Téma

Pokojíčky

kabina tiráku je řídicí věž celé soupravy, místo k bydlení i umělecký prostor vyjadřující osobnost řidiče.

AddThis

Kabina

Kabina je různá v různých kamio­nech. Podle výšky kabiny se dělí na nízké, normální, highline a topline. 

Sedadlo řidiče

Sedadlo řidiče je odpružené vzduchem a nastavitelné podle posezu řidiče. 

Sedadlo spolujezdce

Vyšší řady vozů ho mají otočné a slouží jako křeslo v obytné části vozu.

volant

Před třiceti lety každý malý kluk obdivoval obří kola na palubní desce. Dnes jsou menší a lehčí.

brzdový asistent

Kromě hlavní vzduchové brzdy má kamion k dispozici retardér čili hydraulickou brzdu v převodovce a motorovou výfukovou brzdu. To aby řidič na hlavních brzdách neutavil obložení. Brzdový asistent pomáhá všechny tři okruhy koordinovat. 

Když jsem ještě dělal závozníka, poslouchal kolega při jízdě pořád jenom rádio Blaník. Uf.

automatická převodovka

Moderní kamiony mají senzory, které sledují, jak je auto zatížené a na jakém stojí terénu, a samy rozhodují o zařazení rychlosti. Do kopce se rozjíždějí na jedničku, z kopce na dvojku, při manipulaci u skladu mají zvláštní mód. 

palubní počítač

Řidič v něm sleduje například nahuštění pneumatik, zatížení náprav, tlak v brzdovém vzduchojemu atd. Nabízí celkový přehled o odjetých hodinách, týdenní době řízení a hlídání doby zbývající do pauzy.

prediktivní tempomat

Upravuje způsob jízdy podle topografie trasy. Díky technologii GPS a 3D mapě uložené ve vozidle systém sám zvolí optimální způsob jízdy s co nejmenší spotřebou paliva. 

adaptivní tempomat

Pomocí radaru zabudovaného v čelní mřížce vyhodnocuje situa­ci před vozem. Řidič může například nastavit padesátimetrový odstup od vozidla před sebou a tempomat si ho pak udržuje.

tachograf

V jeho paměti se zaznamenává: doba řízení, doba odpočinku, ujetá vzdálenost, rychlost vozidla se vzorkovací frekvencí jedné sekundy. 

Vysílačka

Je naladěná na CB pásmo neboli síbíčko v kmitočtovém pásmu krátkých vln v blízkém okolí frekvence 27 MHz. Řidiči využívají hlavně 10. kanál, který je u nás využíván jako národní komunikační kanál pro všechny řidiče. Každý uživatel si volí svou „volačku“ čili jméno.

Liší se výbavou podle modelu auta. Standardem jsou dvě lůžka. Vrchní palanda je užší a sklopná. Spodní lůžko je rozšířené, někdy se dá rozložit na dvě sedačky se stolkem uprostřed. Mezi řidičovým prostorem a spacím prostorem jsou vestavěné úložné prostory. Nejvyšší řady mají lednici, kávovar, DVD přehrávač a mikrovlnou troubu.

Liší se výbavou podle modelu auta. Standardem jsou dvě lůžka. Vrchní palanda je užší a sklopná. Spodní lůžko je rozšířené, někdy se dá rozložit na dvě sedačky se stolkem uprostřed. Mezi řidičovým prostorem a spacím prostorem jsou vestavěné úložné prostory. Nejvyšší řady mají lednici, kávovar, DVD přehrávač a mikrovlnou troubu.

AddThis
0 comments

Téma

Upocení a unavení týpci s hemoroidy

Když chcete zjistit něco o řidičích, zeptejte se na pumpě. My jsme našli pumpařku Jarmilu, co si navíc vzala kamioňáka.

Téma

Viděl jsem chlapa přeseknutého napůl

Radim Macoch si vlastní kamion pořídil před pětadvaceti lety. Zeptali jsme se, jak se tehdy jezdilo.

Podobné články: Téma

2018 | 6 | Kdo chce hasit, musí hořet

Kdo chce hasit, musí hořet

Finové chodí do sauny, Američané na baseball a Berlíňané na techno. Češi a Moravané tráví volný čas motáním hadic, běháním v nehořlavém obleku a zachraňováním dvou- a čtyřnohých bližních. Naší nejpočetnější zájmovou organizací jsou dobrovolní hasiči.

2018 | 6 | Kdo chce hasit, musí hořet

Mistrovství světa v mávání s hadicí

Hasiči spolu během přípravy soutěžili odjakživa. Hasičský sport s mezinárodně platnými pravidly k nám ale přišel až v roce 1967. Založil ho bývalý náčelník Pavel Stoklásek, inspiraci si dovezl ze služební cesty po SSSR. Soutěží se ve čtyřech disciplínách. Návod na ně zní takhle:

2018 | 6 | Kdo chce hasit, musí hořet

Zákupští bývali vždycky nejlepší

První dobrovolný hasičský sbor u nás a jeden z prvních v Evropě vznikl roku 1850 v Zákupech. Když jsme se vypravili do města s nejstarším hasičským sborem, tak jsme rovnou vyzpovídali jeho nejstaršího člena, místní hasičskou legendu Františka Vomáčku.
Google+