzhledem k penězům, které se v něm točí, už se na spontánnost nedá spoléhat. Zvlášť když existují spolehlivé metody, jak zájem lidí vzbuzovat. Proč by měli sázet na něco nevídaného, když stačí trochu pozměnit osvědčený styl, dát ho sponzorovaným ambasadorům, podpořit nějakou velkou akci a napojit na to kampaň na Instagramu a Facebooku?

Neposunuje se ten poměr ani s narůstajícím vlivem nezávislých online médií? 
Nechtěl bych házet všechny do jednoho pytle, ale většina bloggerů a modelů na Instagramu funguje jako další distribuční kanál pro firmy. Kdo jim zaplatí, dá něco zdarma, toho tlačí.

Jak moc je firmy využívají? 
Záleží na tom, jakou mají strategii. Velké firmy si dokážou vytvořit poptávku samy, díky tomu, že mají spoustu prodejen a peněz na kampaně. Pro menší firmy je výhodné oblékat nějakého ambasadora a doufat, že se jeho fanoušci chytnou.

Jak se „nezávislí“ trendsetteři vyhledávají? 
Je to takový zvláštní cyklus. Když si vezmete třeba české FreshLabels, tak do určité doby jejich věci nosili lidé sami od sebe, protože se identifikovali s nějakou myšlenkou nezávislé módy a malých značek. Pak ale nastal moment, kdy začali být vnímáni jako větší firma a stali se pro tu progresivní skupinu moc komerční. Většina ambasadorů už pak přestává být loajální a něco z propagace značky chce mít. Když si je firma chce udržet, tak se jí to prodražuje a „core komunita“ se zase posouvá někam jinam. Takhle to funguje asi u každé firmy. Snad jen Apple nemá o dobrovolné ambasadory nouzi.

Říkal jste, že nezávislých, spontánně vzniklých trendů není moc. Kde se dají najít?
Komunity, ve kterých vznikají, jsou hodně malé. Tak malé, že se udržují nejčastěji ve velkých městech s dlouhou tradicí nezávislé kultury – v New Yorku, Berlíně, Londýně, možná Barceloně.

Máte ponětí, co se tam právě teď líhne? 
Nedávno jsem mluvil s Filipem Dvořákem, kadeřníkem, který si na sledování nových trendů zakládá. Přijel zrovna z New Yorku, kde chodil po odlehlých čtvrtích Brooklynu a dalších místech, která ještě nejsou pro alternativní komunity moc drahá. Byl trochu nešťastný, protože tamější progresivní trendsetteři se prý o to, jak vypadají, vůbec nestarají. Nečešou se, vezmou si na sebe cokoliv, co jim přijde pod ruku, a místo toho se zaměřují na celkový životní styl, na to, co jí, čím se baví. Vzhled je vůbec nezajímá.

Zůstaneme tedy u cíleně vytvářených trendů. Jak dlouho trvá ho vytvořit?
U nás maloobchodník na začátku roku objednává zboží, které bude prodávat na podzim. Velkoobchodní distributor už tu kolekci dostal od výrobců někdy v září na „forecast“ výstavách a veletrzích. Designéři na ní začali pracovat vloni v lednu podle katalogů vzorů, střihů a barevných vzorníků, které získali zase na svých výstavách a veletrzích dalších pár měsíců zpátky. Katalogy se připravují také s předstihem, takže celkově jsme se se začátkem procesu dostali zhruba někam dva a půl roku před okamžik, kdy jde oblečení do obchodů.

Jak vypadají ty katalogy vzorů a střihů?
Asi jako hodně tlustá Elle na křídovém papíře. Jsou k dostání jen ve specializovaných obchodech a na veletrzích, jsou v nich sepsané informace o střizích, barvách, druzích doplňků, které se objevují u předních návrhářů, a dá se očekávat, že budou v určitém časovém úseku módní. Aktuální vydání stojí řádově stovky eur, o rok později už je k dostání za deset, protože už je pro lidi z branže bezcenné. Tyhle publikace vychází už dlouho. Změnily se ovšem v tom, že před pár lety v nich byly fotky z exkluzivních módních přehlídek v Paříži a Londýně. Dnes v nich publikují svoje fotografie i H&M a C&A.

Zatím mi tedy móda nepřipadá jako kreativně povznášející obor. 
Ono to tak není. Spíš v ní hrají role dlouhodobá zkušenost, analytika a spousta statistického zpracovávání dat. Velké módní řetězce, které v podstatě svět módy ovládají, už pracují skoro výhradně s čísly, údaji o prodejnosti a podobně. Mají výhodu silné a rychlé distribuční sítě, takže mohou daleko pružněji reagovat a obměňovat řady rychleji než v tom asi tříletém rytmu. Stejně ale jde pořád o nějakou evoluci toho, co se už prodávalo v minulosti, a ne o převratné kreativní nápady.

Móda tedy nevzniká revolucí, ale evolucí?
Revoluci možná zkouší progresivní návrháři na avantgardních výstavách. Jejich cílem je ale tvořit koncepty do výkladní skříně, kterými se možná bude někdo inspirovat. Nezajímá je tvorba zboží k prodeji.

Takže ty obleky z peří a igelitu z módních přehlídek jsou spíš umění než móda?
Musíme si uvědomit, že lidi jsou v naprosté většině konzervativní a progresivní avantgarda je nezajímá. Zvláštní je, že ti, kteří by eventuálně mohli takové kreace nosit, jsou zase většinou příslušníci nezávislých komunit a jít si koupit oblečení do normálního obchodu je pro ně nemyslitelné. Oni ho potřebují najít v zastrčeném butiku v Brooklynu nebo v berlínském sekáči.

Nehrozí zánik nezávislé módy?
Nemyslím si to. Lidi budou mít asi pořád nové nápady, ale je otázka, jestli je dokážou prosadit a vytvořit z nich trend. I velké skejtové a surfové značky jako Quiksilver, Billabong nebo Rip Curl se dnes vrací ke specializované módě navázané přímo na surfing nebo skejt, protože nebyly schopny konkurovat velkým řetězcům. Bůhví, jestli se ale udrží, protože pro firmy, jako je H&M, není dnes problém udělat hezké surfařské video a začít prodávat surfovou řadu. Do toho si ještě připočtěte online platformy, jako jsou třeba Mall nebo Alza. Ty si od spousty značek vyberou nejlepší kusy a díky své velikosti a úsporám z objemu obchodu je mohou prodávat hluboko pod cenou. Pro zákazníka je to atraktivní, ale v důsledku je to další krok k tomu, aby celý trh ovládly firmy, pro které je módní trend jen výsledek analýzy čísel. Jsou to bohužel firmy, které nemají vztah k módě a které nebudou investovat nic do podpory scény a její udržitelnosti.

AddThis
0 comments

Téma

Trendy kousky ála Čilichili

Podívejte se, tohle byste možná nosit nechtěli, ale my jsme to vymysleli jako trend a ty by se měly následovat, ne?

Téma

Tohle budeš nosit za rok!

Někdo si rozerve kalhoty, když v Bronxu zdrhá před inspektorem Kojakem, a za pár let kalhoty odborně trhají šičky v asijských výrobnách módních řetězců. Babička vnutí na plese londýnskému studentíkovi kapesníček do saka a během dvou sezón všichni, kdo chtějí být trendy, hledají na internetu návod, jak ho skládat. Opravdu jsou ale trendy věcí náhody, nebo někde sedí armáda machrů, kteří je tvoří a vychytanými metodami nenápadně podsouvají nám ostatním?

Podobné články: Téma

2017 | 10 | Úžasná robobudoucnost

Čeká nás robotopie

Vzestup myslících strojů bude buď nejlepší, nebo nejhorší věc, která se lidstvu přihodí, říká Stephen Hawking.

2017 | 10 | Úžasná robobudoucnost

Budou roboti makat za nás?

Kdybyste se měli rozhodnout, jestli zaměstnáte člověka, nebo na jeho místo posadíte robota, kterou možnost byste zvolili? Robota, že ano? Nebojte, v roli zrádců lidské rasy nejste sami. S výhodami zaměstnávání robotů se totiž dá těžko polemizovat. Pracují přesně, rychle, nechodí na záchod ani na cigáro a neotravují s dovolenou.

2017 | 10 | Úžasná robobudoucnost

Nové verze zábavy

Víc než polovina mileniálů se v průzkumech vyjádřila, že před televizí dává přednost YouTube. Kromě kanálů se přitom mění i samotná zábava. V budoucnosti ji budou mít v rukách a hlavách sami uživatelé. Budou její součástí, budou ji v reálném čase ovlivňovat, vstupovat do ní a prožívat ji všemi smysly. Roboti nám dají čas zábavu si užít, a ještě ji sami připraví.
COOKIES
Google+