Fenomén

Filmové paralelní vesmíry

Ponořte se s námi do filmového vesmíru. Je možná ještě hlubší než ten normální, kterému stejně nikdo nerozumí.
AddThis

Jestli nevíte, o čem je řeč, vezměte si například nejznámější filmový „vesmír“ jménem Marvel Extended Universe. Určitě jste si ho všimli, protože ať zabrousíte na internet, zapnete televizi, nahodíte Netflix, nebo zalezete do kina, před MEU se prostě neschováte. Začal v roce 2008 prvním Ironmanem, dnes už má na svědomí patnáct filmů a parta Avengerů se utěšeně rozrůstá. Jejich rajón se navíc z kina rozšířil i do televize v podobě Agents of SHIELD a do netflixovských minisérií o newyorské skvadře Defenders, kam patří Daredevil, Luke Cage a jejich kámoši. K tomu vycházejí knihy, počítačové hry a bude toho čím dál tím víc. Možná se brzy dočkáme i propojení s Želvami Ninja. Ty, pokud to nevíte, vznikly při stejné autonehodě, která připravila o zrak Daredevila.
Filmové vesmíry jsou pro studia lákadlem i požehnáním z jednoho prostého důvodu. Fungují na dlouho ozkoušeném principu televizního seriálu. Stejně jako v seriálu všechny epizody podléhají jedné velké dějové linii, ale v ní mohou producenti vytvářet nekonečné množství samostatně fungujících příběhů. Navíc – díky tomu, že jsou všechny příhody navěšené na jednu franšízu – mohou pracovat i s postavami, které by samy o sobě možná samostatný film neutáhly. Proto jsme mohli vidět film s Antmanem, což je v původních komiksech dost marginální figurka. Jelikož je ale členem party kolem kapitána Ameriky, stačilo film pojmout jako origin story nového Avengera a komiksový outsider vydělal v kinech přes půl miliardy dolarů. Relativní jistota kasovního úspěchu a vědomí, že tvoří pro zasvěcené publikum, navíc dává scenáristům i režisérům daleko větší svobodu. Jelikož nemusejí hrát na jistotu, dovolí si rozehrávat složitější a divácky vděčnější partie, a tím pádem se může film o Strážcích Galaxie, další obskurní partě žijící na polozapomenuté výspě komiksové popularity, stát jedním z nejúspěšnějších filmů historie. 

Nikdo si není jistý, jestli je to záměr, nebo jestli celý koncept vznikl v obzvlášť zakřiveném závitu mistrova mozku.

Jako vše, co je dobré, i vesmíry se můžou přejíst. Když Marvel přišel s partou Avengerů a vydělal majlant, udělal Hollywood přesně to, co mu jde nejlépe. Začal kopírovat osvědčené. Univerza a franšízy tím pádem vznikají doslova ze všeho. V některých případech, jako u DC univerza s obsazením Batman, Superman a spol., je to pochopitelné. V jiných ale nastupuje trošku kroucení hlavou. Třeba SONY už nějakou dobu spekuluje o franšíze Krotitelů duchů, a dokonce kvůli tomu údajně založilo produkční společnost Ghost Corps. Disney chce zase rozjet sérii příběhů odehrávajících se kolem Robina Hooda. A jestli vám ještě nedošlo, proč se občas objeví podivně slátané horory, jako je Dracula Untold a Mumie s Tomem Cruisem, tak to je proto, že se Universal pokouší oživit vesmír vystavěný kolem klasických hororů ze 30. let. Doufejme jen, že kvůli nevalné úspěšnosti nesáhne po dalším populárním kroku a nezačne digitálně oživovat herce. Dracula sice může být nemrtvý, ale Belu Lugosiho prosím radši nechte spát. 

Jeden vesmír nestačí

Jakkoliv jsou pokusy o tvorbu vesmírů zajímavé, nikdo je nedotáhl do takové dokonalosti jako malý velký Quentin. Jeho koncept je tak spletitý, že si vlastně nikdo není jistý, jestli je to záměr, nebo jestli celý vznikl náhodou v nějakém obzvlášť pokřiveném závitu mistrova mozku. Nejde jen o to, že se ve všech filmech kouří cigára Red Apple a hltají burgery Big Kahuna. Spousta postav je navzájem propojena příbuzensky. Dávejte pozor: Vincent Vega z Pulp Fiction a Vic Vega aka Mr. Blonde z Gaunerů jsou bratři. Donny Donowitz zvaný Bear Jew z Hanebných panchartů je otec filmového producenta Leea Donowitze, který si v Pravdivé romanci kupuje pytel kokainu. V Pravdivé romanci také vystupuje žena jménem Alabama, kterou Mr. White z Gaunerů zmiňuje jako svou bývalku. Texaští rangeři Earl a Ed vystupují hned ve třech filmech: Od soumraku do úsvitu, Kill Bill a Auto zabiják. Kapitán Koonz, který v Pulp Fiction přechovával v zadku hodinky tatínka boxera Butche, je potomek „Crazy“ Craiga Koonse, na kterého je vypsán zatykač v Nespoutaném Djangovi. Paula Schultz, v jejímž hrobě je pohřbená Beatrix Kiddo v Kill Billovi, je zase příbuzná Dr. Schultze, který Djanga osvobodí. Lt. Archie Hicox z Hanebných panchartů je potomek gangstera „English“ Petea Hicoxe z Osmi hrozných. A ten zhulený klučina na gauči, kterého z plezíru zastřelí Jules Winnfield v Pulp Fiction? To je pravnuk poručíka Alda Raina, vedoucího party Hanebných panchartů.
Ještě to stíháte sledovat? Tak bacha, protože teď to začne být zajímavé. V Tarantinových filmech totiž není vesmír jeden, ale dva. V jednom se odehrávají víceméně realistické příběhy jako Hanebný pancharti, Nespoutaný Django, Pulp Fiction nebo Gauneři. Druhý vesmír je fiktivní a jeho příběhy se odehrávají ve filmech, na které postavy z prvního vesmíru chodí do kina. Proto sem patří horory jako Od soumraku do úsvitu, Grindhouse dvojfilm Planeta Teror / Auto zabiják anebo kung-fu trhák Kill Bill. Chcete důkaz, že to tak je? Ve scéně u Mazaného králíčka vypráví Mia Wallace, že hrála v pilotu neúspěšného seriá­­lu, kde vystupovala parta profesionálních vražedkyň. Pusťte si tu scénu znovu a zjistíte, že popis postav dokonale sedí na členky Deadly Viper Squad z Kill Billa. 
Můžete samozřejmě namítnout, že fiktivní jsou vesmíry oba dva, protože tarantinovky si s realitou nikdy moc hlavu nelámaly. I na to ale existuje odpověď. Sám tvůrce totiž odhalil, že se jeho příběhy neodehrávají v realitě naší, ale paralelní. Ta se od té naší oddělila ve chvíli, kdy komando Basterdů rozstřílelo v kině Adolfa. Což dává, ať chcete či ne, smysl. Díky zásadní úloze masakru v kině už je jasné, proč jsou všechny Tarantinovy postavy posedlé násilím a popkulturou. Jo, a jestli vás zajímá, jak do celé konstrukce zapadá Jackie Brown, tak nijak. Jde totiž o samostatný film podle detektivky Elmorea Leonarda. Ale aby vám to nebylo líto, ta zase sdílí stejnou realitu s detektivkou Stevena Soderbergha Out of Sight. Michael Keaton dokonce hraje v obou filmech jednu a tutéž postavu. 

09_17-2017_cilichilli-Rodice_k_tabuli-Fenomen_3B

Indiana Jones, E.T. mimozemšťan a Star Wars

Kromě osob tvůrců jsou filmy propojené desítkami nenápadných detailů. V Chrámu zkázy jde Indiana kolem klubu jménem Obi Wan, v Dobyvatelích jsou v pyramidě vidět hieroglyfy R2D2 a C3PO. Existuje dokonce teorie, že jejich autoři jsou mimozemšťané z Království křišťálové lebky, kteří přicestovali na Zemi před dávnými časy z daleké galaxie a legendu o Lukeu Skywalkerovi tak přinesli na Zem. Všechny tyhle drobnosti propojuje geniální teorie, že dobrodružství Indiany Jonese jsou vlastně jen sny Hana Sola, který čeká, až ho rozmrazí z bloku ztuhlého karbonitu. A jak do toho zapadá E.T.? Ve Skryté hrozbě se ve scéně z intergalaktického senátu mihne kóje, ve které sedí hned čtyři. Což by mohl být fór nebo Lucasova oplátka za scénu, kdy kámoš Spielberg nechá Eliota ukazovat E.T.mu figurky ze Star Wars. Nicméně v další scéně vede Eliot E.T.ho po ulici, míjí chlapečka v kostýmu Yody a E.T. se k Yodovi hrne, jako by viděl starého známého. K tomu si připočtěte E.T.ho telepatické schopnosti, fakt, že umí hojit dotekem, pohybovat silou vůle předměty, a dokonce přivádět k životu mrtvé květiny. Je E.T. Jedi na útěku?

2017-09-CILICHILI-Fenomen-Rodice_k_tabuli_4C

Blade Runner a Vetřelec

Oba filmy jsou klasiky, které redefinovaly sci-fi žánr, oba režíroval Ridley Scott a v obou vystupují androidi. Dlouho se spekulovalo, že spolu oba příběhy nějak souvisejí, ale teorie se potvrdily až v bonusových materiálech na DVD Promethea. V nich je k nalezení deníkový zápis, ve kterém Peter Wayland (majitel Wayland Corp, firmy financující výpravy za Vetřelci) mluví o svém mentorovi a konkurentovi. Píše, že se měl držet prosté robotiky a nepouštět se do klonování umělých otroků, ale uznává, že implantovat jim falešné vzpomínky byl geniální nápad. Nejmenovaným mentorem tedy nemůže být nikdo jiný než Eldon Tyrell, majitel firmy na replikanty. Teď nezbývá než jen čekat, co s touto linií provede nový Blade Runner 2049.

2017-09-CILICHILI-Fenomen-Rodice_k_tabuli_5B

Star Trek a Sherlock Holmes

Nikdo, doufáme, nepochybuje o tom, že nejchytřejší bytosti ve vesmíru se jmenují Mr. Spock a Sherlock Holmes. Existuje řada náznaků, že Vulkánec zdědil (tu lidskou) polovinu své DNA po slavném detektivovi. Ve Star Trek 6 to dokonce řekne naplno: „Můj předek s oblibou tvrdil, že pokud eliminujeme vše nemožné, zbývající možnost, jakkoliv se zdá nepravděpodobná, musí být pravdivá.“ Což je hláška, která k Sherlockovi patří stejně jako ta o protřepaném martini k Bondovi. 

09_17-2017_cilichilli-Rodice_k_tabuli-Fenomen_6BRodiče k tabuli

Inception a Matrix

Kromě toho, že matou diváky scenáristickými veletoči, mají i tyhle blockbustery něco společného. Inception totiž pravděpodobně předchází vzniku Matrixu. Největší důkaz je postava Roberta Fishera, který se kvůli nasazené myšlence rozhodne rozdělit otcovo impérium a vydat se vlastní cestou. Jeho vynálezem jsou solární články, které pohánějí stroje, dokud se lidé nerozhodnou vypálit atmosféru v zoufalém pokusu o zvrat ve válce. Někteří fanoušci také spekulují, že přístroje z Inception jsou předchůdci terminálů, kterými se lidé dostávají do Matrixu, a zpomalený čas v jednotlivých vrstvách podvědomí je obdobou matrixovského bullet-timu.

 

AddThis
0 comments

Kácíme modly

Pohádka o velkém Nikolovi

Dvoumetrový srbský krasavec s uhrančivým pohledem, který přesto odmítal davy obdivovatelek s tím, že by ho avantýry rušily při práci. Geniální excentrik s dokonalou pamětí a schopností vizualizovat technologie před tím, než je sestrojil. Držitel více než 300 patentů v 26 zemích světa, se spoustou dalších vynálezů, které nikdy neopustily jeho laboratoř. Myslitel, který chtěl dát světu neomezený zdroj volné energie a byl kvůli tomu pronásledován a umlčen mocipány. Dámy a pánové – Nikola Tesla.

Sporák

Karbanátky paní nadlesní

Že jsou karboše moc obyčejné? Pak zkuste tyhle ze zvěřiny, a hlavně do nich nezapomeňte přihodit houby. Vytáhněte honem mlýnek na maso, ať se do nich můžete zakousnout. My jsme se o poslední sousto poprali. Fakt.

Podobné články: Fenomén

2017 | 7 | Strach má velká křídla

Když mají muzikanti veletrh

Colours Of Ostrava se stávají největším hudebním festivalem u nás. Patří k nim i různé doprovodné akce. Muzikanti tam například mají něco jako konferenci nazvanou Crossroads. Před vlivnými lidmi světového hudebního byznysu se představují kapely od nás i od sousedů a ucházejí se o možnost zahrát si za hranicemi. Na práci týmu Crossroads se podílí i dramaturg Colours Jiří Moravčík, tak jsme se zeptali, co znamená, když mají hudebníci byznys zasedání.

2016 | 11 | Řemeslník – nová šlechta

Všechna poprvé se snažím zapomenout

Když se díváte, jak Martin Janecký pracuje, pravděpodobně vám to vyrazí dech. Disciplínu, kterou ovládá, je obtížné jen tak potkat, natož popsat. Stručně řečeno dělá sochy z foukaného skla a své jedinečné umění vyučuje po celém světě. V létě. V zimě fouká na Aljašce.

2016 | 10 | Instantní strach

Jak taky mohly vypadat kultovní filmy

Práce filmového scenáristy je nevděčná, zdlouhavá a plná nekonečného přepisování. Než se jeho vize zhmotní na plátně, nezbude z její první verze častokrát skoro nic. Občas to ovšem není na škodu.
COOKIES
Google+