Téma

Kdyby byly všude tři pruhy

Daniel Lynn je autor a správce webových stránek Kamionaci.com. Kromě toho je sám řidič tiráku s několikaletou praxí a o životě za volantem leccos ví.
AddThis
Proč se někdo rozhodne stát se řidičem kamionu?

Myslím, že nejčastějším předpokladem pro takové rozhodnutí je mít řidičem někoho v rodině, známého nebo kamaráda. Díky němu získáte představu, o čem ta práce je. Ve většině případů potom hrají roli i peníze. 

Liší se nějak kamioňáci od ostatních řidičů? 
Řidiči jsou různí. Obecně jsou ale ti za volantem kamionů vyrovnanější než ti z osobních aut.

Existuje nějaká zásadní vlastnost nebo dovednost, kterou musí dobrý profi řidič mít? Bez které se neobejde? 
Pravděpodobně schopnost odpoutat se od domova. Je spousta lidí, kteří si nedokážou představit, že tráví několik dní nebo týdnů mimo domov a rodinu a žijí tímhle stylem mnoho let.

Fungují profesionální řidiči v nějaké komunitě? Pomáhají si?
Pomáhají, ale už to není takové jako dřív. Dnes je všechno v hrozném spěchu a pohyb vozu se neustále monitoruje. Proto když se někde na hodinu zdržíte, abyste někomu pomohl, máte problém s dispečery, nestihnete vykládku a podobně. Pokud se ale na něco zeptáte přes vysílačku nebo online, každý vám rád pomůže. To je u řidičů samozřejmost. Co se týče komunit, ty vytváří spíš specifický druh práce. Třeba řidiči přepravující námořní kontejnery tvoří takovou svoji komunitu. Stejně tak řidiči na pravidelných trasách do Španělska, řidiči zavážející místní potravinové řetězce a podobně.

Jak probíhá nocování a odpočinek na čerpacích stanicích? Existují tam nějaká psaná či nepsaná pravidla? Kde zaparkovat,jak se chovat?
Základní pravidlo je chovat se ohleduplně k ostatním. Nepouštět hlasitou hudbu, neblokovat výjezd, pokud na přeplněném parkovišti parkujete mimo vyhrazená místa. Pokud vezete chlazené zboží, a máte tudíž návěs s hlučným motorem pro chlazení, tak byste měl zaparkovat někde stranou. Co se týče využívání služeb, častým problémem jsou sprchy pro řidiče. Měly by se udržovat v čistotě, na což někteří neberou ohled. Nechávají sprchy špinavé a údržba může ztratit nervy a přestat je uklízet, nebo je dokonce nadobro zavřít, případně zpoplatnit. To se stává docela často. Pár řidičů prasat dělá vizitku ostatním.

Řidič Paul Stearman z Velké Británie si svůj tirák nechal potisknout fotkami rodiny, aby na cestách nebyl tak sám.Řidič Paul Stearman z Velké Británie si svůj tirák nechal potisknout fotkami rodiny, aby na cestách nebyl tak sám.


Změnili se kamioňáci za poslední dobu?
Změnili se hodně. Jedním důvodem je, jak už jsem říkal, že je vše v mnohem větším spěchu. Každé menší zdržení stojí peníze. Další změna je to, že dnes jsou řidičů desetitisíce a být řidičem není nic výjimečného. Bývaly doby, kdy byl řidič dálkové dopravy někdo. Bylo to taky větší dobrodružství. Obsluha kamionu byla složitější. Řidič musel ovládat i techniku. Musel si poradit s jednoduchými opravami. Musel se orientovat v mapě, víc komunikovat s lidmi, aby našel cestu, a podobně. Technika dnes tuhle práci zjednodušila, ale zároveň jí vzala dobrodružnost.

Liší se nějak čeští a cizí řidiči?
Západní řidiči, hlavně Němci, Francouzi a Angličané, jezdí tak, aby byli doma co nejčastěji. Pro mnohé nepřipadá v úvahu trávit mimo domov víkend. Angličané bývají doma z 99 % každý den. Na spoustě českých řidičů se také podepíše drzost nebo přehnané požadavky některých našich dopravců. V západních zemích si zaměstnavatel nemůže dovolit chovat se k řidičům tak jako někteří dopravci u nás. Zejména strhávání peněz z výplaty je jinde naprosto nemyslitelné. Čeští řidiči jsou víc pod tlakem.

Jaký je nejčastější předsudek o profesionálních řidičích, se kterým se setkáváte?
Na to jsem se zeptal na našem fóru a přišla mi takováhle odpověď – pro pobavení: „Špinavý, smrděj, blbci, zadlužené pochybné existence, paroháči, ztroskotanci, alkoholici, jezděj ožralý, velkým autem si léčej komplex z malýho péra, zdržujou, neumějí řídit.“

Jedna speciální otázka, která padala nejčastěji v redakci: Proč se kamiony předjíždí na dálnici, když mají stejně všichni omezenou rychlost a musí tím pádem jet vedle sebea blokovat auta za sebou?
Ne všichni mají omezenou rychlost na 90. Někteří mají limit na 88, 85… to je různé. Na skutečnou rychlost má navíc vliv řada dalších faktorů, takže v reálu nikdy nebudou mít dva kamiony identickou rychlost. Předjíždějící kamion je ale rychlejší jen o málo a předjíždění mu trvá i několik minut. Pokud za nimi není žádný další kamion, bylo by slušné, aby předjížděný kamion zpomalil a umožnil rychlejší předjetí. To se často stává. Pokud je ale v koloně více kamionů a ten předjížděný přibrzdí, zbrzdí tak celou kolonu. Následně ho předjíždí další a další. Ve finále je to nekonečné předjíždění kamionů a celkové zpomalení dopravy. Problém je čím dál větší množství kamionů a nedostačující infrastruktura. Kdyby byly všude tři pruhy, kamiony by se mohly předjíždět ve „svých“ dvou a doprava by byla plynulejší.

Kamionaci.com 

Na konci roku 2017 jsme měli 7190 uživatelů. Pravidelně jich je aktivních kolem 150. Myslím, že žádný sraz se nikdy nekonal. Sem tam si někdo dohodne nějaké pivko třeba na parkovišti ve dvou. Do budoucna plánujeme zobrazování polohy, takže třeba pokud dálkový řidič zastaví na víkend, může si zjistit, zda někdo není poblíž. Snažíme se na náš web přidávat funkce, které by kamioňákům mohly v něčem pomoci nebo jim usnadnily komunikaci. Vše online – žádnou akci nebo službu mimo internet zatím neplánujeme.

AddThis
0 comments

Téma

Bezpečnost a nebezpečnost

Tenhle text by vás měl mírně znepokojit. Nemáte zač!

Téma

Mohykáni silnic

Aniž bychom chtěli generalizovat, troufáme si tvrdit, že skoro každý malý kluk aspoň na chvíli zatouží být profesionálním řidičem. Vyšplhat se do kabiny nadupaného tiráku a vyjet do světa, jen on sám na cestách toulavých, kterých už se nikdy nezbaví. Jenže když už tu citujeme slavné tirácké songy, tak je potřeba odzpívat i ten, který v refrénu připomíná, že řidič, ten tvrdej chleba má.

Podobné články: Téma

2018 | 4 | Vypěstuj si ráj

Kdo nerýpe, není Čech

Když byl v Parlamentu České republiky v roce 2001 projednáván „zahrádkářský zákon“, vystoupil v rozpravě Jiří Payne a zavzpomínal, jak provázel po republice návštěvu z USA a cestou projížděli kolem zahrádkářské kolonie. Hosta to zaujalo a ptal se, zda u nás mnoho lidí žije v takových slumech. Nedovedl prý pochopit, že pidipozemky se sflikovanými boudami nejsou sídliště živořících chuďasů, ale výsledek národní posedlosti stěhovat se o víkendech do zahrádkářských kolonií, rýpat se v zemi a na pěti čtverečních metrech pěstovat zeleninu.

2018 | 4 | Vypěstuj si ráj

Osobní ráj na dvaceti metrech čtverečních

David Macháč si zahrádky a zahrádkáře zvolil za téma svých fotografií náhodou. Nakonec se z jednorázového cyklu stalo dlouhodobé téma, které mu vloni vyneslo nominaci na Czech Press Photo.

2018 | 4 | Vypěstuj si ráj

Druhy zahrádkářů

Zahrádka je obrazem duše svého majitele, a protože je každý zahrádkář unikát, nenajdete dvě stejné ani v té největší kolonii. Pár základních druhů zahrádek a zahrádkářů se ale vysledovat dá.
COOKIES
Google+