Téma

Strč hlavu mezi kolena

Příčin, proč se létání bojíme, je spousta. Od strachu z výšek přes klaustrofobii až po nepříjemné asociace pilně krmené médii, která se po létání vozí už od doby, co spadla vzducholoď Hindenburg.
AddThis

I ty nejtragičtější autonehody se sotva dostávají do odpoledních reportáží z regionu. Stačí ale, aby se na letadlo podíval racek šejdrem, a je z toho hlavní zpráva dne. O internetu ani nemluvíme. Na tom dokonce existuje nejedna specializovaná stránka shrnující všechny letecké nehody na světě. Rozhodně se nedívejte třeba na aviation.globalincidentmap.com. Už jste se podívali? Tak neříkejte, že jsme vás nevarovali. 

V roce 1929 bylo hůř

Jelikož se spousta lidí létání bojí, je logické, že se spousta jiných lidí snaží jejich strach rozptýlit. Točí se instruktážní videa, aerolinky pořádají kurzy, programují se mobilní aplikace a píší knihy. Otevřete třeba jednu z nejznámějších: Překonejte svůj strach z létání, kterou napsal renomovaný psycholog Robert Bor. Dočtete se v ní, že v minulosti byly obavy celkem racionální, protože jak počet, tak vážnost leteckých nehod zavdávaly k obavám reálné důvody.

Můžeme si sice číst o Bernouliho principu a nadrtit se rovnici vztlaku. Jenže představa, jak nějaký vztlak drží ve vzduchu mnohatunový kolos plný tlustých turistů, moc uvěřitelně nepůsobí!

Ve chvíli, kdy 130 pasažérům letu lowcostových aerolinek Blue Air z Milána do Bukurešti vypadly z přihrádek nad hlavou kyslíkové masky, mysleli si, že je konec. Ve skutečnosti se jen v kabině snížil tlak a hrozil příliš řídký vzduch. Pasažéři, nacházející se ve výšce 10 kilometrů nad zemí, ale logicky začali panikařit a křičet. Ve chvíli, kdy 130 pasažérům letu lowcostových aerolinek Blue Air z Milána do Bukurešti vypadly z přihrádek nad hlavou kyslíkové masky, mysleli si, že je konec. Ve skutečnosti se jen v kabině snížil tlak a hrozil příliš řídký vzduch. Pasažéři, nacházející se ve výšce 10 kilometrů nad zemí, ale logicky začali panikařit a křičet.

 

Jen v roce 1929, nejhorším v historii letectví, spadlo 51 letadel a ještě v padesátých a šedesátých letech připadal smrtelný úraz na každých 200 000 letů. Dnes se naopak často cituje, že létání je nejbezpečnější existující způsob dopravy.

Jestli jste fanoušky matematických důkazů, tak každý den vzlétne zhruba 138 000 letadel, což se nasčítá do asi 50 milionů letů a 5 miliard pasažérů za rok. Roční počet obětí leteckých neštěstí je oproti tomu zhruba 500, což odpovídá počtu lidí, kteří zemřou ročně na silnicích jen v Česku. Pravděpodobnost, že zemřete při letecké nehodě, je asi 1 : 10 milionům. Riziko, že do vás udeří blesk, je přibližně tisíckrát vyšší.

HLINÍKOVÁ TRUBKA PLNÁ LIDÍ

Proč v nás tedy přetrvává strach z létání, když máme k dispozici tak uklidňující čísla? Asi proto, že let je jednou z mála chvil, kdy se vydáváme na milost a nemilost něčemu, čemu vlastně nerozumíme. Zvlášť když nám letuška před vzletem připomíná, že ten zázrak může dostat do malérů taková prkotina jako zapnutý mobil (který už dneska stejně nikdo nevypíná). Jasně, princip motoru auťáku, do kterého sedáme každý den, taky úplně nechápeme a představa stroje poháněného koordinovanými minivýbuchy benzinu nezní dvakrát spolehlivě. Na řízení tohohle pekelného stroje ale máme aspoň nějaký vliv. Držíme v ruce volant, jsme přepásáni bezpečnostními pásy a kolem nás číhá deset airbagů. V aluminiové trubce řítící se stratosférou jsme v rukou pilotů a letušek, které vám s úsměvem doporučí, ať si při pádu strčíte hlavu mezi kolena. Aby vám dali padák, to je ani nenapadne! 

Nikdy bych se nedotkl jídla, které v letadle servírujeme, a většina mých kolegů taky ne. 

přiznání stevardů


Zadní řada sedadel se používá i v případě, že během letu někdo zemře. Mimochodem, právně vzato je pro prohlášení za mrtvého nutné vyjádření lékaře, takže mrtvola na palubě je oficiálně ještě živý člověk. 

přiznání letušek

Pasažér Martin Pavelka si před devítihodinovým letem z Tokia do Sydney objednal menu bez glutamátu. Nevěřil svým očím, když mu letušky přinesly banán s příborem a pytlíčkem soli.

AddThis
0 comments

Téma

Průšvihy, které změnily svět

Za spoustou bezpečnostních opatření, která dnes v letadlech fungují, bohužel stojí nějaká hodně špatná zkušenost.

Čumenda

Motorkáříčci

Sice mají na předloktích vytetováno Born To Ride a toho hesla se drží pevně jako řídítek svých strojů, ale představám motorkářů, tak jak si je vybavujeme, když se řekne třeba Hells Angels, úplně neodpovídají. Žádné kožené vesty, dlouhé vousy nebo helmy s rohy. Tohle jsou motorkáři městští. Neovládají bublající choppery, ale spíš bzučící skútry, čtyřkolky, endura nebo krosky. Prohánějí se na nich ulicemi Londýna. Poetiku jejich divokých jízd v ulicích zachytil fotograf Spencer Murphy v publikaci Urban Dirt Bikers.

Podobné články: Téma

2017 | 7 | Strach má velká křídla

Co vám reálně hrozí

I když jsou dnešní letadla plná bezpečnostních fíčur a vychytávek, tak v nich stejně číhá nebezpečí. Často od věcí, na které byste si ani nevzpomněli.

2017 | 7 | Strach má velká křídla

Jak vybrat sedadlo

Ještě než se vrhnete na sedačky, je dobré vědět, že existuje ideální doba k nákupu letenky. Vyhledávač levných letenek CheapAir si dal tu práci, že zanalyzoval vývoj cen u skoro tří milionů letů a zjistil, že nejlevněji se letenky prodávají 54 dní před startem. No a když už je budete kupovat takhle hezky s předstihem, tak si můžete rovnou vybrat nejlepší místo. Podle toho, co chcete nejvíc.

2017 | 7 | Strach má velká křídla

Jak to vidí letuška

Eva Zátková strávila ve vzduchu 36 let a na palubě letadel zažila snad vše, na co si vzpomenete.
COOKIES
Google+