Téma

Jak vydělat na e-sportech

Hrajete gamesy a chcete, aby vám to hodilo nějakou tu kačku? Tak mrkněte na náš návod, jak se toho zhostit.

AddThis

Hrát a vyhrát

Nejvýnosnější variantou je samozřejmě vyhrávat velké turnaje, které výškou dotací daleko přesahují tradiční sporty. Ve štědrosti vede The International Dota 2, kde se hraje o zhruba dvojnásobek dotace golfového turnaje Masters. Slušně si ale vydělávají i hráči StarCraftu II nebo League of Legends. Ve světové špičce ale panuje taková konkurence, že vypracovat se do pozice sponzorovaného profesionála nebo placeného člena špičkového týmu je asi tak snadné jako stát se profesionálním tenistou. 

Trénovat

Yoonsup „Locodoco“ Choi má za sebou poměrně slušnou, byť ne zrovna hvězdnou kariéru profesionálního e-gamera. Jako hráč byl Yoonsup spíš průměrný a nevydělával si dost na to, aby přesvědčil rodiče, že hraní her je lukrativní džob. V roce 2014 ale přesedlal z hráčského křesla na pozici trenéra a podle webu eSport Inquirer si tak vydělává kolem 50 000 dolarů ročně. Trenéři už jsou v podstatě nezbytnou součástí e-herní profi scény a fungují jako každý jiný profi kouč. Vyměňují se, přestupují a o nejlepší, jako je Ryu Won ve StarCraftu nebo Sergej „starix“ Iščuk v Counter-Striku, panuje regulérní přetahovaná.  

Streamovat

Pár čísel: Platformu Twitch TV sleduje měsíčně 100 milionů lidí, herní kanály na YouTube 3,5 miliardy a velké turnaje sjíždí online 71 milionů lidí z celého světa. To jsou čísla přesahující sledovanost většiny hlavních událostí v tradičních sportech. Vysílání živých přenosů hry na YouTube patří k oblíbeným způsobům obživy gamerů už dávno. Pokud jste měli před sedmi osmi lety kolem pěti tisíc sledujících, poslal vám strýček Google za den hraní pár stovek dolarů. Hráči her jako Leagues of Legends nebo Minecraft s desítkami tisíc odběratelů si tím slušně vydělávali a z některých – například z Joshe Garretta aka Stampyho – se staly regulérní celebrity. Pak začali diváci používat programy na blokování reklam, YouTube vyrostli

Nejvyšší dar na Twitchi byl neuvěřitelných 57 000 dolarů.

konkurenti jako Twitch a Beam, peníze prořídly. Brzy ale vznikly nástroje, jak na nových platformách vydělávat. Hráči dostávají příjmy z reklamy na svých kanálech, podíl z předplatného followerů, prodávají přístup na privátní chaty, přístupy do archivů, možnost streamování ve vysoké kvalitě, emotikony a fůru dalších věcí. Největší zisk jim ale plyne z přímých darů, které jim mohou fanoušci posílat během hry (výše daru a vzkaz se ukazuje na obrazovce). U populárních hráčů nejsou výjimkou dary v řádech stovek dolarů, nejvyšší dar na Twitchi byl neuvěřitelných 57 000. I když se hráč dělí o zisk 50/50 s portálem, pořád si může za měsíc přijít na zhruba 20 000 dolarů. Není tedy divu, že peníze ze streamování mají čím dál tím větší podíl na příjmech hráčů.

Komentovat

Stejně jako má fotbal Jaromíra Bosáka, i e-sporty mají své komentátorské hvězdy. Stejně jako si Jaromír nevystačí s oznamováním, kdo právě drží mičudu a kdo se zrovna válí na trávníku, ani e-sportovní komentování není žádné leháro. Nejlepší komentátoři jsou doslova chodící encyklopedie statistik a životopisů všech hráčů a týmů, jsou schopni v reálném čase analyzovat taktiku, strategie, odhadovat, co se bude dít v příští vteřině, a během okamžiku jsou schopni reagovat na neočekávané herní zvraty. Oproti televizním kolegům mají výhodu, že nemusí komentovat jen turnaje. Online streamovací platformy umožňují vytváření tutorialů, analýz slavných zápasů nebo komentování přímých přenosů. Nejsledovanější dostávají nabídky spolupracovat s vývojáři her nebo se špičkovými týmy. Udržet se v téhle špičce je ale fuška. Podle jednoho z nejžádanějších komentátorů – Anderse Blumeho, který se specializuje na Counter-Strike – to znamená strávit zhruba 25 hodin týdně mluvením, 10 hodin přípravami a zbytek aktivním hraním, aby se udržoval ve formě. Kolik si tím přesně vyděláte, těžko říct. V roce 2012 napsal Ben Bowe (komentátor Call of Duty a Halo), že špičkový komentátor zaměstnaný na plný úvazek si může vydělat 10–30 tisíc liber za rok. Paul „ReDeYe“ Chaloner se letos nechal slyšet, že odměny za posledních pět let narostly asi o polovinu. Komentátor na volné noze si pak může vydělat za den velkého turnaje 700–1 300 dolarů. 

Managovat

E-sport je disciplína, ve které je nutné udržet pohromadě manšaft pěti adolescentů, kteří většinu svého života nespali ani v noci a živí se převážně redbully. Z čehož vyplývá, že schopný manažer má v profesionální hráčské sféře cenu zlata. Jejich práci hezky popsala Kelly Ong Xiao Wei, manažerka  špičkového evropského Dota 2 týmu The Alliance. V rozhovoru pro singapurský časopis The Strait Times se svěřila, že její role je někde mezi byznys manažerkou, chůvou a kuchařkou a že jí někteří borci dokonce říkají „mami“. Dostává za to 60 000 dolarů ročně. 

Prodávat postavy

Obchodování s postavami je podobný případ jako machinace se skiny (viz dále). V komunitách kolem her, jako je World of Warcraft, se vývoji postav a jejich následnému prodeji věnují tisíce hráčů. Převod účtu je sice oficiálně zakázaný (každý účastník s tím souhlasí zaškrtnutím políčka „souhlasím s uživatelskými podmínkami“), ale návštěva libovolného inzertního serveru vás přesvědčí o tom, že si ze zákazu nikdo nic moc nedělá. Shane Jeffrey, jeden z prominentních obchodníků, který si takto ročně vydělá (údajně) až půl milionu dolarů, v rozhovoru prohlásil, že se svou činností ani identitou nijak netají, a přesto žádný z jeho účtů nikdy nebyl zablokován. 

Kšeftovat se skiny

Skin v tomto kontextu není pán s holou hlavou, ale speciální, originální vzhled herní postavy nebo její výstroje a výzbroje. Mít řádně vytuněnou vizáž je v herní komunitě velké terno, se skiny se tím pádem čile obchoduje a limitované série mohou stát i tisíce dolarů. Kšeftování se skiny je rozšířené hlavně v komunitě kolem Counter-Striku, která má díky online platformě Steam dokonce oficiální tržiště. Původně tak chtěli tvůrci hry vybudovat další level hráčské komunity. Postupně se zde rozmohlo obchodování ve velkém a na internetu dokonce začala vznikat ilegální kasina a sázkové kanceláře, kde uživatelé používali skiny jako virtuální platidlo. Podle odhadů v nich jen v roce 2016 (zpravidla nezletilí) gameři prosázeli skiny v hodnotě kolem 5 miliard dolarů, na což se navázaly všechny klasické negativní jevy doprovázející sportovní sázky: podplácení, ovlivňování výsledků zápasů a čím dál tím častější závislost. Vývojář Valve kvůli tomu čelil řadě žalob a tlak úřadů donutil největší kasína ukončit činnost. Jejich majitelé si tak jako tak vydělali dost. 

Komentovat znamená strávit zhruba 25 hodin týdně mluvením…

AddThis
0 comments

Téma

Profi hraní je začarovaný kruh

O hře Dota 2 se v současnosti mluví jako o nejlukrativnějším e-sportu, který přitahuje největší množství ambiciózních hráčů. Ondra Kovařík je jedním ze tří lidí, kteří se starají o chod dota2.cz, největšího českého portálu, který se této hře věnuje.

Téma

Kolik máš APM?

Deset hodin denně, šest dní v týdnu - tak vypadá trénink špičkových e-sportovců.

Podobné články: Téma

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Dojemně přehnaná show

Češi své herce milují a vztahu s nimi věnují nebývalé úsilí.

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Kam to dotáhli

Jesse Ventura to v USA dotáhl na guvernéra Minnesoty, Arnold na guvernéra Kalifornie a Ronald Reagan k tomu přihodil roli prezidenta. U nás ale máme taky herce velkých rolí.

2017 | 11 | Hééérci, lidé mnoha tváří

Jací vlastně jsou?

Lidí, kteří se s herci znají a vídají je dnes a denně, jsme se zeptali, v čem jsou herci zvláštní. Co je dělí od nás, normálních smrtelníků. Výpovědi byly upřímné, a tak jsme u některých odpovídajícíh radši změnili jména.
COOKIES
Google+