Téma

Tohle budeš nosit za rok!

Někdo si rozerve kalhoty, když v Bronxu zdrhá před inspektorem Kojakem, a za pár let kalhoty odborně trhají šičky v asijských výrobnách módních řetězců. Babička vnutí na plese londýnskému studentíkovi kapesníček do saka a během dvou sezón všichni, kdo chtějí být trendy, hledají na internetu návod, jak ho skládat. Opravdu jsou ale trendy věcí náhody, nebo někde sedí armáda machrů, kteří je tvoří a vychytanými metodami nenápadně podsouvají nám ostatním?
AddThis
  • Text: Jiří Holubec, Natálie Veselá
  • Foto: Michael Kratochvíl, Profimedia

Nad otázkou, kde se berou a kam mizí módní trendy, si lámeme hlavu dlouho. Je možné, že už naši prapředkové za dlouhých zimních večerů diskutovali, jestli je kožich z hyeny společensky vhodný oděv, a že se staří Římané pohoršovali nad mladou generací, která začala navzdory tradicím nosit tógu přehozenou přes pravé rameno.

Trendy tu byly vždycky, ale pravdou je, že intervaly mezi nimi se dnes dramaticky zkrátily. Je to jednak proto, že rychloobrátkové řetězce potřebují točit zboží na svých prodejnách, a pak také kvůli tomu, že se módě a trendům věnuje daleko více lidí, než tomu bylo dřív. Trendy totiž nevznikají jen tak náhodou. 

Bloggeři, youtubeři a další online trendsetteři

Jen v krátké době, která uplynula od roku 2006, kdy ve filmu Ďábel nosí Pradu pronesla Meryl Streepová ikonický monolog o tom, jak funguje módní průmysl, se změnila spousta věcí. Šéfka americké Vogue Anna Wintourová, podle které byla postava napsána, tehdy vládla světu módy prostřednictvím několika málo prestižních časopisů. Nemusela řešit online novinařinu, bloggery a youtubery, což už by si dnes nemohla dovolit. Například jedna z nejvlivnějších módních bloggerek Chiara Ferragniová (Blonde Salad) se už dlouho s Vogue přetahuje o to, kdo má víc fanoušků na Instagramu, a takovou Elle trumfuje se současným počtem cca osm milionů zhruba třikrát.

Jedno z míst, kde se móda ještě tvoří spontánně, je Brooklyn. A berou to tam zjevně hodně vážně.Jedno z míst, kde se móda ještě tvoří spontánně, je Brooklyn. A berou to tam zjevně hodně vážně.

Přestože online celebrit, jako je Chiara, není mnoho, do módních trendů promlouvají hodně razantně (odhaduje se, že až 80 % vlivu na sociálních sítích je v rukou pouze 5 až 10 % uživatelů). Nezávislost bloggerů je ovšem potřeba opravdu dávat do uvozovek, protože většina z nich má buď smlouvu s některou zavedenou značkou, nebo se dali sami na podnikání. Chiara má svou řadu bot, která vloni vydělala asi 10 milionů dolarů. Patří jí online obchod, je tváří značky Pantene a evropskou ambasadorkou Amazon Fashion. Stejně tak jsou na tom i její kolegyně a kolegové. Kristina Bazanová (Kayture) spolupracuje se značkami Dior, Louis Vuitton a Valentino, Susana Lauová (Style Bubble) pracuje pro Armani, Gap nebo Urban Outfitters. 

Pod přezdívkou Blonďatý salát se CHIARA FERRAGNIová s ikonickým módním časákem Vogue přetahuje o to, kdo má víc fanoušků na Instagramu. My sázíme na salát. Pod přezdívkou Blonďatý salát se CHIARA FERRAGNIová s ikonickým módním časákem Vogue přetahuje o to, kdo má víc fanoušků na Instagramu. My sázíme na salát.

Existuje samozřejmě i spousta bloggerů a vlog­gerů, kteří na výplatních páskách velkých značek nefigurují, ale stejně – jestli ve světě módního blogování něco znamenáte, se nepozná jen podle počtu sledujících, ale podle toho, ve které řadě sedíte na přehlídkách newyorského Fashion Weeku. A o tom stále rozhodují velké korporace.

Trendy věštci

Digitální svět ovšem do módních trendů promlouvá i jinak. Stejně jako v minulosti se i dnes koloběh trendů do jisté míry řídí dvakrát ročně vycházejícími almanachy barev, střihů a designových stylů. Sestavují je týmy takzvaných „trendspotterů“, kteří neustále prolézají sociální sítě, obcházejí nezávislé butiky, vyhlášené sekáče a avantgardní módní přehlídky. Už v devadesátých letech ale tyto trendové bible začaly nahrazovat online portály, jako jsou Worth Global Style Network (WGSN) nebo Stylesight, které na novinky mohly reagovat daleko rychleji. 

Úsvit robotů

Svět módních trendů se zrychluje a roste vliv počítačových analýz. Klasický rytmus dvou kolekcí ročně, na kterých se pracuje s tříletým předstihem, už totiž neplatí. Rychloobrátkové řetězce, jsou H&M nebo American Apparel, dnes namísto dvou uvádí ročně kolekcí až deset a od konceptu do obchodu dokážou zboží dopravit v řádu týdnů. V takovém fofru už není čas na obcházení avantgardních přehlídek v berlínských bunkrech a dumání nad barevnými paletami Oscara de la Renty.
Chcete-li si udržet krok se špičkou, musíte se obrátit na lidi, jako jsou Julia Fowlerová a Geoff Watts. Bývalá módní návrhářka s expertem na analýzu založili svou firmu Edited v roce 2009 jako malý startup. Dnes mají třiapadesát zaměstnanců, kteří každý den ládují do algoritmů nepřeberné množství údajů o módních řadách, střizích, barvách a doplňcích a celé to promíchávají s asi 300 000 komentáři na sociálních sítích, blozích a diskusních fórech. Počítače to všechno přechroustají a přemění v data, která jejich klientům mohou poradit se složením sortimentu, cenovou politikou, přístupem k zákazníkům nebo předpovědět, co se objeví za pár měsíců na regálech konkurentů. Základní balíček vás přijde na 2500 dolarů měsíčně, u komplexních analýz pro velké firmy se ceny šplhají podstatně výš. Zřejmě jim to nevadí, protože u Edited nakupují takové firmy, jako jsou Sears, Target, GAP, Tommy Hilfiger, Topshop nebo eBay.
Ďábel sice nosí Pradu, ale tady v malém londýnském butiku se rozhodli, že frčet budou plátěnky. A ďábel si je obuje, až o tom jejich zákazníci přesvědčí Pradu.Ďábel sice nosí Pradu, ale tady v malém londýnském butiku se rozhodli, že frčet budou plátěnky. A ďábel si je obuje, až o tom jejich zákazníci přesvědčí Pradu.

Říká se, že úspěšný trend vznikne tak, že lidem nabídnete něco, o čem sami nevěděli, že to chtějí. Všechny ikony, které se kdy mezi námi objevily, se staly ikonami proto, že je ve správnou chvíli vzali za své správní lidé. Celebrity, osobnosti, muzikanti nebo bloggeři s milionem sledovatelů na Instagramu. Bylo by ale omylem domnívat se, že v celém procesu hraje nějakou výraznou roli nespoutaná kreativita nebo dokonce náhoda. Je to spíš naopak. Kdyby se vypsala sázka, jestli budou trendy budoucnosti vytvářet lidé, nebo roboti, vyplatilo by se rozhodně vsadit na ty druhé.

Ďábel nosí Pradu

Když ráno stojíme před skříní plnou šatů a rozhodujeme se, co na sebe, ocitáme se v situaci, kterou popisovala Meryl Streepová v roli zupácké šéfky módního časopisu ve filmu Ďábel nosí Pradu: „Vy žijete v úplně jiném světě,“ péruje v ní novou zaměstnankyni, ještě neposkvrněnou světem módních trendsetterů.
"Každé ráno jdete do skříně, vytáhnete z ní třeba ten neforemný modrý svetr, který máte právě na sobě, a myslíte si, že tím dáváte světu najevo, že se berete moc vážně na to, abyste si lámala hlavu s módou. Jedna skutečnost vám ale uniká, a to, že ten svetr vlastně vůbec není jen tak prachobyčejně modrý. Není tyrkysový, ani lazuritový. Je blankytný. Ve své blažené nevědomosti vůbec netušíte, že v roce 2002 představil Oscar de la Renta kolekci blankytných rób. A pak to byl tuším Yves Saint Laurent, který přišel s blankytnými vojenskými kabáty. V následujících letech se tento odstín modři objevil v kolekcích osmi různých návrhářů, odkud prosákl do prodejen řetězců, až nakonec skončil v nějakém ‚nezávislém secondhandu‘, kde jste ho bezpochyby vytáhla z nějaké výprodejové hromady. Takže ať si namlouváte cokoliv, tato modř představuje miliony investovaných dolarů a tvrdou práci nesčetných zaměstnanců oděvních a návrhářských firem. Přijde mi tedy komické, jak jste přesvědčená o tom, že se vědomě distancujete od módního průmyslu.“

AddThis
0 comments

Téma

Pást ovce je taky módní trend

Jaromír Bůbal šéfuje velkým obchodům Templestore, či Megaskate a rukama mu projde podstatná část módy s přízvisky jako skate&snow, urban nebo street. Říká, že až ho móda přestane bavit, půjde pást ovce, což je prý taky módní trend.

Čumenda

Jak se žije mezi ufony

Skotský fotograf Robert Ormerod se díky své fascinaci tajemnem dostal až do míst, kde se fakta prolínají s poctivou science-fiction. Ve své sérii Strange things zmapoval život v Roswellu a Oblasti 51, které už léta přitahují ufology, jako údajné místo přistání mimozemšťanů. Ty a ani jejich lovce ale Robert nehledal. Ukázalo se totiž, že mnohem zajímavější jsou obyčejní lidé žijící v oblasti, která má to nejlepší už za sebou a je zkrátka jen otevřenější myšlence, že existuje i jiný než pozemský svět.

Podobné články: Téma

2017 | 5 | Harddiskobolos

Clicky místo kliků

„Neseď už u toho kompjůtru a mazej se proběhnout ven.“ Tuhle větu zaslechlo snad každé dítě vyrůstající v době počítačové. Rodiče to mysleli dobře, protože jak známo, pohyb na čerstvém vzduchu je půl zdraví, a když v něm dítko nalezne zalíbení, existuje i šance, že coby profesionální sportovec někdy v budoucnu zajistí rodinu. Než ale začnete nahánět svou ratolest v pět ráno do vymrzlé lední haly, tak zpomalte. Možná že byste ho radši měli nechat v klidu pařit gamesy.

2017 | 5 | Harddiskobolos

Kolik máš APM?

Deset hodin denně, šest dní v týdnu - tak vypadá trénink špičkových e-sportovců.

2017 | 5 | Harddiskobolos

Jak vydělat na e-sportech

Hrajete gamesy a chcete, aby vám to hodilo nějakou tu kačku? Tak mrkněte na náš návod, jak se toho zhostit.
COOKIES
Google+