Blog

19 věcí, které vás naučili ve škole, ale jsou k ničemu

Vzdělání je matka moudrosti, vo tom žádná. Kdybysme se líp učili, nemuseli jsme v zaprděném kanclu mastit jeden článek za druhým. Ale shodli jsme se tu, že nám ze školy zůstala v hlavách taky spousta hlušiny. Názvy a sousloví, které vybafneme, i kdyby nás vzbudili o půlnoci. Ale nikdo neví, co jsou zač a k čemu patří. Však se na to podívejte sami.
AddThis

Jako když bičem mrská

Stačí se správně zeptat, a už se to z vás hrne. Jenže málokdy člověk ví, co ty nabiflované vědomosti vlastně znamenají. Tak schválně.

Pí je 3,14 a hromada dalších čísel za desetinnou čárkou. Kdysi jste se možná trumfovali, kolik si jich pamatujete, ale k čemu vám to dneska je? No?

Liščí ohon a ebonitová tyč – jasně, po globální atomové katastrofě budete za každou trochu elektřiny rádi. Ale kde chcete vzít liščí ohon? A hlavně tu ebonitovou tyč? A co je to ten ebonit?

Filipika proti misomusům – víte, kdo to napsal? Víte o čem to bylo? Vzpomenete si, co to je ten misomusa? Tak proč vám to sakra vězí v hlavě jak střepina z granátu.

Ný, natý, ičitý, ičný – tady jsme se v kanceláři ani nebyli schopni dohodnout, co je tahle divná partička koncovek zač. Nakonec jsme to dali nějak dohromady, ale stejně nám to k ničemu nebylo.

Šetři se osle – tahle mnemotechnická pomůcka má něco společného s planetou Země. Buď s jejím průměrem, nebo poloměrem, který činí 6378 km. Každopádně servírku na to nejspíš nesbalíte.

Šel starý Magdón z Ostravy domů – a jak je to dál? Zaměňte v podstatě za jakoukoli báseň, kterou jste se museli biflovat zpaměti. Kdy jste ji komu recitovali? Co vám na to řekl?

Diamant - tadyhle diamant je nejtvrdší šutr na světě. Jenže kdy se k diamantu dostanete blíž, než když se ve filmu zloděj prořezává krz sklo? A druhej nejtvrdší kámen už si nepamatuje lautr nikdo.

Přídomek a přístavek v syntaxi – víte? Nevíte. Ani co je přídomek, ani co je přístavek. Ani co je syntax.

Běžela Magda caňonem, srazila barel rádiem – ééé, začíná to trochu jako Maryčka. A přitom je to periodická soustava prvků, nebo něco takového, ne? No, když už nemáme důvod, proč si pamatovat prvky skupiny II., zbude vám alespoň jedna pěkně šáhlá básnička.

1212 – když se zeptáte, co se stalo roku 1212, všichni na vás vypálí Zlatou bulu sicilskou. Co to je, to už vám řekne málokdo. A co s tím pořídíte? Prdlačky.

Co se plete?

Bezpečně víte, že to je chyták. Bohužel po letech už netušíte, která ze dvou možností je ta pravá. A která ta levá. A takhle to bude až do konce.

Kyselina do vody nebo voda do kyseliny? – zrovna tahle poučka by se člověku opravdu hodila, pokud nechce skončit s poleptaným ksichtem. Ale víte takhle z fleku? Nevíte.

Přechodníky – jednak je nikdo neumí správně používat. A pokud už se vám to náhodou povede, vypadáte, že je vám nejmíň šedesát, takže totálně k ničemu.

Mě & mně – kdysi mě to někdo učil, stejně jako vás, ale dejte mně diktát a jestli mě u toho trefí, tak si na mě občas vzpomeňte.

Přemyslovci – vymřeli po meči nebo po přeslici? A co to vlastně znamená?

Čitatel a jmenovatel – kterej je kterej? My se shodli jenom na tom, že mezi nima je zlomková čára.

Praktické dovednosti

Nejenom vědomostmi jsme byli živi. Občas nás potkal i nějaký ten tělocvik, dílny nebo praktika. A to bylo teprve tóčo.

Pitva žížaly - jaká je pravděpodobnost, že si pořídíte žížalu jako domácího mazlíčka. A že vám exne a vy ji budete potřebovat pitvat, abyste předešli úmrtí mláďat? No? Jaká?

Výmyk – trapný to bylo už tehdá, teď to bude ještě horší. Zvlášť když ten svůj pupek nevytáhnete ani kousek nad zem. Praktické využití nula.

Zpěv – i kdybyste nakrásně zpívali jak andělíčci, přednesem Holky modrooký nebo Zdálo se ně zdálo nikoho neoslníte. O to víc, že nezpíváte jako andělíček.

Úhelník příložný – taky jste museli v dílnách hmoždit úhelník? Nebo plechovou krabičku? Nebo nějakou podobnou pitomost, kterou jste hrdě přitáhli domů, kde vám od té doby překáží.

Plynové masky – plynovou masku na hlavu, pytlíky na ruce a hurá do lesa. Branné cvičení, milované i nenáviděné. Kdo nezažil, ten neuvěří.

AddThis
29 comments
MartinShimaczech
MartinShimaczech

Dobrá sestava a musím jen souhlasit. Memorování nesmyslů brání kreativitě a rozvoji.
Možná jste pod ty zářezy mohli dát i správné odpovědi. :-) Takhle se po přečtení zahltí Google :-)

Borny
Borny

Úhelník příložný – taky jste museli v dílnách hmoždit úhelník? Nebo plechovou krabičku? Nebo nějakou podobnou pitomost, kterou jste hrdě přitáhli domů, kde vám od té doby překáží.

Tahle část "kde vám od té doby překáží" mi dost ulevila. Vysvětlila totiž co za typ lidí sedí v té "redakci" a kde a u koho pořád bydlí :)

Dowrin
Dowrin

Jediné, co používám jsou
1) pí=3,14159 plus minus deset na minus pátou
2) místo ebonitové tyče lze použít jakékoli jiné dielektrikum (rozuměj izolant)

... zbytek? to bych musel hooodně tahat z paty ...

Mischta
Mischta

Jak to tak čtu, tak polovina komentujících by se měla vrátit na základku do hodin češtiny a zopakovat si příčestí minulé a interpunkci.

Ozak
Ozak

většinu těchto informací učí na základkách proto aby člověk mohl pokračovat ve studiu ne aby to využil na balení servírek :D třeba když někdo pujde dělat geologa a nebude vědět jaké jsou tvrdosti jakože T1-T10 nebo že diamant je nejtvrdší tak co tam asi bude dělat ?? nebo znáte školu která učí historii a vemou vás bez toho aby jste věděli co jsou to Přemyslovci ? :D to asi ne :D

JirriSvoboda
JirriSvoboda

@Ozak Na Muni (rozuměj: Masarikovu Univerzitu v Brně) se dělaj přímačky jen z TSP a to se nikde neučí, takže ano, znám školu, na které berou lidi na geologii, ikdyž neví co je nejtvrdší šutr a na na historii, ikdyž neví o zlaté bule sicilské, ani o přemyslovcích. A jen pro informaci, Pokud jde od kvalitu absolventů, učitelů a výuky, jedná se o nejlepší univerzitu v zemi.

JirriSvoboda
JirriSvoboda

@MichaelaAichler Jo. (Mimochodem Masarik je slovenské příjmení a Slováci tvrdé y nepoužívají, takže já to píšu správně.)

VojtaRuffer
VojtaRuffer

@JirriSvoboda Bohužek tatíček Masaryk nebyl slovák, ale čech. A jestli lidi jako vy na tu MUNI choděj, tak díky bohu, že studuji v Praze.

fatalwir
fatalwir

S tou vodou do kyseliny je to úplně stejně jako s vodou do rozpáleného oleje. Následné vyprsknutí je v obou případech na stejném principu.

Lenka Mlynkova
Lenka Mlynkova

Plynové masky me po bavily:D zrovna tech máme v kabině té až až, ale likvidovat je?:DTo může jen barbar:D

MarianaRysava
MarianaRysava

Když nad tím tak přemýšlím. Těch informací bylo opravdu neskutečně moc. Tak moc, že dnes z toho vím tak desetinu a to mě škola celkem bavila. Je-li důvodem tak velkého množství informací odhalení zájmu a zaměření dítěte, tak řešení by bylo na snadě. :o)
Povinně volitelné předměty :o) Vezměme si třeba češtinu. Filipika proti misomisům je opravdu k ničemu člověku, který chce být třeba chemik a čeština ho prostě nezajímá. Kdyby byla ta čeština na základní úrovni pro všechny a detailní ve formě volitelného předmětu, asi by lidi, kteří chtějí být zaměření humanitně nebo přírodovědně, měli šanci na více vědomostí ve svém oboru.

Ondra Scudla
Ondra Scudla

@MarianaRysava  Musím dodat že tohle je velice hluboká myšlenka, kterou by nebylo vůbec od věci prezentovat někomu kdo by s tím mohl něco udělat. Opravdu kdyby tohle bylo na základce zavedený, pak věřím že spousty a spousty, dnes už dospělých lidí by dělalo něco co by je bavilo a žily by daleko spokojenější život.

2cznak
2cznak

Po přečtení komentářů se nemůžu zbavit pocitu, že by neuškodilo školní výuku obohatit o několik hodin nadhledu :)

Renata Machacova
Renata Machacova

Boze, to tam ste v té kancelari asi ouplne natvrdli, ne?! :D

TynkaH
TynkaH

nás učili na chemii - kyselina do vody = Karlovy Vary, doteď když jedu do Karlových varů, vybavím si kyselinu.. 

Ný natý itý ičitý ičný/ečný ový istý ičelý to snad nejde zapomenout

a za mě a mně si jednoduše dosadím tě a tobě/tebe popřípadě ti a nikdy jsem neudělala chybu :) 

Běžela Magdalena kaňonem, srážela banány rádiem!!! 

Hersey1
Hersey1

Spoustu věcí už nepamatuju. Hlavně co se týče českého jazyka a skladby věty atd. Stačí mi, že to napíšu správně a nehloubám. Ale zrovna ředění kyseliny mi zůstalo i po těch cca 13 letech v hlavě. :D

ShiPeKu
ShiPeKu

Tady si nejspíš někdo neuvědomuje, že tohle zkrátka patří ke všeobecnému vzdělání. Ano, měla jsem dílny a nevadí mi to. Trocha toho domácího kutilství se vážně hodí, když má člověk zahradu a barák, o který se musí starat. Básničky po nás nikdo recitovat nechtěl. Nemuseli jsme umět Maryčku Magdonovu ani jinou báseň se sbírky Petra Bezruče. Ale je důležité vědět, že něco takového vůbec existuje. Člověk totiž nikdy neví, kdy se mu jakákoli znalost - podle vás naprosto zbytečná blbost, kterou se učíme ve škole - může v životě hodit.

Podle tohohle článku, by se teda měla zrušit výuka chemie, osekat výuka biologie i zeměpisu, češtiny, zrušit dějepis a umělecké předměty ve stylu výtvarky a hudebky, protože si stejně tak dobře můžeme kreslit doma a zpívat ve sprše a do školy se budou děcka chodit jenom učit číst, psát a počítat kupecké počty v naprosto triviální matematice. Tenhle článek je jen o tom, jak pomalu ale jistě udělat z lidí omezené hlupáky a tupce bez vzdělání, aby se s nimi dalo snadněji vorat, protože budou zkrátka nevzdělaní. Pro moderní dobu je hald přijatelnější nerozvíjet inteligenci jedince a nemít pojem o okolním světě.

Renata Machacova
Renata Machacova

@ShiPeKu  Naprosty souhlas :) Lide musi mit urcity prehled a zakladni znalosti, jinak se vytraci mentalita a pouzitelnost. Ono neni dulezite umet zarecitovat Marycku nebo Kristalovou studanku, podstata tkvi v uceni, trenovaninpameti. Pro prednes te basne je nutne dokazat se v dany okamzit vse vybavit ve spravnem sledu a dokazat si poradit se stresem, ktery v tu chvili prijde. A ejhle! Kolik nas jedna Marycka naucila :) A tak bychom mohli pokracovat u kazdeho bodu :)

ShiPeKu
ShiPeKu

@Renata Machacova @ShiPeKu  Trénování paměti rozvíjí náš mozek a ducha člověka. Neříkám, že člověk doopravdy potřebuje k životu umět recitovat z hlavy básničky, ale vypustit memorování z našeho života je úplná hloupost. Dneska už zřejmě není in být inteligentní, není "hot" mít chytrý mozek. Společnosti vyhovuje neduchaplnost jedince, protože je pak velice snadné mu vnuknout myšlenku, kterou společnost potřebuje nasadit lidem do hlavy. Takový člověk jim to sežere i s navijákem, protože si neumí dát dvě a dvě dohromady, nemluvě o tom, že tyhle výše zmíněné body a všeobecné vzdělání, zkrátka patří k hlavním bodům společenské konverzace. Škola nás neučí zbytečnosti, škola z nás má udělat universálního člověka, který se neztratí nikde ve světě ať už doslova, nebo jen v rozhovoru s někým dalším. Člověk je tvor zvídaví a flexibilní, tohle nás má naučit se umět přizpůsobit čemukoli a připravit na nepředvídatelné. Nemluvě o tom, že tím i nepřímo podpoří originalitu  a tvůrčí schopnosti v každém z nás

Coufalik
Coufalik

@ShiPeKu @Renata Machacova 
Souhlasím, že vzdělání a procvičování mozku obecně je důležité. Na druhou stranu mi opravdu nepřijde, že by české školství podporovalo tvůrčí schopnosti či originalitu - naopak je zadupávají.

Článek bych brala s nadsázkou stejně jako zbytek webu:) Nemusí to hned nutně znamenat, že být inteligentní už není in;)

helenholm
helenholm

@ShiPeKu

Myslím, že redakce Čilichili nehodlá vyjít do ulic s transparenty "Méně vzdělání pro všechny". Ten článek má za úkol pobavit...jakože humor, smích a takové věci, víte? Tvore zvídaví? Se sbírky?

enkeli
enkeli

@ShiPeKupodle týto logiky by se ve školách mohly rovnou učit kde jaký blbosti. Třeba nauka o psech, nebo historie sekačky na trávu, protože "co když se mi to jednou bude hodit" to je absurdní

Majis Belanova
Majis Belanova

-ný, natý, ITÝ, ičitý!... :-))

Druhý nejtvrdší šutr je korund, tedy oxid hlinitý.
A u nás na katedře máme malou poučku - Kyselina do vody, vyhnou se ti nehody! ;-)

live50
live50

Některým lidem(například autorovi), by možná trocha vzdělání neuškodila.

tynnaaa
tynnaaa

@live50  A některým lidem (například pisateli) by zase možná neuškodila trocha nadhledu. :)

Podobné články: Blog

COOKIES
Google+