Koho že to? „Hypebeasti jsou skupina lidí, kteří čekají i několik dní před obchodem, aby si koupili nějaký nový kousek, co má vyjít,“ říká mi Dominik, který sraz uspořádal. Hypebeasti zkrátka sledují nejnovější módní trendy a snaží se podle nich oblékat. Když se jim podaří dobrý cop, vyrazí s ním do ulic flexit. Co to znamená? „Když flexíš, tak postáváš někde poblíž obchoďáku s kamarády a ukazuješ se v tom nejlepším oblečení, co máš,“ vysvětluje mi Jarda.

Nejde rozhodně o levný koníček. Částky za oblečení se šplhají do desítek tisíc, celé outfity můžou stát i přes sto tisíc korun. Jak se dozvídám, existuje série videí How Much is Your Outfit? Tam hypebeasti ukazují ostatním, na kolik je jejich oblečení a boty vyšly. Třeba tenisky neboli sneakers jsou dost často nejdůležitější část vzhledu. Aby byly pořádně vidět, nosí někteří hypebeast kalhoty zastrkané v ponožkách.

Zaostalé Česko

Trendy se hodně rychle mění. „Ty si ani nefoť, Yeezy už jsou mrtvý,“ říká mi Dominik, když si fotím jeho tenisky. Yeezy Adidas zažily svůj hype před rokem, dneska už zdaleka nejsou in.

„Jaký značky jsou teda v pohodě a který jsou špatný?“ snažím se dovzdělat. Podle občasných soucitných pohledů na moje boty to totiž opravdu potřebuji. „Tak high fashion značek je hodně. Louis Vuitton, Givenchy, Balenciaga a další. Špatná značka není vlastně žádná, jde spíš už potom o konkrétní model,“ doplňuje mi Dominik vzdělání. A kým se vlastně nechat ze slavných osobností inspirovat ve stylu? Zapomeňte na Leonarda DiCapria nebo Karla Gotta. Jak zazní hned od několika tázaných, nejlépe oblečení chodí na rapové scéně. Kanye West, Logic nebo Delik, to jsou dnešní vzory. Prý je v tomhle Česko trochu zaostalé za Slovenskem, kde mají rappeři obecně lepší styl.

Maskáčoví fajnšmekři

Během našeho povídání kolem projde parta teenagerů v kanadách a v maskáčích s řetězy. Prohodím, že ti mají k hypebeastům snad ještě dál než já. „Tihle budou hypebeast,“ dozvídám se. „Obecně je to každej, kdo se zajímá nějak víc o módu a nosí drahý značkový kousky.“ Takže až budou jednou vyrábět high fashion pytle, možná sem tam někoho potkáte oblečeného v pytli. Doháním maskovanou skupinku. Ptám se, kolik může takový army styl stát. „Mám na sobě oblečení asi za třicet hadrů,“ odpovídá zamyšleně Petr. Když se na něj koukám trochu nevěřícně, ukazuje mi jeden ze svých řetězů. „Třeba tenhle stál litr, ono se to nasčítá.“ Má pravdu, na jeho oblečení napočítám různých řetězů tak sedm.

Od začátku mě znovu a znovu napadá otázka, na kterou se trochu bojím zeptat, abych nikoho neurazil: Proč? Proč je někdo ochotný dát desítky tisíc za kus oblečení, které pro většinu smrtelníků vypadá stejně jako tepláky od Vietnamců. „Když tě móda zajímá, tak do ní jsi ochotnej investovat. Někdo si kupuje vzácný známky, někdo drahý sportovní auta, my si pořizujeme značkový oblečení,“ shrnuje to asi nejlépe ze všech sneakerhead Dan, kterého jsem potkal, jak flexí před obchodem s levnou obuví. Se shovívavým úsměvem sleduje všechny, kteří vstupují dovnitř. „Mladší hypebeast se s oblibou smějí lidem, který nosí fufu a oblíkají se špatně. Mně už je přeci jenom dvacet, takže to považuji za trochu dětinskou zábavu. I když je pravda, že i teď mě nějaké modely pobaví,“ říká a ukazuje mi na muže v nepadnoucí džínové bundě se starodávným kloboukem a potrhaným batohem na zádech.

Látkoví investoři

Kde ale hypebeast berou peníze, když většina z nich studuje? Dost často pocházejí z bankovních účtů jejich rodičů, nemusí to tak ale být vždycky. „Já si vydělávám resellem. Koupíš legendární kousek a pak ho na internetu o dost dráž prodáš těm, který na něj nechtěli čekat před obchodem,“ popisuje mi Dan. Někteří začátečníci se spokojí s výdělkem ve stokorunách, ti lepší si umí počkat na správnou chvíli a vydělat tisíce. Celé to připomíná trh s akciemi. Ti nejúspěšnější jako Knaypa nebo Vexlak už mají i vlastní slušně prosperující resellingové firmy. „Na druhou stranu pořád většina hypebeastů dostává peníze od rodičů, vždyť těm nejmladším je tak jedenáct. Nepřijde mi to úplně v pořádku, pokud má člověk takhle drahý koníček, měl by si na něj být schopen aspoň částečně vydělat sám,“ zakončuje náš rozhovor Dan. Je pravda, že tohle úplně není zábava pro rodiny se základním platem. Právě teenageři z takových rodin však bývají v resell velmi dobří, protože by jinak peníze na vlastní outfit nikdy neměli.

„Proč jsi vlastně sraz hypebeastů zorganizoval?“ ptám se nakonec Dominika. „Udělal jsem to minulý rok jako recesi, ale nakonec přišlo dost lidí a bylo to fajn. Letos sice nedorazilo tolik lidí, ale pořád dobrý.“ A já nechávám skupinky v klidu flexit a opouštím obchodní dům. Milovník módy se ze mě asi nestane, ale aspoň trochu jsem pochopil zajímavou komunitu lidí. Pro někoho jsou to jen chodící stojany na značkové hadry. Někdo je má za namyšlené frajery, kteří si drahým oblečením řeší vnitřní prázdno a osobní problémy. Naživo jsou to přitom často pohodáři, které prostě jenom zajímá moderní móda.

Slovníček

Flexit – postávat v obchodním domě a předvádět své nejlepší oblečení

Vypastit – vykašlat se na předem domluvenou schůzku nebo ji zrušit na poslední chvíli

Fufu – označení pro věci, které jsou fake (nejsou originální)

Cop – koupě, koupit

High fashion – drahé módní značky, kde se více platí za danou značku než za kvalitu věci

Sneakershead – hypebeast, který se vyzná v teniskách, ví o nich všechno

Resell – přeprodej oblečení a tenisek za účelem zisku

Legendární kousek – dlouho očekávaná a žádaná kolekce značkového oblečení