Téma

Když to bylo o fous

Když selže vše, co může selhat, může pasažér dělat dvě věci. Modlit se a spoléhat na to, že ho z té šlamastiky vyseká kapitán. Naštěstí za kniplem nesedávají žádní čajíčci.

AddThis

Trefit se jezevcovi někam

Let č. 9 British Airways odstartoval 24. června 1982 z letiště Heathrow. Vše probíhalo hladce až do chvíle, kdy se Jumbo Jet s 263 lidmi ocitl nad Indickým oceánem poblíž Jávy. Během pár minut se letadlo zaplnilo kouřem a pak všechny čtyři motory zmlkly. Zatímco je technik zkoušel nastartovat, kapitán pronesl do interkomu památná slova: „Dámy a pánové, vyskytl se malý problém. Všechny motory selhaly. Děláme vše pro to, abychom je zase zprovoznili. Doufám, že se tím nenecháte příliš znepokojit.“ Taková ukázka britské vyrovnanosti šokovala jeden z motorů natolik, že ožil, kapitán využil tahu ke zmírnění klesání a za chvíli naskočil i další motor. Se dvěma motory letadlo dokázalo překonat horský hřbet a doletět na letiště v Jakartě, kde piloti zjistili, že jejich čelní sklo je neprůhledné a musí přistávat podle selhávajících navigačních přístrojů. Traduje se, že kapitán po přistání prohlásil, že to bylo jako „trefit se splašenému jezevcovi do řiti“. Vyšetřování zjistilo, že selhání motorů způsobil průlet oblakem sopečného popela, který změnil i sklo ve změť škrábanců. 

skluz po křídle

Dne 23. července 1983 odstartoval kapitán Air Canada Robert Pearson na rutinní let z Ottawy do Montrealu. Ve výšce 12 kilometrů najednou selhaly všechny motory. První důstojník Maurice Quintal si vzpomněl na  nepoužívané vojenské letiště Gimli nedaleko. Nevěděl ale, že se na něm právě pořádá rodinný den klubu automobilových závodníků. Kapitán musel provést brzdící manévr skluzu po křídle, načež zjistil, že se na dráze projíždějí děti na kolech a probíhá piknik. Pearson okamžitě po dosedu dupl na brzdy, takže několik pneu­matik explodovalo a nos letadla se zaryl do betonu dráhy. A příčina problémů? V roce 1983 přecházela Kanada na metrický systém a místo 22 300 kg paliva mu technici načerpali jen 22 300 liber, zhruba půlku. 

Fotbalista Alan Rushell a novinář Rafael Henzel přežili pád letadla společnosti LaMia 13. prosince 2016 v horách nedaleko bolivijského Medelínu.

Fotbalista Alan Rushell a novinář Rafael Henzel přežili pád letadla společnosti LaMia 13. prosince 2016 v horách nedaleko bolivijského Medelínu.

NA louku

Druhý pilot, který provedl s cestovním letadlem skluz po křídle, byl Carlos Dardano, veterán občanské války v El Salvadoru, který se stal pilotem přesto, že v boji přišel o oko. Dne 24. května 1988 vzlétl s Boeingem 737 s 38 pasažéry do New Orleans. Nedaleko před cílem se dostal do bouře, která vyřadila z provozu oba motory, a kvůli přehřátí generátoru hrozil letadlu požár. Dardano oba motory vypnul a letěl klouzavým letem. Výška mu nestačila na dolet k letišti, na poslední chvíli se proto rozhodl přistát na úzké travnaté ploše. Aby letadlo zbrzdil a navedl do správné výšky, musel nejen provést riskantní skluz, ale navíc se vyhnout betonové zdi a srázu oddělujícímu louku od dálnice plné aut. Carlos vše zvládl a provedl první a jediné přistání Boeingu 737 bez motorů a mimo letiště v historii. 

Je mi osobně úplně jedno, jestli mobil máte zapnutý nebo ne, klidně si na něm hrajte Angry Birds celou dobu letu. ALE dokud platí nařízení ho nepoužívat při rolování a přistávání, tak já jsem placená za to, abych na to nařízení dohlížela. A když do něj budete přede mnou hulákat, tak mě tím naštvete. 

přiznání letušek

AddThis
0 comments

Téma

Jak to vidí letuška

Eva Zátková strávila ve vzduchu 36 let a na palubě letadel zažila snad vše, na co si vzpomenete.

Téma

Průšvihy, které změnily svět

Za spoustou bezpečnostních opatření, která dnes v letadlech fungují, bohužel stojí nějaká hodně špatná zkušenost.

Podobné články: Téma

2017 | 7 | Strach má velká křídla

Strč hlavu mezi kolena

Příčin, proč se létání bojíme, je spousta. Od strachu z výšek přes klaustrofobii až po nepříjemné asociace pilně krmené médii, která se po létání vozí už od doby, co spadla vzducholoď Hindenburg.

2017 | 7 | Strach má velká křídla

Co vám reálně hrozí

I když jsou dnešní letadla plná bezpečnostních fíčur a vychytávek, tak v nich stejně číhá nebezpečí. Často od věcí, na které byste si ani nevzpomněli.

2017 | 7 | Strach má velká křídla

Jak vybrat sedadlo

Ještě než se vrhnete na sedačky, je dobré vědět, že existuje ideální doba k nákupu letenky. Vyhledávač levných letenek CheapAir si dal tu práci, že zanalyzoval vývoj cen u skoro tří milionů letů a zjistil, že nejlevněji se letenky prodávají 54 dní před startem. No a když už je budete kupovat takhle hezky s předstihem, tak si můžete rovnou vybrat nejlepší místo. Podle toho, co chcete nejvíc.
COOKIES
Google+