Fenomén

  • Abbey Road: studio všech studií

    „Nahrávací studia budou postupně zanikat, ale kdyby mělo zůstat jen jedno, tak je to Abbey Road,“ prohlásil kdysi Fatboy Slim. Tohle studio proslavili Beatles. Je ale unikátní opravdu jen díky nim?

  • HOL–LI–WOOD

    Možná se vám stává, že jdete do kina na pořádný blockbuster – takový ten hodně barevný film ve 3D, ve kterém všechno vybuchuje a od kterého nečekáte duchovní povznesení, ale jenom zábavu. Jak tak sedíte a polykáte popcorn, začne vám připadat, že i přes vaše nízké intelektuální nároky to producenti trochu přehánějí. Děj nedává smysl. Sem tam se zdá, že chybí nějaká scéna, vtipy vás tlučou po hlavě, místo aby lechtaly bránici, a 3D vypadá přirozeně jako umělý nehet v oku. Když jdete z kina, máte pocit, že ten film nebyl vyloženě blbost, ale že byl natočený pro někoho s dost jinou představou o tom, jak má film vypadat. Není to náhoda, protože filmy se mění. A hlavní důvod těch změn je Čína.

  • Filmové paralelní vesmíry

    Ponořte se s námi do filmového vesmíru. Je možná ještě hlubší než ten normální, kterému stejně nikdo nerozumí.

  • Když mají muzikanti veletrh

    Colours Of Ostrava se stávají největším hudebním festivalem u nás. Patří k nim i různé doprovodné akce. Muzikanti tam například mají něco jako konferenci nazvanou Crossroads. Před vlivnými lidmi světového hudebního byznysu se představují kapely od nás i od sousedů a ucházejí se o možnost zahrát si za hranicemi. Na práci týmu Crossroads se podílí i dramaturg Colours Jiří Moravčík, tak jsme se zeptali, co znamená, když mají hudebníci byznys zasedání.

  • Všechna poprvé se snažím zapomenout

    Když se díváte, jak Martin Janecký pracuje, pravděpodobně vám to vyrazí dech. Disciplínu, kterou ovládá, je obtížné jen tak potkat, natož popsat. Stručně řečeno dělá sochy z foukaného skla a své jedinečné umění vyučuje po celém světě. V létě. V zimě fouká na Aljašce.

  • Jak taky mohly vypadat kultovní filmy

    Práce filmového scenáristy je nevděčná, zdlouhavá a plná nekonečného přepisování. Než se jeho vize zhmotní na plátně, nezbude z její první verze častokrát skoro nic. Občas to ovšem není na škodu.

  • Osm hitů, které jsou o něčem jiném, než si myslíte

    Někdy si říkáte, že alespoň v tomhle máte jasno. Tohle je prostě ta nejlepší písnička o lásce a tahle zase o rozchodu. A pak se někde náhodou dostanete třeba k vyjádření autora a zjistíte, že je všechno jinak.

  • Napodobovat realitu je čím dál dražší

    Production Designer bývá v závěrečných titulcích filmů a seriálů hodně vysoko. Málokdo ale ví, co dělá. Přitom by stačilo podívat se do kanclu k Ondřejovi Nekvasilovi. Všude nákresy a modely scén, dekorací a rekvizit od náklaďáku po snubní prsten. Bohužel se sem dostane málokdo, protože všechno tohle je tajné. Prozradit design nového dílu Underworldu před premiérou by byl průšvih jak vrata.

  • Jak z tohohle mohl vzniknout hit?

    Většina hitů vzniká jak na běžícím pásu podle předem narýsovaných mustrů. Občas se ale prosadí výjimka v podobě songu, který naopak vznikne náhodou. Třeba Yesterday, jehož melodie prý McCartneymu zněla v hlavě, když se probouzel s kocovinou a chutí na míchaná vajíčka (provizorní jméno nesmrtelného cajdáku bylo opravdu Scrambled Eggs).

  • Sestry v triku

    Máte rádi nezávislé animované filmy? Aha, žádné neznáte. Nejste sami. AniPromítačka, tedy konkrétně Sylva Poláková, Anna Hejmová a Eliška Děcká z FAMU, je tu od toho, aby to změnila. Ptali jsme se Elišky Decké.

  • Hudební čórky

    V populární hudbě se krade odjakživa a vlastně na tom není nic divného. Vezměte si, že máte k dispozici plus minus patnáct not a jejich kombinací máte vytvořit něco, co ještě nikdo neslyšel. Když si to uvědomíte, je vlastně divné, že někomu stojí za to vymýšlet aspoň trochu originální muziku. A jiným že stojí za to na kolegy žalovat.

  • Skryté fóry ve filmech

    Filmaři jsou bestie. Jak můžou, vrznou do snímku blbinu a čekají, kdo na to přijde. Nejradši ze všeho prozrazují pointy vlastních příběhů.

  • Věci, co se nedělají

    Komerční kinematografie je tu něco přes sto let. A od začátku v ní platí, že některé věci se na plátně neukazují. Když už je někdo ukáže, dostane pořádně přes pazoury.

  • Když nechcete furt to samý

    Máte pocit, že dramaturgové letních hudebních festivalů sází jen na osvědčená jména a málokdy nás opravdu překvapí? Prošli jsme zveřejněné programy a objevili pro vás osm neokoukaných kapel a interpretů, kteří letos v létě stojí za objevení.

  • Konec dobrý, všechno špatně

    Důvodů, proč se do kin často dostane jiná verze filmu než zamýšlel režisér, je spousta. Může jít o vystřižení mládeži nevhodných scén, cenzorské zásahy, změny navržené testovacím publikem nebo si producent prostě postaví hlavu a řekne, že jeho vize bijáku je prostě hezčí.

COOKIES
Google+