Téma

Petr A. Bílek o humusu, ze kterého roste umění

Když jsme profesora Petra A. Bílka poprosili o rozhovor o braku, varoval nás, že je to téma na sérii přednášek. Každou odpověď tedy berte jako návod k samostudiu.

AddThis

Poloslaná voda

Původ slova brak se obvykle hledá v holandském výrazu pro poloslanou, a tudíž bezcennou vodu. Ale v kultuře se začal soustavně používat až v 19. století. Do té doby jako by existovala vlastně pouze jedna literatura čili ta dobrá. Se vznikem vyhraněných literárních žánrů a rozvojem velkokapacitního tisku vznikla nadprodukce. A protože někteří autoři se zjevně začali podřizovat vkusu čtenářů, začaly se rozlišovat knihy hodnotné a brak, tedy takzvaná pokleslá literatura či umění. Když se toto rozdělení zavedlo, začalo být uplatňováno i zpětně. 

Děda Fantomas

Brak byl mimochodem vždycky inspirací pro velké umění. Třeba avantgardní umělci začátku 20. století byli fascinovaní romány o Fantomasovi. Guillaume Apollinaire založil Společnost přátel Fantomase, Josef Čapek ho nakreslil na obraz, avantgardní surrealista Jindřich Štyrský vytvořil obálky k českým překladům.

Šokovat a bavit

V přirozeně se vyvíjející kultuře je brak něco jako humus, díky kterému mohou kvalitní kulturní rostlinky žít jak v bavlnce. My ho ale vnímáme spíš jako exkrement, od kterého se můžeme leda tak umazat. Pro mě je zajímavým brakem dílo Jaroslava Haška, zvlášť jeho povídky. Ale i Švejk je nabitý takovou tou brakovou neochotou vývojově rozpracovávat postavy, líným opakováním stejně vystavěných dialogů a dalšími brakovými postupy. Krásnou poctou braku je Váchalův Krvavý román, ale i Nesnesitelná lehkost bytí Milana Kundery. Tady ty brakové postupy vydatně hrají a jiskří, zatímco u takové Barbary Nesvadbové či Simony Monyové se jen líně válejí. Pravý brak má šokovat a bavit, ne být upocený a blbý.

Češi a brak

U nás máme k braku divný vztah. Přitahuje nás, ale zároveň se za to  stydíme. Tady se proti němu vždy brojilo a často se od slovních útoků přecházelo k činům, k zakazování. Už za národního obrození, ale hlavně za nacismu a komunismu. Brak vlastně neměl šanci vybudovat si trvalou přirozenou pozici. 

Druhý Faubert

Brak je svým způsobem náročná disciplína. Úspěšný brak sice nevyžaduje umělce, ale rozhodně zdatného řemeslníka. Vezměte si Arthura Conana Doylea. Detektivky už v jeho době psal ledaskdo, ale až on dokázal dokonale promyslet, jak všechna pravidla detektivního příběhu využít tím nejefektivnějším a zároveň nejefektnějším způsobem. Kdyby místo detektivek stejně brilantně vytvořil společenský román, bude dnes v učebnicích za Flaubertem a Dostojevským. Akorát ty honoráře by měl nižší.

AddThis
0 comments

Téma

Večery byly podaná ruka

I spisovatelka Hana Marie Körnerová, jejíž knihy na některých školách patří do doporučené literatury, v 90. letech vydala knihu v edici Večery pod lampou. Jak k tomu došlo a jak na to autorka seriózní beletrie dnes vzpomíná?

Téma

Romantice škodí realita

Renčina červená knihovna je místo na internetu, kam chodí pro tipy, recenze a doporučení fanynky romantické literatury. Fanoušci vlastně taky. Málokdo ví o tomhle žánru víc než Renča.

Podobné články: Téma

2017 | 6 | Atlas braků

V Jordanově těle vybuchl gejzír vášně

Vybrali jsme intimní scény z oblíbených svazků červené knihovny a ze sci-fi či fantastiky. Nutno říct, že až na sem tam nějaké chapadlo či elfa není rozdíl moc velký. Poznáte ho vlastně jenom z toho, že jsme romantické čtení podbarvili růžově.

2017 | 6 | Atlas braků

Večery byly podaná ruka

I spisovatelka Hana Marie Körnerová, jejíž knihy na některých školách patří do doporučené literatury, v 90. letech vydala knihu v edici Večery pod lampou. Jak k tomu došlo a jak na to autorka seriózní beletrie dnes vzpomíná?

2017 | 6 | Atlas braků

Romantice škodí realita

Renčina červená knihovna je místo na internetu, kam chodí pro tipy, recenze a doporučení fanynky romantické literatury. Fanoušci vlastně taky. Málokdo ví o tomhle žánru víc než Renča.
COOKIES
Google+