Blog

8 metod, jak uspět u zkoušek

Sedíte u zkoušky, ve vzduchu se vznáší vyřčená otázka, a vy mlčíte, čumíte a nevíte. Tak s tím je konec, vážení! Máme pro vás návod, jak se ze všeho vykecat. Moudro z vás bude sršet na všechny strany, a přitom nemusíte mít jedinou faktickou znalost. Vážně! Jak myslíte, že jsme dostudovali my?!
AddThis

Chce to vatu. Spoustu vaty, kterou vyfutrujete svůj ukoktaný projev. Nenechte profesory, aby vás nachytali, že něco nevíte, a u zkoušky vás vykoupali ve vlastním potu. Testněte naše kličky, rétorické manévry a strategie pěkně v praxi.

Jak na to, vám názorně předvedeme na modelové situaci, jak si poradit se svízelnou otázkou: „Úloha Přemyslovců v našem státě“.


STRATEGIE 1: Zopakujte otázku

Čím více taháme čas, tím spíš pedagog získá dojem, že už jsme museli něco říct. Nejsnadnější je opakovat, co již bylo řečeno, nejlépe otázku, ta je správně.

 

„Úloha Přemyslovců v našem státě je skutečně otázka, nad kterou stojí za to se zamyslet. Pusťme se tedy do toho, a prozkoumejme tuto záležitost důkladně, tedy tak, jak si zaslouží. Ponořme se do ní a řekněme si, jaká byla úloha Přemyslovců v našem státě.“


STRATEGIE 2: První úhybný manévr

Nesedí-li nám otázka, vyhněme se jíPřipravte si vhodné oslí můstky do jistějších vod. Musíte mít ale téma, k němuž se uchýlíte.

 

„Je třeba podotknout, že Přemyslovci nejsou zdaleka jediní, kteří se těší takové důležitosti v historii našeho státu. Třeba takoví Habsburkové…“


STRATEGIE 3: Definice kruhem

Kruh je ideální retorický rámec. Začátek představuje i konec, vnitřek je vyplněn zcela nezpochybnitelnou vatou. 

 

Přemyslovci sehráli v historii státu skutečně významnou roli. I proto se období jejich vlády, kdy povětšinou pevnou rukou panovali našemu území, nazýval po právu období Přemyslovců. A jejich úloha byla nezpochybnitelná.“


STRATEGIE 4: Pojmosloví aneb krok zpět

Králem akademických debat je ten, kdo umí vrtět s teorií. Potřeba definovat pojmy působí erudovaně.

 

„Na začátku je potřeba definovat několik pojmů. Co myslíme slovem úloha, co je stát a především kdo je Přemyslovec.“


STRATEGIE 5: Protiútok

Nechat se pedagogem zahnat do kouta je předzvěstí trpkého konce. Z hluboké defenzivy se dostaneme buď přesvědčivými znalostmi, nebo agresivní protiofenzivou. Kontr musí být zdrcující – je povolena i zjevná nelogičnost.

 

„Zajímavá otázka, na niž lze nahlížet z mnoha pohledů. Nicméně můžeme vůbec dnes hodnotit přemyslovské období? Kdo jste vůbec vy a kdo jsem sakra já, že si ty mocné Přemyslovce bereme do pusy, co?!“


STRATEGIE 6: Zpochybnění

Jde o absolutní obdobu protiútoku. Zpochybnění je definitivní a z podstaty likviduje další diskusi. Použijeme je proto jen v krajním případě.

 

„Můžeme se vůbec takto ptát? V době, kdy přívrženci nového historicismu tvrdí, že nemáme žádné důkazy o existenci Přemyslovců, a s vědomím toho, jak snadno je realita manipulovatelná médii? A co je vůbec realita?“


STRATEGIE 7: Druhý úhybný manévr

Skuteční mistři orální examinace se nespokojí s jednou výhybkou, ale připraví jich několik. Dosahují odboček takového rázu, že není cesty zpět. Nestyďte se být interdisciplinární a sahat dalece za horizont tématu i vod pedagoga.

 

„Pro úlohu Přemyslovců v našem státě jsou neméně důležité události, které předcházely, ale i ty, které následovaly. Vezměme si třeba odkaz Přemysla Oráče, který žije dál. Přímo na něj navázali třeba bratranci Veverkové se svým ruchadlem…“


8. Čistá intelektuální hlušina

Kecat hodiny o h***** a nic neříct, je umění králů. A královskou disciplínou v tomto směru je zahlcení slovního projevu hektolitry nicneříkajícího intelektuálna. Nejúčinnější a též nejnáročnější metoda.

 

„Z hlediska morálního aspektu je toto bazírování na platformě humánního kompromisu, a proto je zcela irelevantní, abychom o tomto dále polemizovali.“


Vycparáda aneb hitparáda vycpávkových slov

Ať už potřebujete natáhnout seminárku, nebo získat víc času na přemýšlení, pomůže vám žebříček vycpávacích slov, které moc nezahýbají smyslem věty. A každý znak i slabika se přece počítají, ne?

  • čili – jak jinak, čili je král koření, časáků i vycpávkových slov
  • vlastně
  • prostě / prostě jako
  • takže
  • jako / jakoby
  • jaksi
  • tedy
  • prakticky / teoreticky
  • že
  • naprosto
  • upřímně řečeno

Pohledy aneb jak se koukat

Když hledáte slova, nikdy neuškodí, když se na věc, problém či záležitost podíváte:

  • z různých úhlů
  • prismatem
  • optikou
  • hledáčkem
  • v jiném/novém světle
  • otevřeně

 

AddThis
8 comments
venda2
venda2

Není špatné zjistit si o tématu věc, kterou pedagog zaručeně nezná, nějaký mocný detail. Při jeho použití, bude pedagog inspirován, poučen a bude mít za to, že hovoří se sobě rovným.

lotrjrr
lotrjrr

Hezké, ale na diferenciální rovnice bohužel dost špatně použitelné :-D...

kejspr
kejspr

co ten clanek brat jako recesi ?

honzapekac
honzapekac

To asi nepsal student dejepisu na PdF v brne.. 

ZlataHrazdil
ZlataHrazdil

No. To by mě zajímalo jak byste mi doporučili okecat biochemii. :D Ale z určitého úhlu pohledu to samozřejmě lze dobře, poněvadž tento um je vrozený. :D

LukasColomboWiesner
LukasColomboWiesner

Je to pojatý dost zběsile. S takovouhle se nedá uspět ani v drsným prostředí základní školy (i když jsou příkladový věty samozřejmě naschvál přehnaný).
Okecávací taktika funguje pouze za předpokladu, že aspoň něco tušíte, pak můžete mezi nejasnejma ostrůvkama znalostí stavět oslí můstky a skákat do slovní vaty. Stačí malej kousek z učiva, na kterej se kouknete večer před zkouškou, ale bez minimálního základu jste namydlený.
S troškou znalostí se dá mluvit o ho*ně dlouho a dát si cokoli.
Tradá.

Podobné články: Blog

COOKIES
Google+