Blog

Hudební masakry – Sellfies

My Češi máme rádi diskošku, a tak tu roky dokola meleme jeden model. A řeknu vám, zlatej Arnoštek.
AddThis

Sellfies je zvláštní dívčí skupina. Tam je špatně úplně všechno, od webu po klipy. Dlouho, předlouho jsem jim nevěnoval pozornost, protože mi to připadalo jako taková neškodná dívčí zábava. Navíc se holky samy zaklínaly, že to dělají pro pobavení, proti tomu nejde říct nic. Jenže pak přišel jejich první oficiální videoklip a bylo jasné, že míří do samého panteonu hudebních masakrů.

Marně přemýšlím, komu to může připadat vtipné. Oslavovat Discoland, byť s ironickým textem, je naprostá šílenost dokazující jen a pouze to, co si velká část z nás spojí s pojmem „večerní zábava“. Jasně, nečekám, že budou holky zpívat o Café Orient, ale Discoland? Aby byl dojem umocněn, máme v klipu i Jonáka. Fascinace tímto člověkem je masakr sám o sobě, už jsem jej viděl na několika plakátech. To opravdu někoho naláká na akci? Ještě bych pochopil fascinaci nějakým bondovským padouchem, ale komu imponují figurky z veksláckého polosvěta a zločinci vystřelení nahoru díky divoké kapitalizaci devadesátých let? A nemůžu se zeptat znova – komu tohle připadá jako dobrý vtip?

On to prostě vtip není. Kolem a kolem je to zase jen hloupoučká česká diskoška nutící posluchače tleskat na první dobu, což může k tanci donutit asi jen Pepu s Máňou po pěti myslivcích. Holky se můžou stokrát vymlouvat, že to přece dělají pro legraci, že to je parodie, ale marná sláva. Tohle je jen fíkový list, kterým se u nás zakrývá hanba hloupé hudby. Parodovat pop přitom vůbec není špatný nápad. Jen by holky měly mrknout na Weird Al Yankovice, jak se to dělá. Takhle vypadají jen jako lepší Luštěla.

AddThis
7 comments
Jan Skalak
Jan Skalak

Byl jsem na diskotéce, o půlnoci vyhlásil diskjockey "československý blok". Nejprve pustil Rytmuse, z textu jsem rozuměl jen nejčastěji vyslovovaným ku..a, pí.a a zaje..ná. Tancovat šly jen dvě otrlé holčiny. Pak začal Discoland a na parket šli skoro všichni. Po Discolandu začala Verona svou "letní bombu" Pote všichni šlapat zelí - a půlka lidí si šla zase sednout. Kde byli Pepa s Máňou, nevím, ale pokud si někdo myslí, že si vymýšlím, mám to nahrané na mobilu, klidně to pošlu, když mi napíšete na janskalak@post.cz.

Petr Sack
Petr Sack

(ze stránek www.sellfies.cz) Tak jsme úspěšně popudily národ, dokonce jsme probudily z letargie i samotného Jardu Masakra! A to už je co říct! Zcela správně pochopil, že všechny svorně milujeme Ivana Jonáka, a proto ho opěvujeme! A přitom kdyby s tím nápadem obsadit ho do klipu režisér nepřišel, nikdy bychom velkého Ivana nepotkaly... Písnička Discoland by byla tím, čím byla před klipem, tj. písničkou o tom, že je jednodušší zavřít podnik, kde se scházení úspěšní a vážení zloději, než se namáhat s jejich chytáním...  Milý Jardo, přiště napíšeme písničku o Tobě, a to bude teprve masakr! (11.7.2015)

Petr Sack
Petr Sack

Jan Chramosta to vystihl naprosto přesně. Autor tohoto blogu, sorry, na rozdíl od Jana Chramosty vůbec nepochopil text, který vůbec není o Ivanu Jonákovi, tímto ho prosím, ať si ten kritizovaný text přečte ještě jednou (např. na Youtube - kanál Sellfies - Discoland-text) a pokusí se přitom zapomenout na to, že existuje Ivan Jonák. Ale pokud obdivuje duchaplné texty Aquababes a podobné, které podle něj patrně masakrem nejsou... 

JanChramosta
JanChramosta

Zdravím do hudebních masakrů :) čekal jsem, že se tu Sellfies objeví s nějakými předchozími nebo budoucími počiny, ale překvapilo mě jaké důvody Jarda uvádí pro zařazení právě téhle písničky. Prý "oslava Discolandu a fascinace Jonákem" je masakrem sama o sobě.


Pro mě osobně bylo téma 90. let, návštěva prostor Discolandu a setkání s Jonákem hlavním důvodem, proč jsem se na tom jako režisér rozhodl podílet. 


Ono je opravdu fascinující, jak moc se showbusiness za těch dvacet let proměnil. A přišlo mi jako dobrý nápad, že to holky chtěly ukázat právě na Discolandu a estetice 90. let. Jak se proměnila móda, jak se proměnilo "paření na discotéce". Co zbylo z Jonáka, který měl prosperující a nonstop otevřený podivný podnik plný tehdejší společenské smetánky. Když jsem se s ním setkal, přišlo mi jakoby stále zůstával v té době, jako nějaký duch z VHSky. A tak jsme to také natočili. S barevností připomínající staré video a nakonec nechali nejen všechny "duchy doby" ale i Jonáka zmizet. Přesto jsme se nevyhnuli zdejší nálepce, že ho "oslavujeme". 


"Možná je to zvláštní trend, že jsou všichni na svobodě, zavřeli jen Discoland" mi přijde výstižný. Řeší se jen to, co je nejvíce vidět. Například na tomhle klipu je nejvíc vidět, že tam je Jonák a Discoland a tak se to řeší z téhle jednoduché perspektivy. Škoda, že se nezabýváte tím, proč tam je a jakou tam má úlohu, ale prostě vám jen vadí, že tam je. Podle vztahu k Jonákovi nebo Discolandu je pak souzen celý klip.


Téma Discolandu, Jonáka a estetiky 90.let je podle mě právě tím, proč stojí za pozornost a snahy něco takového v písničce zachytit (byť je to třeba pokleslý discožánr) si vážím víc, než mnoha současných hudebních projektů, které neříkají vůbec nic, ale jsou hudebně "v pořádku".

FrantiskaZarubova
FrantiskaZarubova

Hele Jardo, ja sem videla vsechny tvoje masakry uz a tenhle je zatim asi nejmin .... ty holky to neprehanej, neni to genialni, ale ani ne uplne pitomy, je to sice prvni doba, ale asi holt nemaj konzervator a me to prave prijde docela sebereflexivni i na konci a .... uprimne... velmi mirne me to i pobavilo :).

TomasSoused
TomasSoused

Mě to pobavilo, ne nijak závratně ale neni to zas uplně masakr. Jen je to prostě pitomí.

Podobné články: Blog

COOKIES
Google+